PDA

Bekijk de volledige versie : Facebook bezit al je informatie... voor altijd


wim leenaerts
18th March 2009, 09:06
Facebook bezit al je informatie... voor altijd: nieuwe voorwaarden ontnemen je alle rechten

Door de nieuwe gebruiksvoorwaarden mag Facebook alles met uw informatie doen, voor altijd.

De nieuwe gebruiksvoorwaarden van Facebook stellen dat de sociale netwerksite letterlijk alle informatie bezit die je erop achterlaat. Zelfs wanneer je je profiel verwijdert, mag het bedrijf jouw gegevens doorverkopen aan andere bedrijven. Je verliest alle rechten op die informatie.

De aanpassing is opgemerkt door Consumerist. Het gaat om slechts twee gewijzigde zinnen in de voorwaarden. Een van de oude paragrafen eindigde vrij vertaald als volgt:

“U mag uw gebruikersmateriaal op elk moment verwijderen. Als u ervoor kiest om uw materiaal te verwijderen, vervallen bovenstaande licentievoorwaarden automatisch, hoewel u erkent dat het bedrijf gearchiveerd materiaal mag bijhouden.”

In de nieuwe versie wordt die tekst vervangen door de volgende:

“De volgende secties blijven bestaan na de beëindiging van uw gebruik van de Facebook-dienst: beperkte handelingen, gebruikersmateriaal, uw privacygebruiken, cadeaukredieten, eigendom, voorbehouden rechten, licenties, ingezonden items, meningsverschillen, klachten, compensaties, algemene disclaimers, beperkte verantwoordelijkheid, beëindiging van de Facebook-dienst, schikkingen, overheidswetten, vervolgingen, rechtsmacht en andere.”

De gebruiksvoorwaarden van de sociale netwerksite waren al redelijk dubieus. Zo geef je bij goedkeuring de organisatie in principe de toelating om je informatie wereldwijd te gebruiken voor eigen doeleinden. Met de nieuwe formulering mag het bedrijf dat voortaan ook doen nadat je opstapt.

Bron: ZDnet

Ben ik eigenlijk één van de weinigen die nog geen Facebook heeft? Of is dat toevallig enkel bij de mensen die ik ken?
En wordt er aan dingen zoals dit in de lessen informatica eigenlijk ook aandacht besteed?

Sepp
18th March 2009, 13:07
Naar mijn weten hebben oude leden van faceboek niets te horen gekregen van deze verandering! Kortom, als je akkoord bent gegaan met de oudere voorwaarden ben je automatisch verbonden aan de nieuwe voorwaarden ookal weet je dit waarschijnlijk niet?! Rare situatie...

Believing Bart
18th March 2009, 15:30
[QUOTE=wim leenaerts]Ben ik eigenlijk één van de weinigen die nog geen Facebook heeft? Of is dat toevallig enkel bij de mensen die ik ken?
En wordt er aan dingen zoals dit in de lessen informatica eigenlijk ook aandacht besteed?[/QUOTE]

Wim, samen met mij zijn wij de enigen ja! :)

En ik mag hopen dat er in de les aandacht is voor sociale netwerksites. Ik deed onlangs al een eerste week alternatieve stage op een internaat en ook daar is het al facebook wat de klok slaat tijdens de vrije momenten. Volgens een aantal opvoeders ligt de manier waarop bepaalde zaken fout lopen tegenwoordig mee aan de manier waarop sociaal contact tegenwoordig verloopt. (Via die netwerksites)

Er ontstaat een manifest gebrek aan sociale vaardigheden. Binnen het geheel van een maatschappij waarin seksualiteit alom tegenwoordig is en nodig om aandacht te krijgen, gebeurt het dus steeds meer dat meisjes bepaalde foto's online gooien zonder te beseffen wat de gevolgen kunnen zijn. Contacten die vervolgens ontstaan op basis van die profielen zijn niet wat ze voor die meisjes betekenen. En zo loopt een afspraakje met je beste vriend van facebook al snel totaal uit de hand...

MinkeVanHoof
18th March 2009, 18:28
Sepp heeft een heel goed punt! Ik heb een facebook account maar ik ben daar niet mee akkoord gegaan toen ik mijn account gemaakt heb. Waarschijnlijk staat er wel ergens dat je je verbindt met alle nieuwe veranderingen die er gaan komen.

In informatica moet er normaal over internetveiligheid gesproken worden. Maar dat hangt van de tijd en leerkracht af natuurlijk. Wanneer je te weinig tijd hebt is dit waarschijnlijk 1 van de eerste dingen die verdwijnen.
Ik heb ooit in een stageles Engels het daar over gehad. De verantwoordelijkheid moet niet enkel bij de informatica leerkrachten liggen! Dit is een onderwerp dat in andere vakken en onderwerpen ook past!

Ik heb vandaag hier in school een e-safety les gevolgd met mijn leerlingen. Waar dingen zoals facebook besproken worden. Met tips hoe je je informatie veilig kan houden. Als ik dit eerder had geweten had ik dit daar ineens kunnen melden!