PDA

Bekijk de volledige versie : Veerle Heeren nieuwe Vlaamse minister van Welzijn


Barst
2nd January 2009, 20:12
Veerle Heeren nieuwe Vlaamse minister van Welzijn


De Limburgse Veerle Heeren (CD&V) volgt haar partijgenoot Steven Vanackere op als Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin. Vanackere is vicepremier geworden in de federale regering-Van Rompuy I.


Vanackere volgde Inge Vervotte op als federale minister van Overheidsbedrijven en Ambtenarenzaken. Daardoor moest CD&V op Vlaams niveau een nieuwe minister van Welzijn vinden.

De CD&V-fractie in het Vlaams Parlement heeft vanochtend Veerle Heeren voorgedragen voor de job. Formeel ligt de finale beslissing bij de algemene vergadering van CD&V, maar die zal meer dan waarschijnlijk de voordracht van de fractie goedkeuren.

Heeren is 43 jaar, komt uit het Limburgse Sint-Truiden en zetelt al 13 jaar in het Vlaams Parlement. Ze werkte er vooral rond wonen en zorg.

Heeren had de beste papieren. Zij was de kandidaat van CD&V-voorzitster Marianne Thyssen en voldeed het best aan de eisen.

'Ik ben blij en verrast tegelijk', zegt Heeren in een eerste reactie, 'maar vooral heel erkentelijk. Dit bewijst dat parlementaire werk enorm gewaardeerd wordt door de collega's en daar ben ik ontzettend blij om.'


Criteria

Bij het bepalen van de opvolger voor Vanackere moest met een hele reeks criteria rekening worden gehouden. Wat speelde in CD&V? Vooral het regionale toebehoren, de 'stand' waartoe de op te volgen persoon behoort (ACW, middenstand of boeren), de bekwaamheid in de materie en het geslacht.

En aangezien Inge Vervotte op federaal niveau vervangen is door een man, moest er een vrouw bijkomen in de Vlaamse regering, vonden de vrouwen in de partij. Bovendien was Steven Vanackere een ACW'er; hij moest dus door een ACW'er vervangen worden.

Limburg, Oost-Vlaanderen en Vlaams-Brabant hebben geen CD&V'er in de Vlaamse regering. Limburg heeft ook in de federale regering niemand en had dus de sterkste claim.

Het had drie CD&V-parlementsleden die vertrouwd zijn met de materie, vrouwen zijn en ook aanleunen bij het ACW: Veerle Heeren, Sonja Claes, ex-gedeputeerde voor Welzijn, en ook Vera Jans, maar die had relatief weinig ervaring.

Ze legt dinsdag de eed af in het Vlaams Parlement. ''Ik ben bijzonder trots dat ik het werk van Steven en Inge kan voortzetten en vooral kan afmaken wat nog in de pijplijn zit. Het woon-zorgdecreet is heel belangrijk. Ik hoop het goedgekeurd te krijgen in het parlement' aldus Heeren.


Blog DS, 02-01-2009