Barst
4th February 2009, 22:43
Wantoestanden bij productie Aldi in China
BRUSSEL - De 'koopjes' van Aldi worden in barre arbeidsomstandigheden vervaardigd.
Het Südwind-Institut, dat onderzoekt hoe ethisch bedrijven ondernemen, is vernietigend in zijn nieuwste rapport over de werkomstandigheden bij de Chinese toeleveranciers van de grootste Duitse discounter, Aldi. Dat de onderzoekers focussen op de 'eenmalige acties' waarmee Aldi elke week het schone weer maakt, is niet zo verwonderlijk. Die speciale promotieproducten vormen niet alleen een geducht wapen in de bikkelharde concurrentiestrijd tussen de warenhuizen, ze brengen ook flink wat geld in het laatje: een slordige 20 procent van de totale omzet die op 35 miljard euro per jaar wordt geraamd. Meer dan 40 procent daarvan komt uit China.
Ingeborg Wick, de auteur van het bewuste onderzoeksrapport, is vernietigend: 'Kosten drukken tegen om het even welke prijs,' vat ze het Aldi-principe samen, 'waarbij de arbeidsvoorwaarden en de vrouwenrechten bij de toeleveranciers systematisch met de voeten worden getreden.' Samen met een aantal andere 'bevriende' organisaties bezocht het Südwind-Institut de fabrieken in Zuid-China die elektronica, huishoudproducten, cosmetica en textiel voor Aldi produceren, en stootte op tal van wantoestanden. 'De vrouwen werken in sommige bedrijven tot 91 uur per week en kunnen dan nog amper rondkomen van hun loon. De arbeidsdruk is enorm en fouten worden met geldboeten bestraft. Van vrije vakbonden is geen sprake, net zo min als van moederschapsverlof. Schendingen van arbeids- en vrouwenrechten die onder prijsdruk van invoerders van bij ons schering en inslag zijn in China.'
Gevraagd naar een reactie verkoos Aldi Inkoop het stilzwijgen te bewaren.
DS, 04-02-2009 (krs)
BRUSSEL - De 'koopjes' van Aldi worden in barre arbeidsomstandigheden vervaardigd.
Het Südwind-Institut, dat onderzoekt hoe ethisch bedrijven ondernemen, is vernietigend in zijn nieuwste rapport over de werkomstandigheden bij de Chinese toeleveranciers van de grootste Duitse discounter, Aldi. Dat de onderzoekers focussen op de 'eenmalige acties' waarmee Aldi elke week het schone weer maakt, is niet zo verwonderlijk. Die speciale promotieproducten vormen niet alleen een geducht wapen in de bikkelharde concurrentiestrijd tussen de warenhuizen, ze brengen ook flink wat geld in het laatje: een slordige 20 procent van de totale omzet die op 35 miljard euro per jaar wordt geraamd. Meer dan 40 procent daarvan komt uit China.
Ingeborg Wick, de auteur van het bewuste onderzoeksrapport, is vernietigend: 'Kosten drukken tegen om het even welke prijs,' vat ze het Aldi-principe samen, 'waarbij de arbeidsvoorwaarden en de vrouwenrechten bij de toeleveranciers systematisch met de voeten worden getreden.' Samen met een aantal andere 'bevriende' organisaties bezocht het Südwind-Institut de fabrieken in Zuid-China die elektronica, huishoudproducten, cosmetica en textiel voor Aldi produceren, en stootte op tal van wantoestanden. 'De vrouwen werken in sommige bedrijven tot 91 uur per week en kunnen dan nog amper rondkomen van hun loon. De arbeidsdruk is enorm en fouten worden met geldboeten bestraft. Van vrije vakbonden is geen sprake, net zo min als van moederschapsverlof. Schendingen van arbeids- en vrouwenrechten die onder prijsdruk van invoerders van bij ons schering en inslag zijn in China.'
Gevraagd naar een reactie verkoos Aldi Inkoop het stilzwijgen te bewaren.
DS, 04-02-2009 (krs)