PDA

Bekijk de volledige versie : "Guantanamo is professioneel martelkamp"


Stefan
2nd February 2009, 14:23
Guantanamo is een professioneel martelkamp. Dat heeft de Duitser Murat Kurnaz gezegd in een interview met de gratis krant Metro. De man met Turkse roots heeft vijf jaar van zijn leven naar eigen zeggen onschuldig vastgezeten in het VS-gevangenenkamp op Guantanamo voor terreurverdachten.

Elektroshocks
Kurnaz zei in 2001 in Guantanamo op 19-jarige leeftijd te zijn terechtgekomen nadat hij in Pakistan door mensen aan de Amerikanen was 'verkocht'. Kort na zijn arrestatie kwamen de Amerikanen al tot de bevinding dat hij onschuldig was.

"Ik was geen terrorist, maar dat probeerden ze van me te maken", aldus Kurnaz die naar eigen zeggen een document moest ondertekenen waarin stond dat hij een terrorist was en dat hij samen met al-Qaida tegen de VS had gevochten. Daarbij onderging de man martelingen als elektroshocks, 'waterboarding' en hing hij vijf dagen aan zijn polsen aan een plafond. "Maar ik heb nooit getekend", klonk het.

"Veel jonge kinderen"
Kurnaz, die ook een boek over zijn ervaringen heeft geschreven, noemde Guantanamo niet zomaar een martelkamp, maar een professioneel martelkamp waar ook erg veel jonge kinderen zaten. Die kregen dezelfde behandeling als de rest, zo getuigde hij. Zo haalde hij het voorval aan van een veertienjarige jongen die in de schouder werd geschoten. Een man van 105 jaar werd dan weer vaak in elkaar geslagen omdat hij de bevelen niet opvolgde. "Maar hij verstond geen Engels en daarnaast was hij zo oud dat hij niet goed meer kon horen."

"Gezonde mensen geamputeerd"
De Duitse Turk beschuldigt het Rode Kruis ervan ongeveer wel te weten wat er in Guantanamo gebeurde. "Ze brachten het alleen niet naar buiten. Als je ziek was, kreeg je natuurlijk geen medicatie. Er was wel een dokter, maar ik wilde hem niet zien omdat ik dikwijls mensen had zien terugkeren met geamputeerde ledematen. Bij gezonde mensen werden vingers of hele armen geamputeerd, dat was ook een soort foltering die geen sporen nalaat."

(belga/svm)
02/02/09 12u52

www.hln.be

Hier ga ik niet te veel woorden aan vuil maken: ik vind het gewoon walgelijk, ongehoord in deze wereld. Ongelooflijk dat zo'n onmenselijke praktijken nog gebeuren.

Jonathan Smets
4th February 2009, 22:47
Al maar goed dat Obama die keet binnen een jaar helemaal gesloten wil hebben. Hij bevroor eerder al processen tegen Guantanamo-verdachten voor vier maanden. Verschillende mensenrechtenorganisaties hebben al vol lof gesproken over de beslissing van Obama. :clap:

Evy Witters
27th March 2009, 10:16
Jah.. Ik vind het erg wat ze die gevangenen aan doen. Zeker als ze nog eens onschuldig zijn ook! Je zou op voorhand moeten achterhalen of die persoon schuldig is of niet. Pas als je dit met zekerheid weet, mag iemand gevangen genomen worden, vind ik. Daarnaast komen die gruwelijke pratijken nog.. Ik vind het allezinds niet nodig om de gevangenen zo te straffen. Geef ze karweitjes, laat ze nadenken over wat ze gedaan hebben.. Maar niet op zo'n manier! Bovendien vind ik ook dat men een onderscheid zou moeten maken tussen de behandeling van volwassenen en kinderen.