Barst
2nd January 2009, 14:26
Tunnel- economie Gaza stort in
GAZA STAD (AP, REUTERS) - Israël wil alle (wapensmokkel)tunnels tussen Gaza en Egypte vernietigen. De bevolking verliest een levenslijn.
De grens tussen Gaza en Egypte is veertien kilometer lang en is doorzeefd met honderden ondergrondse tunnels. Na de machtsovername van Gaza door Hamas in juni 2007, legde Israël een economische blokkade op. Alleen basisgoederen en humanitaire hulp mochten nog mondjesmaat de Gazastrook binnen. Het overgrote deel van de 3.900 bedrijfjes in Gaza moest de deuren sluiten: de import van grondstoffen stokte, groenten, bloemen en meubels konden niet meer geëxporteerd worden.
De tunnels bestonden al langer en werden gerund door enkele families. Maar de jongste jaren nam hun aantal snel toe en werden ze een levenslijn voor de inwoners van Gaza én Hamas, dat belastingen begon te heffen op de gesmokkelde goederen: motorfietsen, koelkasten, geiten, bloem, chocolade. En ook wapens of onderdelen om raketten te bouwen.
De inwoners noemden het gebied lachend de 'duty-free zone' van Gaza. De tunnels zijn niet zichtbaar vanuit de lucht, maar soms is hun ligging bekend: sommige eigenaars hadden kleurrijke tenten boven de ingangen geplaatst.
De jongste dagen is de zone herschapen in een woestenij van stukken beton en diepe kraters. Woensdagavond voerde de Israëlische luchtmacht 19 luchtaanvallen uit tegen het gebied, zeiden bewoners van Gaza. Daarvoor had de luchtmacht naar eigen zeggen al meer dan 80 tunnels vernield - Egyptische functionarissen zeiden dat het aantal minstens 120 bedroeg.
Eigenaars durven niet gaan kijken hoe het met hun tunnels gesteld is, vanwege de luchtaanvallen. Een van hen, Abu Sufian, zei dat hij en zijn collega's miljoenen dollars kwijt zijn: ze betaalden vooraf voor goederen in Egypte, die nu niet meer 'geleverd' kunnen worden.
De Palestijnse economist Omar Shaban schat dat tweederde van alle goederen die in Gaza verkocht werden, geïmporteerd werden via de tunnels. De tunneleconomie verschafte volgens hem ongeveer 12.000 inwoners van Gaza werk: delvers, slepers, chauffeurs. 'Het was de nieuwe economie van Gaza', aldus Shaban.
Een woordvoerder van het Israëlische leger zei dat het de bedoeling is om alle tunnels te vernietigen die dienen om wapens te smokkelen. Op de vraag of er tunnels zullen gespaard worden waarlangs alleen niet-militaire goederen passeren, antwoordde hij: 'Dat bestaat niet. De tunnels dienen zowel voor commerciële producten als voor wapens.'
Omar Shaban verwacht dat de vernietiging van de tunnels het Hamas-bestuur in Gaza pijn zal doen, maar niet dat het de genadeslag zal geven. De fundamentalistische organisatie financiert zichzelf via het heffen van taksen en via een netwerk van bedrijfjes die gecontroleerd worden door aanhangers.
Het einde van de 'tunneleconomie' zal vooral de inwoners van Gaza hard treffen. 'De mensen stellen het echt slecht', zei Karen Abu Zayd, hoofd van het VN-programma voor Palestijnse vluchtelingen (UNRWA) dat voedsel uitdeelt in Gaza. 'Iedereen deelt wat hij heeft, niet alleen met familie maar ook met buren. Wijd verspreide honger is er nog niet. Wat we wel zien - en voor het eerst in de acht jaar dat ik hier ben - is dat mensen op vuilnisbelten op zoek gaan naar dingen en bedelen.'
De tunneleigenaars wachten intussen tot de oorlog voorbij is. 'Zelfs nu ze ons bombarderen, denken we na hoe we nieuwe tunnels kunnen maken. Misschien zullen we wel proberen om onder de zee te gaan', zegt Abu Sufian.
DS, 02-01-2009
GAZA STAD (AP, REUTERS) - Israël wil alle (wapensmokkel)tunnels tussen Gaza en Egypte vernietigen. De bevolking verliest een levenslijn.
De grens tussen Gaza en Egypte is veertien kilometer lang en is doorzeefd met honderden ondergrondse tunnels. Na de machtsovername van Gaza door Hamas in juni 2007, legde Israël een economische blokkade op. Alleen basisgoederen en humanitaire hulp mochten nog mondjesmaat de Gazastrook binnen. Het overgrote deel van de 3.900 bedrijfjes in Gaza moest de deuren sluiten: de import van grondstoffen stokte, groenten, bloemen en meubels konden niet meer geëxporteerd worden.
De tunnels bestonden al langer en werden gerund door enkele families. Maar de jongste jaren nam hun aantal snel toe en werden ze een levenslijn voor de inwoners van Gaza én Hamas, dat belastingen begon te heffen op de gesmokkelde goederen: motorfietsen, koelkasten, geiten, bloem, chocolade. En ook wapens of onderdelen om raketten te bouwen.
De inwoners noemden het gebied lachend de 'duty-free zone' van Gaza. De tunnels zijn niet zichtbaar vanuit de lucht, maar soms is hun ligging bekend: sommige eigenaars hadden kleurrijke tenten boven de ingangen geplaatst.
De jongste dagen is de zone herschapen in een woestenij van stukken beton en diepe kraters. Woensdagavond voerde de Israëlische luchtmacht 19 luchtaanvallen uit tegen het gebied, zeiden bewoners van Gaza. Daarvoor had de luchtmacht naar eigen zeggen al meer dan 80 tunnels vernield - Egyptische functionarissen zeiden dat het aantal minstens 120 bedroeg.
Eigenaars durven niet gaan kijken hoe het met hun tunnels gesteld is, vanwege de luchtaanvallen. Een van hen, Abu Sufian, zei dat hij en zijn collega's miljoenen dollars kwijt zijn: ze betaalden vooraf voor goederen in Egypte, die nu niet meer 'geleverd' kunnen worden.
De Palestijnse economist Omar Shaban schat dat tweederde van alle goederen die in Gaza verkocht werden, geïmporteerd werden via de tunnels. De tunneleconomie verschafte volgens hem ongeveer 12.000 inwoners van Gaza werk: delvers, slepers, chauffeurs. 'Het was de nieuwe economie van Gaza', aldus Shaban.
Een woordvoerder van het Israëlische leger zei dat het de bedoeling is om alle tunnels te vernietigen die dienen om wapens te smokkelen. Op de vraag of er tunnels zullen gespaard worden waarlangs alleen niet-militaire goederen passeren, antwoordde hij: 'Dat bestaat niet. De tunnels dienen zowel voor commerciële producten als voor wapens.'
Omar Shaban verwacht dat de vernietiging van de tunnels het Hamas-bestuur in Gaza pijn zal doen, maar niet dat het de genadeslag zal geven. De fundamentalistische organisatie financiert zichzelf via het heffen van taksen en via een netwerk van bedrijfjes die gecontroleerd worden door aanhangers.
Het einde van de 'tunneleconomie' zal vooral de inwoners van Gaza hard treffen. 'De mensen stellen het echt slecht', zei Karen Abu Zayd, hoofd van het VN-programma voor Palestijnse vluchtelingen (UNRWA) dat voedsel uitdeelt in Gaza. 'Iedereen deelt wat hij heeft, niet alleen met familie maar ook met buren. Wijd verspreide honger is er nog niet. Wat we wel zien - en voor het eerst in de acht jaar dat ik hier ben - is dat mensen op vuilnisbelten op zoek gaan naar dingen en bedelen.'
De tunneleigenaars wachten intussen tot de oorlog voorbij is. 'Zelfs nu ze ons bombarderen, denken we na hoe we nieuwe tunnels kunnen maken. Misschien zullen we wel proberen om onder de zee te gaan', zegt Abu Sufian.
DS, 02-01-2009