PDA

Bekijk de volledige versie : 'Elf jaar is veel te lang'


Barst
3rd February 2009, 18:28
'Elf jaar is veel te lang'


Marcel Colla (SP.A) moest door de dioxinecrisis ontslag nemen als minister van Volksgezondheid.


De correctionele rechtbank heeft Jan en Lucien Verkest veroordeeld. Doet het u nog iets?

'Niet echt meer. Alle emoties die de dioxinecrisis ooit bij mij opriepen, zijn in de loop van de jaren erg zwaar afgezwakt. Ik kan die zaak nu veel afstandelijker bekijken.'


Voor u betekende ze wel het einde van uw nationale politieke carrière.

'Ik heb zelf beslist om te vertrekken als minister van Volksgezondheid. Mijn partij vond dat ik niet meer kon aanblijven. Premier Jean-Luc Dehaene (CD&V) wou aanvankelijk zelfs niet dat ik ontslag nam uit de regering, maar ik ben toch gegaan.'

'Ik blijf erbij dat ik toen unfair behandeld ben geweest door de politiek en de media, maar ik kan dat intussen zeggen zonder rancune of zure oprispingen. Als de dioxinecrisis niet was uitgebarsten in volle verkiezingscampagne, was ze misschien helemaal anders verlopen.'

'Het valt me trouwens op dat telkens de federale overheid over deze zaak onder vuur wordt genomen, maar de controle op bedrijven als die van Verkest behoort toch tot de bevoegdheden van de gewestelijke regeringen, of vergis ik me? Is die controle intussen verbeterd? Ik zou het niet kunnen zeggen.'


Vindt u dat u geslachtofferd bent?

'Ach, ik heb onlangs nog moeten denken aan Stefaan De Clerck (CD&V). Die moest in 1998 aftreden omdat Marc Dutroux was ontsnapt uit de gevangenis. Nu is hij net weer minister van Justitie en maakt hij hetzelfde mee. Maar ditmaal heb ik nergens gelezen dat hij ontslag moest nemen uit de regering.'

'Er was tien jaar geleden een politieke stroming die vond dat je ontslag moest nemen als symbolische daad. Voor het minste moest je toen opstappen. Daar viel niet tegen in te roeien met rationele argumenten.'


Dat is intussen politieke geschiedenis.

'Dat is het onwaarschijnlijke van de zaak. Ik neem nog aan dat het een zeer moeilijk onderzoek was, maar het heeft onwaarschijnlijk lang geduurd, buiten alle proportie. Elf jaar wachten op een uitspraak, dat is toch niet ernstig meer. Dat doe je niemand aan, of hij nu Verkest of Jan Janssen heet.'

'Ik moet nu al ver teruggaan in mijn geheugen om de dioxinecrisis weer op te roepen. En nu kunnen de Verkests nog in beroep gaan. Dan duurt het nog langer voor het definitieve oordeel valt.'

'Het valt me wel op dat ik alleen hiervoor nog word gebeld. Ze mogen me ook eens een vraag over iets helemaal anders stellen.'


OK. Wat is uw mening over de komst van Bert Anciaux naar SP.A?

(lacht)' Ik weet niet of mijn mening daarover voor publicatie vatbaar is.'


DS, 03-02-2009 (wwi)