PDA

Bekijk de volledige versie : Voor de Bierliefhebbers -wie niet dan?-


Pieterjan
24th September 2005, 13:43
Na de Westvleteren, de Westmalle

BRUSSEL - In een uitgebreide biertest van de Amerikaanse krant ,,The New York Times'' is de Westmalle Trippel tot beste zwaar bier ter wereld gekozen. In totaal namen 25 abdijbieren en trappisten uit België, Nederland, de Verenigde Staten en Canada deel. Acht bieren uit de top-tien komen uit ons land.

,,Heerlijk complex", ,,gebalanceerd", ,,bloemig en fruitig met lange, aanhoudende smaken". De vier proevers die voor The New York Times de bieren testten, hadden niets dan lovende woorden voor de Trippel uit Westmalle. Het biertje, dat aan de overkant van de oceaan zo'n 6 dollar (5 euro) per flesje kost, eindigde in de test dan ook op de eerste plaats.

Sint-Sixtus uit Westvleteren, de trappist die enkele weken geleden door de website ratebeer.com als beste trappist werd verkozen, zat niet in de test. De volledige voorraad van dat bier is na de hype die volgde op de uitverkiezing immers al uitverkocht.

Alle andere Belgische trappistbieren (Chimay, Orval, Rochefort en Achel) zaten in de top-tien, net als de abdijbieren Trippel Affligem, De Ranke uit Guldenberg en Witkap Pater. De enige niet-Belgische bieren in de top-tien zijn Unibroue Chambly, een Canadees bier en Weyerbach uit de Verenigde Staten.

,,We wisten totaal niet dat de krant ons bier getest had, maar we zijn natuurlijk zeer geflatteerd", zegt Philippe Van Assche van de brouwerij van Westmalle. ,,Wij zijn toch maar een kleine brouwerij uit België. Om dan de nummer één in Amerika te worden, dat is een hele eer." Van de 120.000 hectoliter die Westmalle jaarlijks produceert (70.000 hectoliter trippel en 50.000 hectoliter dubbel) gaat maar een heel klein deel naar de Verenigde Staten. ,,Ik schat dat het niet veel meer dan 1 procent is", zegt Van Assche.

Meer zullen de Amerikanen niet krijgen, want ook in Westmalle zijn de paters onverbiddelijk. ,,We brouwen al 20 jaar dezelfde hoeveelheid en dat zal zo blijven. Anders wordt het een brouwerij met een abdij in plaats van omgekeerd. En daar zouden de monniken nooit mee akkoord gaan. Met de hoeveelheid die we nu brouwen kunnen we trouwens nog altijd de hoogste kwaliteit garanderen zonder toegevingen te moeten doen. Zo gebruiken wij nog altijd de beste hopbloem en kan ons bier op de fles hergisten. Dat soort dingen kan alleen maar als het brouwen een kleinschalige activiteit blijft."

http://www.standaard.be/assets/images_upload/FE10_WESTMALLETRIPEL.MM.jpg


(fpe)

www.trappistwestmalle.be (http://www.trappistwestmalle.be)

www.nytimes.com (http://www.nytimes.com)

24/09/2005

(fpe)
©Copyright De Standaard

Pieterjan
24th September 2005, 13:45
Komt het schuim jullie ook op de lippen staan bij het zien van dat flesje Westmalle? Heerlijk bier zou ik zeggen, hoewel ik toch de voorkeur geef aan de trippel. Verder kan er bij mij altijd wel een Westvleteren in, een Chimay of een Orval. Belgian, land of the beers! En laten we daar niet over treuren ;)

Wouter Bauweraerts
25th September 2005, 00:29
Wij in Belgiëworden gewoon verplicht bier lekker te vinden,niet dat ik daar iets mee inzit, maar toch...
Voor ons landje is die verkiezing in de USA weer een goede reclame, als we zo doorgaan worden de brouwerijen hier nog een toeristische trekpleister!
Om even men eigen smaakpapillen te laten spreken, ik verkies toch wel degelijk de trappist, liefst dan nog chimay,de lekkere blauwe.
Maar niets gaat boven een perfect ingegoten duvel in een gekoeld (ingevrozen) glas. "proost!"

bram willems
18th October 2005, 14:25
Dit is inderdaad weer schitterende reclame voor ons land. Ik vind het wel knap dat ze vasthouden aan hun tradities en dus niet op grote schaal gaan brouwen...
voor mijn persoonlijke toets: ik verkies helaas geen belgisch bier maar een frans als beste biertje: desperados, moet ik het in belgië zoeken dan denk ik toch dat ik voor la chouffe zou gaan, al smaakt "nen blonde leffe" ook altijd :)

wim leenaerts
18th October 2005, 16:14
Als geheelonthouder kan ik hier niet echt veel op praktijkervaring gefundeerde uitspraken doen, maar ik voel me nu toch trots om Belg te zijn :D

katleen
18th October 2005, 17:30
zwaarder bier is ni echt aan mij besteed.. Geef me maar een gewoon pintje. Kriek of Duvel gaat er soms wel in :)
Toch weer tof dat Belgïe in iets uitblinkt ;)

leentje3
19th October 2005, 20:06
Het is inderdaad weer een opsteker voor de kleindere brouwerijen die het moeten opnemen tegen de massaproducent Interbrew. Het is jammer dat vele kleine brouwerijen de deuren moeten sluiten omdat de concurrentie met de superbrouwerijen ondraaglijk wordt.

België is het land van de kleine, ambachtelijke brouwerijen en we kunnen enkel hopen dat we dit binnen tien jaar nog kunnen zeggen. In de café's worden enkel nog de bieren getapt die voor de baas het voordeligste zijn en daardoor bestaat de kans dat enkele oerbieren uit de Belgische bierwereld gaan verdwijnen.

Het spreekwoord " Bier met liefde gebrouwen, drink je met verstand." zou anders wel eens kunnen veranderen in " Bier met liefde gebrouwen , vind je niet meer!"

Wouter Bauweraerts
19th October 2005, 22:02
sinds wanneer is desperados frans, is da niks mexicaans??? das toch me het zalige vocht tequila :p

wim leenaerts
19th October 2005, 22:49
Bij deze even reclame maken voor bierkroeg "den leeren emmer" in Beerse :D Gezellig café met goede muziek en uiteraard voor de liefhebbers onder ons: BIER !

bram willems
20th October 2005, 10:31
desperados is idd gearomatiseerd met tequila maar is wel een frans biertje dat er mexicaans uitziet en misschien ook wel zo smaakt :D