PDA

Bekijk de volledige versie : Paus in Afrika: Condoom kan aidsprobleem niet oplossen


Lien.Luyten
18th March 2009, 19:49
In zijn uitspraken over het condoom en aidsbestrijding heeft paus Benedictus XVI de klemtoon willen leggen op opvoeding tot verantwoordelijkheid. Dat heeft de Vaticaanse woordvoerder Frederico Lombardi vandaag gezegd.

Negatieve reacties
Op weg naar Kameroen heeft de Duitse kerkvorst gezegd dat het condoom het aidsprobleem alleen maar "verergert" en niet kan oplossen. Er kwamen daarop negatieve reacties op gang, onder meer van de Belgische vicepremier en minister van Volksgezondheid Laurette Onkelinx en haar collega van ontwikkelingssamenwerking Charles Michel.

Zin voor verantwoordelijkheid
"Van deze reis mag men geen verandering van het standpunt van de katholieke kerk verwachten in verband met aids, zei Lombardi op een persconferentie. De kerk van Rome meent dat het "ontwikkelen van een ideologie van vertrouwen in het voorbehoedsmiddel geen correcte houding is" want ze legt niet het accent op "de zin voor verantwoordelijkheid". De kerk ziet drie pijlers in haar strijd tegen de immuniteitsziekte: opvoeding tot seksuele verantwoordelijkheid, de waarden van het huwelijk en het gezin, het engagement voor efficiënte zorgverstrekking en aandacht voor zieken, aldus de woordvoerder van het Vaticaan.

Verwarring gezaaid
De Duitse organisatie voor hulp bij aids (DAH) heeft de uitspraken van de paus als "mensverachtend, cynisch en wereldvreemd" bestempeld. Britse ngo's menen dat Benedictus "verwarring" heeft gezaaid met zijn uitlatingen, zeker in Afrikaanse landen waar de katholieke kerk een belangrijke rol speelt.

Via het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft Parijs zijn "zeer diepe bezorgdheid" geuit omtrent de gevolgen van de pauselijke uitspraken die de "verplichtingen van de bescherming van het menselijk leven in gevaar brengen". (belga/eb)

Bron: De Morgen

Mijn eerste reactie was: schandalig! Maar op één vlak kan ik de paus wel begrijpen. Het is inderdaad zeer belangrijk dat mensen hun verantwoordelijkheid opnemen op vlak van seks. Maar om in Afrika te gaan verkondigen dat het condoom het aidsprobleem niet oplost, vind ik te ver gaan. Oke, ik zeg niet dat condooms dit probleem helemaal gaan oplossen, maar dit komt bij mij echt over dat je al even goed geen condoom kunt gebruiken, omdat het 'toch niet helpt'. Ik ben er van overtuigd dat je je verantwoordelijkheid moet opnemen. Maar kan dit niet met elkaar gecombineerd worden? We weten allemaal hoe het Vaticaan denkt over seks en over condooms. Maar om dit te gaan verkondigen in Afrika? Dat begrijp ik niet.

Marianne Geerinckx
19th March 2009, 15:28
Ik denk er net zo over als Lien. Toen ik het op de radio hoorde, werd ik zelfs een beetje kwaad. Jarenlang zijn mensen al bezig om de condoom in Afrika ingeburgd te krijgen. Om zo het aidsprobleem een beetje kunnen te bedwingen. En dan gaat de paus verkondigen dat het condoom het aidsprobleem alleen maar "verergert" en niet kan oplossen. Waar zit die mens zijn verstand? Bovendien komt dit nog maar enkele weken na de rehabilitatie van bisschop Richard Williamson, die de holocaust ontkent. Ik begrijp dat de paus voor de waarden van het huwelijk en het gezin wil opkomen, maar hij moet onder ogen durven zien hoe de wereld er NU aan toe gaat. Als hij echt denkt dat hij de wereld 'terug gedraaid krijgt in de tijd" dan is hij toch heel erg mis.

Caroline De Bot
16th May 2009, 11:34
Het is inderdaad een 'hot item' dat voor veel commotie zorgt. Ikzelf vind het ook een delicaat onderwerp en heb gemengde gevoelens hierover. Ik wil echter wel de uitdrukking van Lien 'We weten allemaal hoe het Vaticaan denkt over seks en over condooms', onder de aandacht brengen. Is dit echter wel zo? Volgens mij speelt de media hierbij ook een belangrijke rol. Het is precies dat alles wat de paus zegt 'niet van deze tijd is'. Ik ben ook niet van alles op de hoogte hoe de paus denkt over bepaalde zaken, maar ik ben er mij wel bewust van dat ik er misschien niet genoeg van weet om te oordelen hierover.

Natasja_dc
17th May 2009, 14:18
Wat de paus vertelt over het condoomgebruik, kan gewoon niet. Iedereen over de ganse wereld is het erover eens dat condoomgebruik moet aangemoedigd worden om de aidsproblemen in Afrika op te lossen, behalve de paus. Ik vind dat je geen excuses moet zoeken om zijn uitlatingen goed te praten. Zo'n excuus bestaat gewoon niet. Wat hij zegt is gewoon misdadig.

Karenoris
18th May 2009, 13:58
Net als iedereen hier, vind ik dit echt niet kunnen!
Dan vraag ik me toch telkens weer af hoe zo iemand toch nog zoveel aanzien kan hebben...
Ga dan maar eens als hulpverlener naar dergelijke landen om uit te leggen dat DE PAUS gelogen heeft!! :slash:

stephanie.engelen
19th May 2009, 19:54
Het is zo dat alle middelen moeten ingezet worden voor een optimale aidsbestrijding. De vraag is hier bij enkel: zijn condooms in Afrika daarvoor de optimale oplossing?

Uit een man in het veld:

De condooms zijn vaak Europese maten en scheuren snel wanneer gebruikt door Afrikanen.

Bovendien liggen de condooms bij de mensen thuis, in een "hutje" dus. Onder invloed van warmte, vocht, insecten... gaat de kwaliteit hiervan snel achteruit. Dit kan leiden toch nog snellere inscheuring.

Ik deel zeker niet de mening van de katholieke kerk maar betwijfel of condooms dé ultieme oplossing zijn...