PDA

Bekijk de volledige versie : De school is geen supermarkt


Barst
20th February 2009, 18:31
De school is geen supermarkt


De school kan geen supermarkt zijn waar ouders en leerlingen zich als consumenten gedragen en mogen handelen naar eigen goeddunken, vindt FRANK VANDENBROUCKE.


Alle ouders betrekken bij wat er in de klas gebeurt, dat is de kern van de engagementsverklaring die de commissie Onderwijs van het Vlaams Parlement deze week goedkeurde. Zo willen we het noodzakelijke overleg tussen school en ouders aanmoedigen en de scholen steunen om alle ouders mee in bad te trekken wanneer het gaat om de onderwijskansen van hun kinderen. Gelukkig toont slechts een minderheid van ouders niet spontaan interesse voor wat er in de klas van hun kinderen gebeurt. Maar dergelijke situaties willen we wel aanpakken, want uit onderzoek weten we dat kinderen het gemiddeld beter doen als hun ouders sterk betrokken zijn bij hun leerprestaties.

Scholen zien steeds meer maatschappelijke uitdagingen op zich afkomen. Tegelijk is er in heel wat gezinnen steeds minder ruimte en tijd voor de algemene ontwikkeling en opvoeding van de kinderen. Mensen verwachten dat het onderwijs deze rol deels overneemt. Onze scholen willen dit engagement best (voor een deel) aangaan, maar enkel indien zij hiervoor de volle steun krijgen van diezelfde maatschappij.

Dat betekent dat we daarvoor mogen en moeten kunnen rekenen op de betrokkenheid en de verantwoordelijkheidszin van alle ouders. Ik heb de voorbije jaren al onze kinderen maximale kansen op succes willen bieden. Daarom moet de lat hoog liggen langs beide kanten: langs de kant van de scholen, en langs de kant van de ouders en de kinderen. Anders krijgen we een scheve lat. De school kan dus geen supermarkt zijn waar ouders en leerlingen zich als consumenten gedragen en mogen handelen naar eigen goeddunken, waarbij de relatie tussen leraar en leerling wordt herleid tot een verhouding tussen verkoper en consument. Onderwijs is geen commercieel product. Het mag niet verworden tot het resultaat van contracterende partijen waarbij een dienst wordt geleverd onder bepaalde voorwaarden en waarbij diezelfde partijen zich zonder aarzelen tot de rechter wenden als ze ontevreden zijn. Goed onderwijs kan enkel het resultaat zijn van wederzijds vertrouwen en wederzijds engagement in het belang van het kind.

Laten we de engagementsverklaring die alle ouders vanaf 1 september 2010 moeten ondertekenen bij de inschrijving van hun kind in dat licht bekijken. Let wel, het gaat niet om een éénzijdig engagement van de kant van de ouders. Ik verwacht een evenwichtig engagement van school én ouders. Aan de ene kant moeten scholen ouders een warm welkom geven en aandacht hebben voor de specifieke noden van sommige ouders. Aan de andere kant vraag ik alle ouders een volgehouden inspanning om interesse te hebben voor het schoolwerk van hun kind en aandacht te hebben voor het welbevinden van hun kind op school. Daarom roep ik ouders op tot een echt partnerschap met de school. Geef scholen het vertrouwen dat ze verdienen. Onderwijs is vandaag één van de weinige instituten die kunnen zorgen voor opwaartse sociale mobiliteit. Maar dit kan alleen in een context waarbij iedereen zijn verantwoordelijkheid neemt. Enkel zo kunnen we alle kinderen kansrijk onderwijs aanbieden.

Frank Vandenbroucke (SP.A) is minister van Onderwijs.


DS, 20-02-2009