PDA

Bekijk de volledige versie : Cel voor middenvinger naar politieagenten


Barst
9th January 2009, 16:52
Cel voor middenvinger naar politieagenten


GENT - Een 31-jarige vrouw uit Merelbeke is veroordeeld omdat ze twee agenten beledigd had.


Hilde D. stond medio juni 2007 verkeerd geparkeerd voor een terras in de Groenstraat in De Pinte. Toen twee inspecteurs van de politiezone Schelde-Leie haar aanmaanden te vertrekken, stak ze haar middenvinger op en vroeg ze aan de agenten 'of ze echt niets beters te doen hadden'.

Het leverde haar een proces-verbaal op, waarin haar werd gevraagd een schikking van 120 euro te betalen. Dat weigerde ze, en daarom kwam de zaak voor de correctionele rechtbank.

Bij het bepleiten van haar zaak weigerde Hilde D. een strafopschorting of werkstraf. De rechter kon niet anders dan haar een minimumstraf te geven: acht dagen cel en een boete van 148,5 euro. De celstraf werd met uitstel uitgesproken. De twee agenten vroegen elk 100 euro, maar kregen uiteindelijk maar 1 symbolische euro schadevergoeding.

Patrick Van Parys, het hoofd van de Oost-Vlaamse politieschool, pleit voor wat meer begrip. 'Ik vind niet dat het gedrag van die vrouw goed te praten is. Ik vraag mij alleen af of een pv iets kan oplossen. Wij leren onze studenten om eerst aan de mensen te vragen waarom ze zo reageren. Het kan eigenlijk niet dat de burger zwaarder gestraft wordt dan wanneer hij een soortgelijke opmerking maakt aan het adres van een buschauffeur, bijvoorbeeld.'

Voor Van Parys blijft het een kwestie van aanvoelen.

'Sommige mensen zullen zich sneller gesmaad voelen dan anderen. Maar de politie moet mee met haar tijd en sommige uitdrukkingen zijn nu eenmaal ingeburgerd en minder aanstootgevend dan pakweg tien jaar geleden.'


DS, 09-01-2009 (frv)