PDA

Bekijk de volledige versie : Elektrische sigaret scoort goed op test


Jente Brughmans
13th February 2009, 07:45
Elektrische sigaret scoort goed op test
De elektrische sigaret van Ruyan, een rookloze sigaret die enkel nicotine bevat, blijkt relatief goed te scoren op de eerste gezondheidstests.


Onderzoekers van het bedrijf Health New Zealand omschrijven de e-sigaret als “een veilig alternatief om te stoppen met roken”.

De hoeveelheid nicotine bij het inhaleren zou volgens de studie - gefinancierd door Ruyan - tot drie keer lager liggen dan een gewone sigaret. Volgens de wereldgezondheidsorganisatie is er meer en onafhankelijk onderzoek nodig.

Verboden
In België is de e-sigaret verboden. Het Federaal Agentschap voor Geneesmiddelen haalde hem begin 2008 uit de rekken aangezien Ruyan het product zonder toestemming als geneesmiddel in de markt zette.

RuSt

Jonathan Smets
13th February 2009, 11:07
Ik heb toch mijn bedenkingen bij deze elektronische sigaret. Ze zeggen dat deze e-sigaret 3 keer minder nicotine bevat dan een gewone sigaret. Ik vind dat deze zin een vertekend beeld geeft, het is precies of ze bedoelen dat roken met een e-sigaret stukken gezonder is. Althans zo komt dit bij mij over. Als je even verder nadenkt moet je toch tot de conclusie komen dat electrisch roken alleen maar ongezond kan zijn.
Misschien kan het wel helpen voor mensen die al jaren roken, om stapsgewijs af te bouwen. Maar ik denk als je echt wilt stoppen met roken, dat je er best meteen 'korte metten' mee maakt. Dit doe je volgens mij het beste op basis van karakter en doorzettingsvermogen en niet door middel van een e-sigaret.

Inne.Vets
13th February 2009, 11:57
wat Jonathan zegt lijkt volgens mij ook waar als ze het zo formulren. En dan vraag ik mij af is roken niet altijd ongezond? Precis of je veranderd van soort sigaret en je leeft in één keer wel gezond wat volgns mij dus niet kan.
Maar waar ik wel op in wil gaan is dat als je zeer erg verslaafd bent het toch gemakkelijker is om af te bouwen (waar de e-sigaret dan goed voor is) dan om in één keer te stoppen. Daar is veel karakter voor nodig. Want de meeste mensen die iun één keer stoppeen vervallen gemakkelijker dan dat je rustig aan afbouwt.
Maar ik wil ook zeggen dat dit volgens mij toch niet de oplossing is voor het gezonder roken. Want dan rook je beter niet.