PDA

Bekijk de volledige versie : Kunstmatige baarmoeder voor tijgerhaai


Jill Wuyts
23rd February 2009, 19:56
Kunstmatige baarmoeder kan tijgerhaai redden

Australische wetenschappers zijn volop bezig met het ontwikkelen van een kunstmatige baarmoeder om de zandtijgerhaai te redden. Dit lijkt de enige kans om het voortbestaan van deze met uitsterven bedreigde haaiensoort, te vrijwaren.

Kannibalisme
Op dit ogenblik zouden er slechts een duizendtal zandtijgerhaaien in de Australische wateren rondzwemmen. Er is namelijk een groot probleem bij hun voortplanting. Reeds in de baarmoeder verorberen de sterkste foetussen de zwakkere broertjes en zusjes. Hierdoor kan deze haaiensoort slecht twee kleintjes per keer voortbrengen.

Optimistisch
Een kunstmatige baarmoeder zal toelaten om het bizarre kannibalisme van de 'killer-foetussen' tegen te gaan. Alhoewel de wetenschappers optimistisch gestemd zijn over hun bevindingen, benadrukken ze dat het nog jaren zal vergen vooraleer dit voortplantingsprogramma volledig op punt staat.

______________

Wetenschap, moet daadwerkelijk alles te kennen en te manipuleren zijn?
Welk is de achter de hand liggende reden van de moeilijke voortplanting van deze haaisoort? Zowieso heeft deze actie een hoog prijskaartje en lijkt het mij haast onmogelijk om bij alle vrouwtjes een kunstmatige baarmoeder in te planten.
Dit is dweilen met de waterkraan open. Daarbij stel ik mij vragen naar het welzijn van de dieren toe.
www.hln.be, 17/02/2009