Bekijk de volledige versie : Karl Marx
Barst
7th February 2009, 15:09
[COLOR=Red][SIZE=3][FONT=Trebuchet MS]"Owners of capital will stimulate the working class to buy more and more of expensive goods, houses and technology, pushing them to take more and more expensive credits, until their debt becomes unbearable. The unpaid debt will lead to bankruptcy of banks, which will have to be nationalised, and the State will have to take the road which will eventually lead to communism."[/FONT][/SIZE][/COLOR]
Karl Marx, Das Kapital
wim leenaerts
7th February 2009, 17:18
Dat ik dit citaat tijdens de bankencrisis nog niet eerder ben tegengekomen!
Goed geciteerd Barst!
Als ik economie niet zo saai vond, zou ik warempel geneigd zijn om Das Kapital eens te lezen :D
De Nostradamus van de economie :cool:
Barst
8th February 2009, 02:35
"Kapitalisten zullen de werkende klasse er toe aanzetten om almaar duurdere goederen, technologie en huizen aan te kopen, waarbij zij hen er tegelijk toe verleiden om steeds duurdere kredieten op te nemen totdat hun schulden onhoudbaar blijken. Deze onbetaalde schulden zullen leiden tot het bankroet van banken die genationaliseerd zullen moeten worden waarbij de staat het voortouw zal moeten nemen... Dat zal finaal leiden tot kommunisme."
Believing Bart
8th February 2009, 14:46
Jawadde: een rake uitspraak! Alleen dat laatste zinnetje... Ik denk dat wel al zo diep zitten dat we steeds dezelfde fout gaan maken...
jan voorspoels
11th February 2009, 10:30
We zijn op de goede weg zou ik zo zeggen. :D Nene, ik ben geen communist tot in de kist; wat mijn vrienden ook mogen beweren. Al blijkt uit dit -toch meer dan 100 jaar oude- citaat dat de waarheid "Karl Marx" ondanks bijvoorbeeld de lonen van topmanagers enzovoort, toch een dichtere benadering krijgt.
Ik wil maar zeggen dat veel dingen uit Het Kapitaal gewoon een neerslag is van logische denken. En misschien is er om de 200 jaar wel een revolutie nodig om economisch gezien met verse lei te vertrekken? Of is dit weer te ideologisch gezien?
Waarom maak ik onbewust de vergelijking, dat als er nu een 3de wereldoorlog zou uitbreken, de crisis met een vingerknip zal opgelost zijn? Ach, het één heeft niets met het ander te maken.
vBulletin v3.0.6, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.