PDA

Bekijk de volledige versie : Ophef over 'Big brother voor kids'


Barst
6th February 2009, 03:23
Ophef over 'Big brother voor kids'


BRUSSEL - Engeland schreeuwt moord en brand over het realityprogramma 'Girls and boys alone'. Tien jongens en evenveel meisjes tussen acht en twaalf worden in verschillende huizen opgesloten en vanuit alle mogelijke hoeken gefilmd. En dat loopt lelijk uit de hand: de kinderen vloeken, schelden, vechten, roken.


'Een sociologisch experiment om te bestuderen hoe verschillend jongens en meisjes op een situatie zonder ouderlijke supervisie reageren.' Dat is volgens de makers het opzet van het realityprogramma Girls and boys alone, dat sinds dinsdag op de Britse commerciële zender Channel 4 te zien is.

De kinderen worden in enkele huizen in Cornwall opgesloten en aan hun lot overgelaten, terwijl ze door tientallen camera's worden gefilmd. Hun ouders kunnen hun strapatsen volgen, maar worden niet aangemoedigd tussenbeide te komen als de situatie uit de hand loopt.

De reacties na de eerste uitzending zijn haast unaniem negatief. 'De kinderen worden misbruikt', klonk het, of 'Lord of the Flies, versie 2009', naar het boek van William Golding waarin mensen uit hun habitat worden gehaald en zich als beesten gaan gedragen. Maar het programma lokte wel vier miljoen kijkers.

De opnames van Girls and boys alone zijn al achter de rug. De Britse tabloids voerden gisteren gretig de 'respectloze' ouders op die hun kinderen te grabbel gooiden voor het vertier van het land. Die ouders klagen zelf ook steen en been. 'Ik herkende mijn zoon niet meer. William is twaalf en kon thuis aardig zijn plan trekken. Brood toasten, soep opwarmen. Maar nu doet hij niks meer. Hij weigert nog klusjes te doen. Ik ben jullie regels zat, schreeuwt hij. En hij vloekt en scheldt.'

Dat is het beeld dat ook in de eerste aflevering te zien was. De tien jongens begonnen onmiddellijk een gevecht met waterpistolen dat uitmondde in een écht gevecht. Een van de jongens greep zelfs een mes en bedreigde zijn huisgenoten. Die passage werd niet uitgezonden. Voor de rest propten ze zich vol met snoep, zwierden ze hun vuile kleren in het rond en maakten ze een puinhoop van het interieur.

De meisjes waren iets rustiger. Ze bakten een cake - of deden toch een poging - maar al snel ontpopten ook zij zich tot vloekende en rokende tirannetjes.

De Britse stichting Bullying (tegen pesten) is verontwaardigd. 'Dit is een peepshow met kinderen. Als ouders dit thuis met hun kinderen deden, zouden de autoriteiten in geen tijd op de stoep staan', zegt een lid van de stichting op de website van de nieuwszender Sky. Channel 4 heeft al laten weten dat de programmaleiding ingreep bij excessen en dat ouders hun kinderen op elk moment uit het huis konden halen.

De Vlaamse kinderpsychiater Peter Adriaenssens vindt het programma meer dan bedenkelijk. 'Als dit in Vlaanderen gebeurde, zou ik onmiddellijk een klacht indienen wegens kindermishandeling. Kinderen tussen 8 en 12 kunnen nog niet zelfstandig functioneren. Ze hebben hun ouders nodig om te weten wat kan of niet kan en om morele standaarden uit te zetten. Dit is waanzin. Het publiek moet tegen zulke excessen ageren. Niet door met vier miljoen naar het programma te kijken en er daarna schande over te spreken, maar net door níet te kijken. Dit is immoreel.'

Adriaenssens spaart ook de ouders van de kinderen niet. 'Ze stellen hun kinderen aan grote risico's bloot, waarvan de impact nog niet in te schatten is. Welke averij lopen die kinderen op in hun ontwikkeling? De schade kan miniem zijn maar evengoed desastreus. Als ze ouder zijn, zullen ze zich hoe dan ook vragen stellen. En als ze later geconfronteerd worden met hun gedrag, waarvan vier miljoen mensen getuige waren, dan kan ook dat averechts werken. Dit programma moet gewoon verboden worden.'

De Vlaamse zenders zijn niet van plan het programma bij ons op de buis te brengen.


DS, 05-02-2009 (Frank Poosen)

MinkeVanHoof
7th February 2009, 21:52
rarara welk programma ik vorige dinsdag hier gezien heb :P
Jaja dit beruchte programma.
Ik zei na 5 minuten al dat veel weg had van Lord of the Flies.
Ik heb het hele programma uitgekeken en ben van plan om dinsdag de volgende aflevering te bekijken. Je kan je afvragen waarom, maar ik heb mijn redenen. Ik kijk het niet uit sensatielust (ook al heb ik mij een half programma krom gelachen)
Het is interessant om het grote verschil tussen de jongens en meisjes te zien.
De jongens hebben de hele eerste dag gespeeld met water en amper gegeten.
1 jongen kon zelf geen eten maken en had heel veel honger. Zijn moeder heeft hem uit het experiment gehaald en eten gegeven, dan heeft ze hem terug naar binnen gestuurd. Hij moest leren om zelfstandiger te worden.
Dag twee zijn alle ouders naar binnen gegaan om orde op zaken te stellen. Bij de jongens werd de keuken opgeruimd, hun kledij gewassen en gedroogd en heel veel knuffels uitgedeeld.
Bij de meisjes kwam het er op neer dat de moeders hun dochters een preek gaven omdat ze zich al in twee kampen hadden opgesteld en constant ruzie maakten. De oudste meisjes zorgden niet voor de jongsten. Zij hadden ook honger terwijl de oudste meisjes spaghetti aten.

Uiteindelijk komt het erop neer dat de jongens constant zitten te wenen omdat ze hun moeders missen en de meisjes maken constant ruzie.
1 jongen heeft zijn moeder kunnen overtuigen om hem mee naar huis te nemen (het was dezelfde jongen die al eens even uit het experiment gegaan is om te eten)

Ik snap de ouders eerlijk gezegd niet, zij zitten dicht bij het "dorpje" waar hun kinderen zitten en volgen alles op een scherm.
Dat zij hun kinderen zo maar laten gaan. Geloof mij, ik heb veel gedacht: moest dit mijn kind zijn ik zou naar binnen gaan en hem/haar naar buiten sleuren. Soms wil je gewoon de meisjes hun hoofden tegen elkaar slaan eerlijk gezegd.

Ik ben benieuwd hoe ver ze het laten gaan want blijkbaar gaan ze volgende keer winkelen en de meisjes gaan sigaretten kopen.
I'll keep you posted ;)

Julie_07
8th February 2009, 18:44
Dit klinkt inderdaad zoals Lord of the Flies.
Ik vind het een schandalig format. Zomaar kinderen misbruiken. Ik begrijp niet dat ze na één dag niet gestopt zijn met filmen. Als het zo uit de hand loopt ga je er toch niet mee door?
Grijpt er dan niemand in? Moet een zender zo'n format niet voorleggen aan iemand voor ze het uitvoeren? We mogen toch niet zomaar alles filmen en uitzenden, er zijn grenzen!

Ik begrijp de ouders ook absoluut niet. Je laat je kind toch niet vechten, roken, zichzelf uithongeren... en je laat het zeker niet alleen in een huis vol andere kinderen die elkaar durven bedreigen met een mes. Ik begrijp er niets van en ik vind het onverantwoord.

Het is misschien wel interessant om het verschil tussen jongens en meisjes te zien, maar er zijn toch genoeg andere, wel verantwoorde manieren om dit te onderzoeken. Moeten we ons daarom zo verlagen? Hebben de mensen dan niets geleerd van Golding?
Het programma zal wel niet geëindigd zijn in moord, zoals in het boek, maar ik kan me niet inbeelden dat de kinderen hier geen blijvende trauma's of last van zullen ondervinden.

Gertjan.Buyle
10th February 2009, 16:45
Opvallend dat er nu zo veel ophef over ontstaat. Een 7-tal jaar geleden (denk ik) zag ik een soort gelijk verhaal. De BBC deed toen een experiment. Hiervoor werden 12 jongens gedurende een aantal dagen samen gezet in een huis. De cameraploegen die aanwezig waren, mochten enkel tussenkomen als het te erg werd.
De gebeurtenissen verliepen min of meer analoog met het hedendaagse programma. Veel eten en slapen was er niet bij, van organisatie was geen sprake en al gouw ontstonden er twee rivaliserende kampen. Beide kampen starten een ware oorlog en niet veel later werd het experiment stop gezet. Het hele project duurde niet veel langer dan twee dagen.

Het nieuwe programma is dus niets nieuws en er kan onmogelijk sprake zijn van een wetenschappelijk experiment. Ik vind het eigenlijk ongelofelijk dat er ouders zijn die hun kinderen aan zo'n programma laten deelnemen, zouden ze er niet dik voor betaald zijn? In ieder geval ben ik niet voor het afschaffen van het programma dat heeft het omgekeerde effect. Wie weet er nu niet dat forel het favoriete gerecht van Hitler is?

Jonathan Smets
12th February 2009, 12:31
Ik vind het niet kunnen dat ze toelaten om zo een programma te maken. Wie wilt er nu losgeslagen kinderen zien, die geen enkele waarde meer hebben? Toch zou ik er niet van schrikken, moesten er heel veel mensen naar dit programma kijken. De ophef rond het programma lokt waarschijnlijk nog meer kijkcijfers.
Laat het A.U.B. bij 1 reeks houden!

Karenoris
12th February 2009, 13:49
Ik heb het nog niet gezien, maar hoorde het "nieuws" op de radio.
Het programma gaat gebukt onder het idee van 'wetenschappelijk experiment'.
Heel spijtig en allesbehalve juist volgens mij.

Het is inderdaad zo dat kinderen van die leeftijd nog niet (of zelden) in staat zijn om reeds morelen standaarden uit te zetten. Er wordt geen rekening gehouden met de consequenties die dit programma met zich meebrengt voor de kinderen. Ik zou als ouder ook optreden en mijn kind uit het huis halen.

Weer al een heel duidelijk voorbeeld van hoe "sensatiegeil" we weer allemaal zijn.