PDA

Bekijk de volledige versie : Big B(r)other


ambi-ann
10th January 2009, 09:13
10/01 Enkelband voor bewoners nieuw rustoord
In een nieuw, nog te bouwen, rustoord zullen de bejaarden een enkel- of polsband dragen. Zo kan het verplegend personeel vanuit een centraal punt de gasten dag en nacht volgen.


Het nieuwe verzorgings- en rusthuis op de Genkse Welzijnscampus wordt met 285 bedden een van de modernste van Vlaanderen en wordt uitgerust met de nieuwste technische snufjes. De pols- en enkelbanden moeten er voor zorgen dat het personeel al de bejaarden op elk moment van de dag kan opsporen.

Wreed
“Het dragen van een pols- of enkelband klinkt misschien wreed en doet bij niet-ingewijden aan gevangenistoestanden denken, maar het is belangrijk voor de veiligheid van de bewoners,” legt OCMW-voorzitter Guido Vandebrouck uit.

“We vragen vooraf uiteraard toestemming aan de mensen. Als ze weigeren moeten de bewoners of hun kinderen wel tekenen dat zij de verantwoordelijkheid dragen.”

Sensoren en detectoren
Naast de enkelbanden worden ook overal sensoren en detectoren aangebracht zodat vanuit de centrale bijvoorbeeld kan gecontroleerd worden of de bejaarde zijn waterkraan op de kamer goed heeft dichtgedraaid, of dat hij of zij in bed ligt.

De bouw van het nieuwe rustoord start in augustus.
Bron:http://www.gva.be/nieuws/binnenland/default.asp?art={263710D6-3DCA-44E2-BAD4-EFD08F115EEC}

Dit artikel roept bij mij een dubbel gevoel op. Hoe zit het nog met de privacy in een gebouw voorzien van sensoren/detectoren?! ja oké het gaat hier om oude mensen en de ervaring leert ons dat zij soms nogal vergeetachtig zijn of het noorden even kwijt zijn. Maar is dat dan een gegronde reden om hen taggen met een enkel- of polsband ... Het zal wel makkelijker zijn voor het personeel om uit te maken waar Franske of Martha uithangen, maar zijn dit nog wel leefbare omstandigheden voor hen (als ze tenminste nog volledig bij hun verstand zijn zal dit zeker iets doen met hun persoontje)!

Julie De Ceulaer
29th March 2009, 17:27
Ik vind het eigenlijk geen slecht idee, op voorwaarde dat de bejaarden er zelf mee instemmen of dat hun naaste familie ermee instemt indien ze zelf geen beslisingen meer kunnen treffen.
Deze enkel- of polsband kan zeker nuttig zijn om ongevallen te vermijden, daar bejaarden dikwijls vergeetachtig en minder mobiel zijn.
Voor de verzorgers in het tehuis zal het ook een hulp zijn en kan het de stress en de werkdruk verlagen.
De essentiele voorwaarde is natuurlijk de toestemming van de bejaarde zelf of hun naasten.

Julie_07
29th March 2009, 18:53
Voor mij is het toch ook dubbel, maar ik ben wel meer tegen dan voor.

Langs de ene kant denk ik direct: 'Waar is dat nu weer voor nodig? Moeten we elke seconde van de dag weten waar de bejaarden uithangen?'
Zouden we niet beter investeren in meer personeel in de tehuizen die er dan voor zorgen dat de kraan dicht is?
Mijn grootvader ligt al een hele tijd in een rusthuis en hij wordt echt vaak aan zijn lot overgelaten. Hij kan zelf niet meer zijn bed uit, dus zo'n polsband zou niet zoveel effect hebben op zijn welbevinden. Ik denk niet dat het personeel even gaat checken als een patiënt al een uur stil ligt op bed. Trouwens, moet er dan constant iemand bij de monitor zitten? Dat is toch ook stom om je personeel zo in te zetten terwijl er verzorgers te kort zijn.

Langs de andere kant denk ik ook wel dat het voor demente patiënten en mensen met geheugenverlies wel positief kan zijn omdat zij soms niet weten wat ze doen, maar kan je dan niet beter die personen op een aparte afdeling plaatsen die beter toezicht heeft?
Laat de vitale oudjes die nog goed bij hun verstand zijn nog van hun vrijheid genieten zodat ze kunnen gaan en staan waar ze willen. Zorg dan dat de oudjes die meer hulp behoeven ook die hulp krijgen, niet door een elektrisch apparaat, maar door mensen.

Wat mij wel nuttig lijkt is een toestelletje waar ze personeel mee kunnen oproepen in geval van nood (als ze bijvoorbeeld gevallen zijn), maar ik weet niet of dit al bestaat of niet.