PDA

Bekijk de volledige versie : Lerares rukt leerling kaak uit zijn gezicht


jefdaemen
13th January 2009, 16:15
Zonet kwam ik dit artikel tegen op de site van Gva.
De meeste leerkrachten letten op wanneer het op fysiek contact met de leerlingen aankomt, maar daar had deze leerkracht geen oren naar.
Oké, als hij nu twee maal na elkaar zijn huiswerk niet had gemaakt, had ik er mee kunnen leven, maar nu, na één keer al... ;) (grapje, voor diegenen die mij zouden geloven en mij binnenkort zouden onthouden van alle getuigschriften en diploma's!)

Een Chinese lerares was zo boos op een 10-jarige jongen dat ze hem bij de kaak nam en in de lucht tilde. Het kaakbeen van de jongen draaide los en viel op de grond. De lerares nam het kaakbeen op, gaf het aan de jongen en zei: "Ga naar huis."

Dit is niet verzonnen. Het staat op WeirdAsiaNews.com. De lerares flipte omdat de 10-jarige Chao Qun Zheng uit het Chinese HeNan zijn huiswerk niet gemaakt had. "Ze was heel boos", zegt Zheng. "Ze greep mijn hoofd vast bij de kaken en draaide die uit elkaar, toen ze me optilde van de grond."

Schadevergoeding?
De ouders van de 10-jarige namen hun zoon onmiddellijk mee naar het ziekenhuis. Daar waren 52 hechtingen nodig om de kaak op haar plaats te zetten en de wond te dichten. Zheng's vader heeft aangifte gedaan van het incident. Hij rekent op een enorme schadevergoeding.

jessica.luyckx
13th January 2009, 22:54
Ik hoop van harte dat ze de schadevergoeding krijgen. Al maakt dit het absoluut niet goed.
Welke lerares doet nu zoiets. Gewoon omdat hij zijn huiswerk niet had gemaakt. En dan de jongen nog naar huis sturen met een stuk kaak.
De jongen is getraumatiseerd voor zijn leven net als de rest van de klas. Hij zal voor heel zijn leven een litteken hebben. Er staan zelf foto's van op het internet.
Ik hoop dat zo'n lerares nooit meer voor de klas gaat staan.

Elise.Laureys
14th December 2009, 22:18
Dat zoiets nog maar mogelijk is!? Ik kan er perfect inkomen dat leerlingen in staat zijn het bloed vanonder je nagels te halen maar dan reageer je daar zo toch niet op! De jongen in het artikel had dan eigenlijk nog niets ergs gedaan, hij was alleen zijn huiswerk vergeten te maken. Dat is toch geen catastrofale ramp! Iedereen kan immers iets vergeten. Als leraar heb je een opvoedende functie en moet je de leerlingen er op een fatsoenlijke manier op wijzen dat ze huiswerk nu eenmaal op de afgesproken datum moeten afgeven. Eigenlijk moet je de leerlingen daar ook niet onmiddellijk voor straffen. Zoals ik eerder al zei, iedereen kan iets vergeten. Wanneer je natuurlijk merkt dat dit systematisch bij dezelfde leerlingen voorkomt kan je maatregelen nemen en hen bijvoorbeeld laten nablijven in de avondstudie.

Georges
14th December 2009, 23:10
On December 18th, 2008, a 10 year-old 5th grader named Chao Qun Zheng went to his elementary school in HeNan, China.

Het actuele is er wel wat af he ;)

lies.janssen
15th December 2009, 11:37
Is er al een reactie van de lerares? Ik kan niet geloven dat een leerkracht zoiets kan doen bij een leerling. Okee, dat de leerlingen het bloed vanonder je nagels uithalen, maar dan doe je zoiets nog niet!
Ik vind wel dat we niet kunnen oordelen op het verslag dat enkel van de leerling en zijn ouders afkomstig is. Ik vind dat we op zen minst moeten wachten op de reactie van de leerkracht. Ik wil haar verhaal ook eens horen, want ik blijf erbij voor één keer je huiswerk niet te maken, ruk je iemands kaak niet van zijn gezicht. Eigenlijk doe je dat als leerkracht nooit, maar al vast niet voor die ene keer huiswerk niet gemakt te hebben. Dat geloof je toch zelf niet.?!

Lies Janssen
2 Baso D

lottevangorp
29th January 2010, 19:23
[FONT=Comic Sans MS]Dat zoiets kan gebeuren ?!? :eek:
Ik zou ook de reactie van de lerares afwachten, want als je tot zulke dingen in staat bent, dan moet er toch al iets serieus zijn misgelopen.
Het is bijna onmogelijk om een kaak los te rukken, laat staan door een vrouwelijke lerares.
Ik vind het een bizar verhaal, maar ik verheug me op het vervolg ..[/FONT]

Tinne.Buyens
30th January 2010, 15:58
Allereerst dienen we dit artikel te situeren in de ruimte, wat hier betreft : China. In China geldt de '1 kind - politiek', wat impliceert dat ouders maar 1 kind op de wereld mogen zetten. Dat 1 kind moet later voor hen zorgen op hun oude dag en voor hun pensioen zorgen, dus dat kind moet alle kansen krijgen. Het onderwijs is zo ook ingericht, iemand zonder discipline en verstand komt er gewoon niet aan de bak.
Misschien had de leerkracht op het moment van haar actie in haar achterhoofd 'dat die jongen een nietsnut was die zelfs zijn huiswerk niet wou maken', al moeten we daarvoor haar reactie afwachten. Maar natuurlijk, niets rechtvaardigt zulk geweld, en al zeker niet op iemand die zich niet kan verweren! En een kaak loswrikken, daar moet je al goed getraind voor zijn!
De schadevergoeding is maar een hulp om de financiële kosten te dekken, de emotionele kosten (vertrouwen in de school, leerkrachten, volwassen in het algemaan misschien), die vallen niet te dichten, met welke prijs dan ook.

Ivan.Verwerft
17th February 2010, 20:07
Al die reacties hieronder... Vraagt niemand zich af of dit wel daadwerkelijk mogelijk is? Ik vraag me eigenlijk af hoe een kaakbeen op de grond kan vallen... Je kan het ontwrichten, maar als je het echt op de grond wil doen vallen moet je de huid rondom de randen van het kaakbeen toch ook al er af scheuren? De lerares maakte dus (on)diepe scheuren in de nek en het gezicht van de leerling. Door je nek lopen allerhande belangrijke zenuwen en grote aders (als ik me niet vergis?). Bloedt die jongen dan niet gewoon dood?

Als je hier ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Kaak_(anatomie) ) kijkt, zie je onmiddelijk tot hoe ver een kaakbeen vast zit. Als dit losscheurt, scheurt het niet alleen van je gezicht, maar ook van je hoofd, van je nek en van je mond. Ook lijkt het maar vreemd dat ze het er gewoon terug aanplakken (welliswaar met 52 hechtingen). Zo iets moet toch veel complexer zijn?

Joost Heylen
29th March 2010, 12:00
Dit gaat er gewoon over. Als leerkracht moet je je kunnen beheersen.De leerling in kwestie had één keer zijn huiswerk niet gemaakt en krijgt een serieuze straf.
Ik hoop dat de familie een enorme schadevergoeding krijgt, want zij zullen ook wel versteld staan van wat er gebeurt is. De jongen moet veel kans nog lang revalideren en zal hierdoor een tijdje niet meer naar school kunnen.
En wat zijn de gevolgen voor de leerkracht in kwestie?

Joost Heylen
1st April 2010, 13:59
[QUOTE=Joost Heylen]
Ik hoop dat de familie een enorme schadevergoeding krijgt, want zij zullen ook wel versteld staan van wat er gebeurt is.[/QUOTE]


Foutje:
... wat er gebeurd is.

Jolien Willems
1st April 2010, 14:03
Dit vind ik wel erg bizar...
Net zoals Lies vraag ik mij af wat de kant van het verhaal van de lerares is...
Misschien is het allemaal wel een beetje overdreven, kan je als vrouw zomaar de kaak van een leerling los krijgen??

Sowieso dat de lerares een streep te ver is gegaan en de ouders verdienen een fixe schadevergoeding. Volgens mij moet de leerling toch ook wel psychologisch bijgestaan worden, want als hij weer in de klas moet bij deze lerares kan ik mij voorstellen dat je echt bang bent... Misschien ook wel van eender welke leerkracht in de toekomst.
Een schadevergoeding is hier dus zeker en vast op zijn plaats.

Ivan.Verwerft
1st April 2010, 17:27
Ik heb hier reeds op gereageerd maar snap nog steeds niet hoe je een kaakbeen uit iemand's gezicht kan trekken. Het ontwrichten, oké, maar het er uit rukken en op de grond gooien? Dan is het toch fysiek onmogelijk om dat terug "er aan te zetten"? PLUS die leerling moet toch enorm veel geluk gehad hebben? Hoeveel zenuwen/aders lopen er niet door je nek (waar het kaakbeen af moet gescheurd zijn...).

Ik blijf er bij: dit is een verzonnen verhaal ;).