PDA

Bekijk de volledige versie : Einde van de vaste schoolvakantie?


Barst
24th February 2009, 02:08
Als het op onderwijsvlak regent in Nederland, dan is er de laatste tijd ook nattigheid in Vlaanderen, vandaar...


Denktank voorspelt het einde van de vaste schoolvakantie


Niks geen vaste schoolvakanties meer: stel de basisschool gewoon het hele jaar open. Ouders kunnen dan zelf kiezen welke weken ze vrij nemen. Zo’n flexibele school past in een moderne samenleving.


Het is slechts een van de ideeën van een denktank van betrokkenen bij het onderwijs. De gemiddelde basisschool, is de overtuiging van de elf deelnemers, kan wel degelijk meer kwaliteit leveren zonder dat er meer geld voor wordt vrijgemaakt.

Hun gedachten zijn vorig jaar gebundeld in het vooralsnog theoretische concept ’De Sterrenschool’. Vanaf volgende week trekken zij het land in om hun ideeën te verspreiden. „Wij hebben nagedacht over hoe de school op een andere manier georganiseerd kan worden, een die past bij de huidige maatschappij,” zegt Kees Swart, denktanklid en directeur onderwijs bij de stichting Spoor, een openbaar schoolbestuur van 25 scholen in Noord-Holland.

Waarom, vraagt Swart zich af, hebben leerlingen eigenlijk vrij op vaste vakantieweken, en waarom op woensdagmiddag? „Omdat men dat honderd jaar geleden zo bedacht heeft. De maatschappij is veranderd, het onderwijs niet.”

Dat moet dus anders, besliste de denktank. Maar dat betekent niet vrijheid blijheid, volgens Swart. Leerlingen moeten net als nu 40 van de 52 weken naar school. „Het gaat op De Sterrenschool alleen veel flexibeler. Ouders en leerlingen maken daar individueel afspraken over.”

Kinderen kunnen van 7 tot 19 uur op De Sterrenschool terecht, vertelt directeur Frank Kalshoven van De Argumentenfabriek. Hij is de initiatiefnemer van de denktank. „We hebben ons de vraag gesteld: stel je zou morgen overnieuw beginnen met het opzetten van een schoolsysteem, hoe zou je dat dan doen? Dan los je verschillende vraagstukken in één keer op, zoals het combineren van werk- en schooltijden.”

Er komt op De Sterrenschool een crèche, kinderen kunnen er eten, er zijn lessen in cultuur en sport. Wie extra les nodig heeft in taal of rekenen, kan die krijgen. Het draait om onderwijs op maat, toegesneden op de individuele leerling, stelt Kalshoven. „Als Frankje beter is in sommetjes aftrekken dan optellen, moet hij meer les krijgen in optellen.” Dat is alleen te financieren als scholen met digitale leermiddelen werken: e-learning is hiervoor essentieel.

Ook de Algemene Vereniging van Schooldirecteuren omarmt De Sterrenschool, beaamt voorzitter Ton Duif, die eveneens in de denktank zit. „Dit is onderwijs gericht op kinderen van de 21ste eeuw.” Traditionele klassen of groepen zijn er niet meer, ieder kind werkt op zijn eigen niveau met een laptop.

Scholen moeten zich aan kinderen aanpassen, niet omgekeerd, vindt Duif. Daar komt, legt hij uit, ook de naam vandaan. „Elk kind is een individu, een ster, en moet zich optimaal kunnen ontplooien.”

Swart gaat binnenkort met directeuren uit zijn bestuur spreken wat dit concept voor hen kan betekenen. „Het is nog heel prematuur allemaal, maar ik denk dat zij er wel bepaalde aspecten uit zouden willen overnemen.”

Kalshoven is er zelfs van overtuigd dat deze ideeën snel dagelijkse praktijk zullen zijn. Over de flexibele vakanties zal nog wel wat discussie volgen, voorspelt hij, maar ook dat punt zal realiteit worden.


© Trouw, 24-02-2009

MinkeVanHoof
24th February 2009, 14:15
Als ik dit voorstel lees gaan bij bepaalde dingen mijn haren omhoog staan.
Dat is alleen te financieren als scholen met digitale leermiddelen werken: e-learning is hiervoor essentieel.

Traditionele klassen of groepen zijn er niet meer, ieder kind werkt op zijn eigen niveau met een laptop

Dus een kind heeft geen klas meer en werkt op zichzelf. Allemaal heel mooi, maar hoe zit het met het sociale aspect? Je vormt een band met je klasgenoten omdat je zoveel tijd met elkaar door brengt. Ik vraag me af of je die band vormt wanneer je niet zoveel in contact komt met dezelfde kinderen.

E-learing en laptops. Allemaal heel mooi, gebruik van technologie. Het gaat misschien raar klinken uit mijn mond maar ik ben hier tegen.
Waarom kinderen van een jonge leeftijd dwingen om al zoveel achter de computer te zitten? Laat kinderen spelen en dwing ze nog niet om achter een computer te zitten. Laat ze af en toe gebruik maken van een computer zodat ze leren hoe ze er mee weg moeten maar dwing ze niet.
Ik heb de laatste weken heel veel pijn in mijn nek en schouders, ik weet dat dit komt omdat ik zoveel tijd achter de computer doorbreng. (eindwerk maken en dergelijke) Deze morgen dacht ik nog: jammer dat ik sommige delen van mijn eindwerk niet gewoon kan schrijven zodat ik niet op dat scherm moet zitten staren.
Ik heb ook heel veel hoofdpijn de laatste weken en ik ben er zeker van dat de computer daar iets mee te maken heeft. Op dit moment komt mijn hoofpijn weer naar boven omdat ik net een heel luide klas heb gehad en ik zit weer voor de computer en dit maakt het gewoon erger.

Neem het persoonlijk contact met medeleerlingen en met de leerkracht niet weg. Laat kinderen gewoon samen spelen en samen leren. Je kan altijd differentieren zodat iedereen op zijn eigen niveau werkt.

Waar ik het wel mee eens ben is er voor zorgen dat er een creche of opvang is aan de school en een plaats waar ze kunnen sporten na de school. Dit maakt het voor ouders veel gemakkelijker. Je moet je kind niet van school halen om dan je te haasten om eten te maken zodat je kind daarna naar de sportclub kan.

Onze noorderburen hebben zo'n mooie ideeen maar ik stel me soms de vraag of het wel goed is om van kinderen zo'n individue'tjes te maken. Ze alles op zichzelf laten doen, creeeren we dan niet een heel individualistische en egoistische samenleving?

liesanne.adriaenssens
26th February 2009, 14:45
Ik kan haast niet geloven wat ik lees. Het eerste wat ik mij afvroeg was of meneer Swart dat allemaal echt meende. Een crèche, cultuur, bijwerken, tot 19 u, ... Misschien moet meneer Swart niet de 'gewone' school afschaffen maar eerder ouders. Want het lijkt wel of deze school de hele opvoeding over neemt. Trouwens in zo'n sterrenschool zit een kind langer dan bij zijn thuis.
En hoe ga je nu ooit met de leerlingen en ouders kunnen beslissen wanneer het beter is om vakantie te nemen? Bij ons met de leerlingen van godsdienst (ik denk zo'n 16 man) lukt het al niet om één lesuur te verplaatsen omdat we allemaal andere plannen/vakken hebben. Laat maar eens een hele school/grotere klassen + alle ouders tot een datum komen. En doet meneer Swart dit niet en is het elk gezin voor zich, dan mist een kind ongelooflijk veel als hij niet op school is want de school loopt constant door van 7 - 19. De uren zijn ook al langer = nog meer gemist. Ik weet wel dat er staat dat leerlingen via de laptop les krijgen maar denkt meneer Swart nu echt dat een laptop een leerkracht kan vervangen? Kinderen met leerproblemen, blinde kinderen, mentaal gehandicapte kinderen, ... hebben hulp nodig van iemand.
'Geen probleem' zegt meneer Swart, want alle kinderen met leerproblemen moeten enkel de vakken volgen die ze kunnen.
Later moet je toch ook de moeilijke taken erbij nemen en gaat het ook niet enkel makkelijk. We motiveren kinderen om niet meer te leren werken.Of stel nu dat een kind enkel goed is in creatieve vorming, waar ligt zijn/haar toekomst dan? (Want als hij afstudeert kan hij zijn wiskunde nog steeds niet.) Ah nee, zo'n kind kan zelfs niet naar een sterrenschool want de lessen zijn enkel via laptops en creatieve vorming gaat dus niet.

Inne.Vets
26th February 2009, 15:18
Ik vind dit ook het meest onzinnige van wat ik heb gehoord over dit onderwerp.
Scholen evolueren wel. En een sociaal contact moet er zeker zijn. Hoe kan je anders verdraagzaam worden als je altijd 'alles mag of kan'? Je moet toch ooit leren dat je niet in alles goed bent, alles rond jou draait of je altijd je zin krijgt. Je moet trouwens ook dingen tegen je goesting doen. Anders zal de wereld er niet beter op worden. (Nog meer dikke-ikke.)
De gezamelijke vaakantie moet ook blijven. Dan kan je zeggen wij gaan iets samen doen in de vakantie, dan moet je niet eerst uren gaan zoeken naar een datum of een uur dat we 'samen' kunnen spelen.

Sepp
28th February 2009, 00:39
Momenteel heeft één iemand 'voor' gestemd... Graag zou ik zijn of haar mening eens horen, misschien kan hij of zij mij wel overtuigen, en de voordelen van dit toch nog ongebruikelijke systeem toelichten?!
Ik vraag, ik hoop dat iemand draait ;)

liselore.verbercht
6th March 2009, 12:52
Op school leren kinderen veel meer dan alleen cognitieve zaken. Wordt er hier helemaal niet meer gedacht aan de sociale ontwikkeling van de kinderen?
Ik vind het zeker goed dat jongeren op hun eigen niveau worden begeleid en dat er differentiatie noodzakelijk is. Maar hierdoor mag je het sociale aspect niet uit het oog verliezen. Stel dat ouders hun kind in het begin van het schooljaar al een paar weken thuis houden voor vakantie. Hoe zal zo'n kind zich voelen als het in een klas komt die ondertussen al een groep is? En wat met het charme van op woensdagnamiddag bij vriendjes te gaan spelen? Ook dat zou verdwijnen want hiervoor wordt geen tijd meer vrijgemaakt. Kortom, nog veel bedenkingen om dit project concreet te maken.

Believing Bart
9th March 2009, 14:52
Ik heb 'ja' gestemd...

Niet omdat ik akkoord ga met het voorstel, wel omdat ik voor een open discussie ben over nieuwe onderwijsstructuren en onderwijssystemen! Weg van de klassieke conservatieve reactie in het onderwijs! :)

Maar om terug te komen op het voorstel: volgens mij is dit financieel ook onhaalbaar of het moet zijn in privéscholen met privéleraars voor elk kind apart... En voor dat zulk van klassescholen ben ik wel niet te vinden.

Maar laat ons beginnen met het inkorten van de zomervakantie! :)