PDA

Bekijk de volledige versie : teelbalkanker


Jente Brughmans
9th February 2009, 11:05
Blowers lopen een hoger risico op teelbalkanker
Intensief of langdurig marihuana-gebruik kan het risico op teelbalkanker danig verhogen. Volgens een Amerikaanse studie verdubbelt de kans vergeleken met mannen die nooit een joint rookten.


Onderzoekers van het Fred Hutchinson Cancer Research Center in Seattle hebben 369 mannen met teelbalkanker gevolgd en vergeleken hen met een controlegroep van 1.000 gezonde mannen. Iedereen werd ondervraagd over marihuanagebruik.

Meest agressieve kanker
De onderzoekers stelden een verdubbeling van het risico vast. De resultaten laten uitschijnen dat marihuana-gebruik gelinkt is aan de meest agressieve teelbalkanker (nonseminoma). Het is voor het eerst dat dit verband tussen marihuana en teelbalkanker is aangetoond.

Meest voorkomende kankers
Teelbalkanker is een van de meest voorkomende kankers bij jongen mannen. De ziekte duikt veel vaker op in Europa en Noord-Amerika dan elders. Voor die hogere incidentie is tot dusver geen verklaring gevonden. Marihuana-gebruik zou een deel van de verklaring kunnen zijn.

Bekende risicofactoren voor teelbalkanker zijn ondermeer verwondingen aan de teelballen, een voorgeschiedenis in de familie of niet afgedaalde teelballen

Inne.Vets
9th February 2009, 19:17
Dit is echt wel raar om te denken dat een drug een kanker kan veroorzaken.
Wat wel goed is dat er telkens meer en meer oorzaken van kanker vindt. Dit is belangrijk want hier kan men dan rekening mee gaan houden. Maar ik vind het wel raar dat men aan zoveel dingen denkt als het op kanker op aan komt.
Eerst was het erfelijk, daarna schimmels en nu zelfs drugs.
Als men zo altijd meer dingen vindt en als je op alles probeert te letten dan mag je nadien toch gewoon niks meer doen.
Kanker is een welvaartsziekte. Ze proberen dit te genezen maar alles genezen gaat niet en alles voorkomen al even min.

katrijn.michielsen
10th February 2009, 09:12
Ik vind het eerder ergens logisch klinken dat ook drugs kanker kunnen veroorzaken. Maar dan had ik wel eerder aan harddrugs gedacht dan aan softdrugs. Je weet niet wat een producent van drugs 'allemaal in die pillen draait'. Als je zogenaamd al kanker kan krijgen van deodorant te spuiten, vind ik het logischer dat je ook van drugs kanker kan krijgen. Kanker is inderdaad en welvaarts ziekte en je kan het evengoed krijgen van gewoon buiten te komen (denk maar aan de uitlaatgassen die we inademen). En om het eventueel al te kunnen voorkomen, mogen we inderdaad niets meer doen. Bijna onmogelijk dus. Daarom vind ik dat we gewoon ons leven moeten leven zoals we dat zelf willen. En al weet je dat je door sommige dingen te doen extra kans loopt op kanker, dan is dat je eigen verantwoordelijkheid.