PDA

Bekijk de volledige versie : De recentste flaters van Justitie


Barst
7th February 2009, 14:49
De recentste flaters van Justitie


Hassan Iasir, een van de drie vermoedelijke moordenaars van agente Kitty Van Nieuwenhuysen, werd op 13 december vorig jaar bijna vrijgelaten nadat de KI zich niet tijdig over zijn verdere aanhouding had uitgesproken.


De toenmalige minister van Justitie Jo Vandeurzen (CD&V) kon Iasir met een kunstgreep in de cel houden. Hij kreeg veel kritiek van advocaten omdat hij de scheiding der machten niet zou hebben gerespecteerd.

Ondertussen is Iasir opnieuw aangehouden voor andere feiten. Elke keer als hij nu voor de raadkamer en de KI verschijnt, moet het parket kunst-en vliegwerk uithalen om hem in de cel te houden.

Carlos Van Deun (45) uit Schilde bracht op 15 november 2007 zijn vrouw om met 120 steken van een schroevendraaier. Eind december vorig jaar werd hij vrijgelaten door de raadkamer. Het parket vergat beroep aan te tekenen en Van Deun kwam vrij. De politie kon van Deun een dag later opnieuw oppakken. Sindsdien zit hij terug in de cel.

Tien beklaagden die in eerste aanleg veroordeeld werden tot straffen tussen drie en zeven jaar voor mensenhandel en-of drugssmokkel werden op 15 januari door het Gentse hof van beroep vrijgelaten. Het hof oordeelde dat de Gentse kamer van inbeschuldigingstelling (KI) de controle op de in de zaak toegepaste 'bijzondere onderzoeksmethoden' (BOM-wet) verkeerd had gedaan. De veroordeelde criminelen gingen vrijuit.

Richard Taxquet, één van de veroordeelde opdrachtgevers van de moord op minister van Staat André Cools, kreeg volgens het Europees Mensenrechtenhof geen eerlijk proces in ons land. Europa heeft al jaren kritiek op de assisen in ons land omdat de jury voor het hof van assisen haar beslissing niet hoeft te motiveren. De procedure werd nooit aangepast. Tot Europa ons land op 14 januari veroordeelde en de paniek toesloeg.

Majid Azehaf (27) en Yassin Dribi (22) werden een half jaar geleden aangehouden na een gewapende overval op een Brusselse fotozaak. Iedere twee weken verschijnen ze voor de raadkamer of de KI om hun aanhouding te horen bevestigen. Op 15 januari werden ze door een gewapende medeplichtige uit de KI in Brussel bevrijd.

De politie laakt al jaren dat verdachten in voorhechtenis uit de gevangenis moeten worden gehaald om voor de raadkamer en de KI te komen. Nooit kwamen er maatregelen.

Simon Wijffels, veertien jaar op het moment van de feiten, werd in september 2007 in Gent neergestoken door twee minderjarige Oekraïners. De twee jongens werden geplaatst, maar kwamen vrij in afwachting van hun proces voor de jeugdrechter. Het gezin, dat illegaal in ons land verbleef, kreeg een bevel van de Dienst Vreemdelingenzaken om het land te verlaten en vertrok in alle stilte. DVZ wist niet dat de jongens voor de rechter moest verschijnen. Het parket wist niet dat DVZ hen het land uit wilde.


DS, 07-02-2009 (me)

Barst
7th February 2009, 14:51
Tien zaken die binnen de week geregeld moeten kunnen worden


1 Waarom moeten advocaten anno 2009 hun conclusies persoonlijk afgeven op de rechtbank in plaats van per mail te sturen?


2 Waarom kan een dossier niet in kopie of elektronisch aan een advocaat worden meegegeven en moet het worden ingezien op de griffie tussen 9 en 12 uur (als alle advocaten op de rechtbank moeten zijn) en tussen 2 en 4 uur?


3 Waarom moeten alle partijen om 9 uur op de rechtbank aanwezig zijn in plaats van dat de griffie mensen in tijdblokken zou uitnodigen: tussen 9 en 10 uur, 10 en 11uur, 11 en 12 uur?


4 Waarom kunnen burgers en advocaten niet per mail of telefoon door de griffie verwittigd worden dat de zaak wordt uitgesteld zodat mensen niet voor niets een vrije dag op het werk moeten vragen en zich voor niets naar de rechtbank moeten verplaatsen?


5 Waarom heeft niet elke rechtbank een eigen budget waardoor niet meer voor elk potlood toestemming in Brussel moet worden gevraagd?


6 Waarom moeten verdachten voor iedere zitting van de raadkamer en de kamer van inbeschuldigingstelling overgebracht worden naar de rechtbank in plaats van via videoconferentie te werken (recente ontsnappingen uit gerechtsgebouw)


7 Waarom is het zo moeilijk om af te spreken dat de Dienst Vreemdelingenzaken verwittigd wordt als er iemand voorlopig wordt vrijgelaten die in een asielprocedure zit of illegaal in het land is? (Simon Wijffels)


8 Waarom wordt er geen eenvoudige wijze afgesproken om beroep aan te tekenen tegen de verlenging van de aanhouding in plaats van de ingewikkelde manier die nu gebruikt wordt? (Hassan Iasir)


9 Waarom is het zo moeilijk om tussen de verschillende rechtbanken en hoven te overleggen over hoe een nieuwe wet geïnterpreteerd moet worden?


10 Waarom moet een kleine procedurefout noodzakelijk leiden tot vrijlating van criminelen van wie de schuld vast staat? (BOM-wet, arrest-Taxquet die de assisenjury verplicht hun beslissing te motiveren)


DS, 07-02-2009 (ig)

Sofie Daems
7th February 2009, 20:04
Wauw! Wat zijn we in België toch goed bezig.. :clap:

Jente Brughmans
9th February 2009, 11:02
Het is altijd hetzelfde. Voor elke "scheet" dat je laat, moet je 100 formulieren invullen. Als je iets wil veranderen, je voor iets nieuws aanmelden, moet je altijd maar formulieren invullen en wil je dan een antwoord krijgen, moeten we zelf altijd weken wachten. En dan heb ik het maar over formulieren. Hoe moeten advocaten zich dan voelen. Zij proberen dan hun job te doen en dan worden ze constant geconfronteerd met eisen. Is dat dan zo logisch?