PDA

Bekijk de volledige versie : Ecologisch/inktzuinig lettertype


wim leenaerts
4th March 2009, 08:51
Inktzuinig lettertype: Font met gaatjes
Zoals je allicht wel weet, kost printen niet alleen papier, maar ook inkt. Als je veel afdrukt, en dus regelmatig nieuwe cartridges moet kopen, loont het misschien de moeite om Ecofont te installeren.

Dit inktzuinig lettertype produceert geen volle letters, maar letters met gaatjes. Op een normale fontgrootte zijn die gaatjes haast niet merkbaar, maar de makers beweren wel dat je tot 20% minder inkt verbruikt.

Je kan het Ecofont (http://www.ecofont.eu/ecofont.html) gratis downloaden, en als je hulp nodig hebt bij het installeren van lettertypes, kan je terecht op de site van Microsoft.

Bron: E-Clickx (http://www.clickx.be/hintsentips/99006/inktzuinig-lettertype/?utm_source=clickx&utm_medium=newsletter&utm_term=20090302&utm_content=A_3_art_title&utm_campaign=weekly)

Het lettertype vind je ook in bijlage voor het geval de website ooit verwijderd zou worden... (Laten we hopen dat dit dan ook niet met dit forum al gebeurd is. ;) )

MinkeVanHoof
4th March 2009, 12:18
Mooi gratis initiatief. De enige bedenking die ik heb is dat je bij titels dan een ander lettertype moet gebruiken. Dat toont niet echt heel mooi zou ik denken.

Wat je ook kan doen is een inktvriendelijkere printer kopen. Toen mijn printer kapot was en we een nieuwe gingen kopen hebben we speciaal voor een duurder type gekozen omdat dat type minder inkt verbruikt. Beter voor de portefeuille en beter voor het milieu ;)

wim leenaerts
4th March 2009, 12:36
[QUOTE=MinkeVanHoof]De enige bedenking die ik heb is dat je bij titels dan een ander lettertype moet gebruiken. Dat toont niet echt heel mooi zou ik denken.[/quote]
Ik heb het zelf nog niet getest, maar als ik het goed gelezen heb, is dit lettertype gebaseerd op Verdana omdat dat in de bedrijfswereld het meest gebruikte lettertype is. Je zou dus in je titels gewoon Verdana kunnen gebruiken denk ik.
Maar ik zou het wel eens moeten testen. Straks.

Wat je ook kan doen is een inktvriendelijkere printer kopen.
Wij hebben onlangs ook een (veel duurdere) laserprinter gekocht omdat die ten eerste automatisch recto verso kunnen printen en ten tweede inderdaad ook véél minder inkt verbruiken. Als je zoals ik en mijn vriendin allebei in het onderwijs staat, heb je die meerkost er snel uit :rolleyes:

wim leenaerts
1st April 2009, 15:21
Ondertussen heb ik het gecontroleerd: je kan in titels het lettertype gemakkelijk vervangen door Verdana!