PDA

Bekijk de volledige versie : Wereldwijd 60 journalisten gedood in 2008


Frederik Bogaerts
30th December 2008, 20:26
PARIJS - In 2008 zijn 60 journalisten gedood terwijl ze hun beroep uitoefenden. Dat is minder dan vorig jaar, volgens het jaarlijkse rapport van Reporters Zonder Grenzen. De journalisten hoeden zich echter voor te veel optimisme.

In 2008 werden 60 journalisten en een assistent gedood. Dat is minder dan 2007, toen 86 journalisten en 20 assistenten de dood vonden.

Irak (15 doden), Pakistan (7) en de Filippijnen (6) waren in 2008 de gevaarlijkste landen voor journalisten. In Afrika werden in de loop van dit jaar drie journalisten vermoord, tegen 12 vorig jaar.

Die terugval is vooral te verklaren 'omdat veel journalisten stopten met hun job uit te oefenen'. Ook 'de snelle verdwijning van de media uit conflictzones', zeker in Somalië, heeft daarmee te maken.

Alhoewel de cijfers 'niet zo alarmerend zijn als de voorgaande jaren', vindt de organisatie die de persvrijheid beschermt dat optimisme niet op zijn plaats is. Ze spreekt zelfs van een 'wereldwijde malaise'.

Reporters Zonder Grenzen betreurt 'dat bijna dagelijks, en op elk continent, journalisten in de boeien worden geslagen. Wanneer zaken weer ter discussie worden gesteld, antwoorden regeringen het vaakst met de gevangenis. Moorden op journalisten komen bijna nooit voor de rechtbank'.

De organisatie voegt er nog aan toe dat de repressie zich 'verplaatst en diversifieert'.

Bron: http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=DMF30122008_057
Datum: 30-12-08

Kritische bespreking:
Zouden journalisten een risico premie krijgen voor deze job?
Zeker als ze een reportage moeten gaan maken over de terreuracties
lopen ze gevaar dat ze ook beschoten worden.
Een Camera man + een reporter trekt de aandacht.
Ze zijn dus een makkelijk doelwit voor de terroristen.
Journalisten lopen ook het risico om opgesloten te worden in de gevangenis
omdat ze bezwarende beelden hebben gemaakt of bezien worden als spionnen.
Er zijn nog landen waar geen media vrijheid is, daarom accepteren ze ook niet
dat andere landen hun land in de media zetten.

Sofie Geerinckx
31st December 2008, 17:39
Wow dat wist ik helemaal niet. Ik leef precies op een andere planeet wat dit onderwerp betreft.

Het is logische dat wanneer er reporters zijn die hun job uitoefenen in oorlogsgebied dat zij gevaar lopen. Maar ik dacht dat deze toch wel zeer goed beschermd werden en er bijna niets kan mislopen wanneer zij hun job uitoefenen.
Maar 60 doden vind ik echt wel veel. Maar het is toch al een beetje gedaald en dat is al wel positief.

Kathleen Van Staeyen
31st December 2008, 18:41
Ik ben toch ook geschokt door het hoge aantal van reporters dat sterft bij het beoefenen van hun job.

Iedereen kan zich wel inbeelden dat er reporters zijn die in risicogebieden vertoeven. Als je als reporter in Afghanistan of Irak je job moet uitoefenen, kan ik mij inbeelden dat deze job veel risico inhoudt.
Het is dan ook niet raar dat vele journalisten weigeren om in de risicogebieden te werken.