PDA

Bekijk de volledige versie : Leren stoppen met eten


Barst
9th March 2009, 19:04
Leren stoppen met eten


BRUSSEL - Jongeren die de controle over hun eetgedrag verliezen, kunnen een eetstoornis ontwikkelen.


Een vijfde van de jongeren tussen twaalf en zestien jaar zegt frequent de controle te verliezen over zijn eetgedrag. Dat blijkt uit het doctoraatsonderzoek van Lien Goossens van de Vakgroep Ontwikkelings-, persoonlijkheids-, en sociale psychologie aan de Universiteit Gent. Ze onderzocht de rol van 'controleverlies over eetgedrag' bij kinderen en concentreerde zich op jongeren met overgewicht.


Wat is controleverlies over eetgedrag of 'loss of control over eating'?

'Loss of control over eating (LC) is het gevoel dat je niet meer kunt stoppen met eten', zegt Lien Goossens. 'Iedereen heeft die ervaring wel eens, bijvoorbeeld als je chips eet en blijft eten tot het zakje leeg is omdat je gewoon niet kunt stoppen. Dat is redelijk onschuldig, maar in een extreme variant wijst LC op een eetstoornis. Bijvoorbeeld bij bulimia nervosa.'


Wat leidt u af uit het feit dat een op de vijf jongeren wel eens de controle verliest over eetbuien?

'Dat een vijfde van de jongeren tussen twaalf en zestien risico loopt om een eetstoornis te ontwikkelen. Er was al onderzoek gedaan naar LC bij volwassenen, maar nog maar heel weinig bij kinderen. We hebben bewezen dat het ook bij kinderen voorkomt. En dat het bij hen wijst op een mogelijke eetstoornis later.'

'Bovendien merken we ook dat er bij kinderen een duidelijke link is tussen overgewicht en controleverlies over het eetgedrag. 40 procent van de kinderen tussen acht en achttien die in behandeling zijn voor obesitas zegt controle over hun eetgedrag te verliezen. Bovendien gebeurt dat vaker als de graad van overgewicht stijgt.'


Is het dan een probleem van deze tijd?

'Ja, duidelijk. Het aantal kinderen met obesitas stijgt. Dus ook het aantal kinderen dat door overgewicht eetstoornissen ontwikkelt.'

'Aan de ene kant krijgen kinderen al van jongs af een schoonheidsideaal voorgeschoteld dat heel moeilijk te evenaren is. Je móet slank zijn. Bovendien ligt de nadruk vaak op een gezond, sportief lichaam. Aan de andere kant is de verleiding om te eten nog nooit zo groot geweest. Koekjes, chips, noem maar op. We leven in een CCC-cultuur: chips, cola en chocolade. Dat brengt kinderen in verwarring. Daardoor kunnen ze de controle verliezen.'

'Kinderen die aan obesitas lijden, zijn er extra kwetsbaar voor. Zij gaan diëten, hun dieet mislukt en ze voelen zich slecht over zichzelf. Om dat gevoel weg te krijgen, eten ze het weg. Ze gaan zich overeten en verliezen zo de controle over hun eetgedrag.'


Over de mechanismen achter LC moet nog meer onderzoek gedaan worden zegt u, maar kunnen er uit uw onderzoek al conclusies getrokken worden over de behandeling?

'Eet- en gewichtsproblemen zijn twee domeinen binnen de geneeskunde die nauw met elkaar verbonden zijn. Iemand met een eetstoornis loopt een groter risico om met gewichtproblemen te kampen en omgekeerd.'

'Bij kinderen met overgewicht moet je ook hun lage zelfbeeld proberen te behandelen. Je moet ze leren op een andere manier met die slechte gevoelens om te gaan. Vertel je gevoelens aan een vriendin, of hou een dagboek bij. En tegelijk leer je ze technieken aan om te stoppen met eten.'


DS, 10-09-2009 (Valerie Droeven)

liesanne.adriaenssens
10th March 2009, 15:17
In dit artikel herken ik mezelf een beetje :D. Nee ik heb nooit een eetstoornis gehad maar ik heb wel een hele tijd ongecontroleerd gegeten. Ik eet graag en liefst ook veel, een vol gevoel in de maag vind ik prettig (niet zo sierlijk voor een meisje maar dat doet me niets). Al hoewel ik daar nu mee moet oppassen want nu kan ik niet het ene bord na de andere meer verslinden zonder daar de gevolgen van te moeten zien.
Op een bepaald moment kon ik ook geen vijf minuten meer zonder iets in mijn mond te stoppen want je traint je lichaam en je maag daarop. (Echt waar.)
Vaak zijn we er ons niet van bewust wat we eten. Ik doe nu mee met de vasten en heb snoep, chips en frisdrank opgegeven. Het is ongelooflijk hoe vaak je de neiging hebt om toch naar iets zoet te grijpen. (Hangt er natuurlijk van af of je vaak zoet eet.) De CCC cultuur is toch aanwezig. Soms denk je over voedingsartikels van 'ze overdrijven' of 'niet met mij' maar probeer eens 40 dagen zonder :p , echt moeilijk.

Lien Boogers
15th March 2009, 14:06
Ik kan enorm genieten van eten! Het hoeft niet persé ongezond te zijn, want gezond is ook lekker. Je kan me altijd blij maken met een slaatje. :)
Natuurlijk eet ik ook graag een vettige frit van de frituur. Het probleem is als ik het lekker vind, dan ik moeilijk stoppen. Ook al heb ik genoeg, dan blijf ik nog eten.
Ondertussen heb ik mijn eetgewoontes al enkele weken onder de controle en hopelijk heb ik ze uiteindelijk ook effectief veranderd!

Hanne.Van.Rooy
16th March 2009, 15:52
Ik heb een totaal verkeerde eetmethode. Ik ontbijt niet, eet pas iets klein tegen de middag en begin pas écht veel te te eten na 5u (allemaal ongezonde dingen). Ik krijg van veel mensen commentaar dat ik veel te mager ben. Toch is dit geen soort van dieet dat ik volg :) in tegendeel ik probeer altijd maar bij te komen maar 's morgens eten dat gaat écht niet.
Maar dat we in de CCC- samenleving leven, dat is zeker waar. Dat zal ook het eerste zijn waar ik naar grijp als ik honger heb of mij verveel.
Daar tegenover staat wel dat vandaag de dag heel veel mensen letten op hun voeding en er wordt ook extreem veel aandacht aan besteed. Heel de voedingsindustrie draait toch om het maken van voedingsproducten met zo klein mogelijk vetgehalte. En toch zijn er meer en meer mensen met obesitas...

Jolien Willems
17th March 2009, 14:17
Misschien moet onze maatschappij ook tijd maken om meer sport te promoten en dan vooral voor die mensen met overgewicht.
Mensen die lijden aan obesitas willen onmiddellijk beginnen diëten, maar wat houdt dat dieet in? Gaan ze volledig stoppen met snoepen en op regelmatigere basis eten? Of gaan ze minder snoepen? Of gaan ze overschakelen naar snoep met minder calorieën? Enz.

Ik vind het belangrijk dat je niet alle goede dingen in het leven moet laten vallen. Wie eet er nu niet graag een stuk chocola, of een pakje chips of weet ik veel wat. Het is vooral je eigen beheersing die belangrijk is. Als je zegt oké nu nog slechts een snoepje per dag, hou het dan ook bij dat ene.
En als je nog sneller wil vermageren, doe dan wat aan sport.

Sport is heel belangrijk om je gezond en fit te voelen.
Het is dan misschien ook de taak van de maatschappij om naast dieetvoeding ook eens sport in de kijker te zetten?