PDA

Bekijk de volledige versie : Discotheken lokken steeds minder volk


Barst
19th January 2009, 02:33
Discotheken lokken steeds minder volk


BRUSSEL - Het gaat niet goed met de Vlaamse discotheken. Jongeren blijven vaker thuis, dus daalt het aantal klanten en kelderen de inkomsten.


De tijd dat jongeren het hele land rondreden op zoek naar de leukste plek om uit te gaan lijkt voorbij. 'Jongeren fuiven heel anders dan vroeger: ze feesten thuis. Ze gaan naar de Aldi, slaan daar drank in en drinken met vrienden. De jongste paar jaar hebben we ons klantenbestand met een kwart zien teruglopen.' Marie-Jeanne Cadet baat al achttien jaar dancing Lagoa uit in Menen. Ze heeft de hoogdagen van de Vlaamse discotheken in de jaren tachtig en negentig van vlakbij meegemaakt. Maar die zijn voorbij. In 1998 waren er volgens cijfers van de Federale Overheidsdienst Economie nog 875 'discotheken, dancings en dergelijke'. Dat aantal was in 2006 (de recentste beschikbare cijfers) al teruggelopen tot 609, een daling van liefst dertig procent.

De dalende trend lijkt niet te stoppen. De afgelopen jaren sloten heel wat discotheken in Vlaanderen de deuren of veranderden van naam en/of uitbater: Atmoz, Bar-clés, BBC... Ook bekende discotheken krijgen het lastig. Boccaccio is zo'n naam die in het uitgaansleven klinkt als een klok. Benny Strouven baat de discotheken uit en heeft de leegloop met lede ogen moeten aanzien. 'Ik heb mijn klantenbestand zien halveren het afgelopen jaar. Vergelijken met vijf of tien jaar geleden is onmogelijk. Bijna alle discotheken hebben het lastig om te overleven.' (DS 17/1)

Ook The Temple in Destelbergen heeft het steeds lastiger om de zaal, die 1.250 mensen aankan, te vullen. Gemiddeld komen 600 mensen feesten. Uitbater Danny De Maesschalck: 'Het gaat slecht in de hele sector en de concurrentie is moordend. Er zijn geen constanten meer, geen vaste klanten.' Strouven bevestigt: 'De tijd dat je vaste klanten had die elke week terugkeerden, is voorbij. Uitbaters moeten mikken op de “losse, klanten.'

En dus proberen steeds meer discotheken die losse klanten te lokken met speciale, dure acties: gratis flessen drank bij verjaardagen, bekende dj's of after work-feestjes, waarbij discotheken open zijn vlak na de werkuren. Cadet: 'Alles proberen we: we geven cadeautjes, drukken de prijs aan de inkom. We proberen zelfs bekende, dure dj's te strikken; maar dat kost handenvol geld - er zijn dj's die 25.000 euro vragen - en het helpt maar voor één avond.'

De Maesschalck: 'Ik moet veel meer moeite doen om de mensen te lokken dan vroeger. De klanten komen enkel nog als er echt iets groots te doen is, daarom creëer ik nieuwe evenementen en ben ik ook op vrijdag open. Maar zelfs dan nog moet ik gratis flessen drank aanbieden vooraleer de klanten zelf geld aan drank uitgeven.'

Steeds minder jongeren voelen er iets voor om elke week naar de discotheek te gaan. Uit een rondvraag van trendwatcher Nathalie Bekx en haar bureau Bexpertise bleek dat het opvallend genoeg precies 55-plussers zijn die het vaakst uitgaan, en dus niet de jongeren. Eenmalige evenementen doen het dan weer wel goed. Technofestivals als I Love Techno en Laundry Day kunnen de volkstoeloop amper aan. Luc De Bauw van Horeca Vlaanderen: 'We zien een verschuiving in het uitgaansleven. Jongeren verkiezen dure evenementen boven elke week een discotheek.'

Ook het slechte imago van discotheken zou er voor iets tussen zitten. Een razzia of alcoholcontrole in de buurt is nefast voor de zaken. Cadet: 'Zou u uw zoon of dochter nog naar een zaak laten gaan die bekendstaat als “drugskot,? Natuurlijk niet. De politie jaagt de mensen weg.' De Maesschalck ziet ook een vijand in de gsm: 'Vroeger zakten de mensen af om te kijken of het leuk was. Nu sms'en jongeren meteen: “Het is hier kalm, je moet niet afkomen.,'

Toch zijn er ook discotheken die geen klanten verliezen. Versuz in Hasselt bijvoorbeeld. 'In andere discotheken gaat het minder goed, maar ons aantal klanten is over het hele jaar gezien status quo gebleven.' Versuz gaat de terugval tegen met lage prijzen. 'Wij blijven goedkoper dan de concurrentie. Elke donderdag kan je hier pintjes krijgen voor één euro. We zijn ook vier dagen per week open. Bovendien is het ontzettend belangrijk geworden om te innoveren en te investeren in shows en artiesten.'

Dancing Montini uit Machelen blijft naar eigen zeggen overeind dankzij de muziekkeuze. Joris Baert: 'Discotheken die slechts één stijl van muziek draaien, krijgen het lastig. Discotheken als Carré doen het wel goed omdat zij een mix van muziek spelen. La Rocca is de grote uitzondering: die doet het goed zonder variatie.'

Dancing Highstreet is de vreemde eend in de bijt. Voor Highstreet was 2008 een geweldig jaar. Raf Pauwels zegt niets van de crisis in de sector gemerkt te hebben. 'Onze omzet is met twintig procent gestegen ten opzichte van vorig jaar.' Veel heeft Highstreet te danken aan de Nederlandse politici: 'Nederlanders zijn goed voor zowat de helft van ons klantenbestand. En ze zakken massaal naar België af sinds het rookverbod daar werd ingevoerd.' Een onderzoek van Koninklijk Horeca Nederland in oktober 2008 toonde aan dat Nederlandse discotheken hun omzet tijdens de zomermaanden gemiddeld met 31 procent zagen teruglopen door het rookverbod.

Intussen is de economische crisis losgebarsten. Uitbaters klagen dat banken minder snel leningen willen toestaan. Zal de crisis de sector de das omdoen? Joris Baert gelooft van niet. 'Er blijven altijd topzaken bestaan.'

Benny Strouven ziet de toekomst somber in: 'Onze gebouwen zijn onze eigendom, dus wij kunnen de kosten drukken, maar voor wie huurt, ziet het er slecht uit.' Ook Marie-Jeanne Cadet houdt haar hart vast. 'Ik ben een dame op leeftijd, ik blijf dit doen; maar ik heb mijn kinderen verboden om mijn zaak over te nemen. Er zit geen toekomst in discotheken.'


Blog DS, 19-01-2009 (Kristof Hoefkens)

elienvanlimbergen
19th January 2009, 12:39
Naar een discotheek gaan is dan ook een prijzige zaak.