PDA

Bekijk de volledige versie : Mensen die dicht bij bomen wonen, leven langer


Jente Brughmans
20th February 2009, 06:39
[B]Mensen die dicht bij bomen wonen, leven langer

Bomen maken gelukkiger. En zelfs veiliger. Volgens Amerikaanse wetenschappers leven mensen die dichtbij bomen wonen, gewoon langer.


"Mensen kalmeren in de natuur", zegt professor Frances Kuo van de universiteit van Illinois in de Telegraph. Frances Kuo was de leidster van een wetenschappelijk project waarbij de resultaten van studies over de impact van parken en bomen werden gebundeld.

Daling criminaliteit
Ze wijst op het bestaan van studies die aantonen dat de aanwezigheid van groen kan leiden tot een daling van de criminaliteit met 7 procent.

"Mensen met minder toegang tot natuur, kunnen minder hun aandacht focussen, hebben minder controle over belangrijke zaken in hun leven en een minder groede controle van impulsen," aldus Kuo. Het verband tussen misdaad en vegetatie is volgens haar duidelijk: hoe meer bomen hoe minder misdaad.

Gezonder
Andere studies hebben eerder vastgesteld dat bomen in een straal van anderhalve kilometer ook bepalend zijn voor onze gezondheid. In Japan bleek dat mensen langer leven als ze op wandelafstand van een park of bos wonen.

Mathias Van der Sanden
19th May 2010, 20:35
Ik denk ook dat het beter is om dichtbij een bos te wonen dan in een drukbevolkte stad met veel autoverkeer. De kwaliteit van de lucht zal in de stad toch wel een behoorlijk stuk slechter zijn dan op het platteland. Ik ben ook wel van mening dat een stukje groen in je woonomgeving een bepaalde rust uitstraalt. Je kan er tot rust komen, genieten van de stilte en dat kan je in de stad niet. Maar om nu te zeggen dat je effectief minder lang gaat leven als je geen groen in je buurt hebt, daar heb ik wel mijn twijfels over. Er zijn immers nog andere factoren die de gezondheid van een mens bepalen.

dominiquevandevliet
19th May 2010, 23:50
Het lijkt me inderdaad zo dat het beter is voor je gezondheid om dichter bij een bos te wonen. Zelf woon ik in een bosrijke streek. In de zomermaanden merk je echt dat de lucht hier helemaal anders aanvoelt dan de lucht in drukke steden.
Dat criminaliteit vermindert door de aanwezigheid van groen lijkt me sterk. Persoonlijk vind ik de link tussen groen en enige vorm van criminaliteit nogal ver gezocht. Dat je langer leeft door in een bosrijke streek te wonen vind ik ook vreemd. Het zal inderdaad zo zijn dat het gezonder is om daar te leven dan in drukke steden of pal naast een fabrieksgebouw, maar dat is iets helemaal anders. Zoals Mathias al vermeldde zijn er heel wat andere factoren die bepalend zijn voor de gezondheid van de mens. Wonen in een bosrijk gebied is dus gezonder, maar biedt naar mijn mening geen garantie voor een langer leven.