PDA

Bekijk de volledige versie : GM en Chrysler krijgen 4 miljard dollar


Jill Wuyts
30th December 2008, 01:40
(Belga) De noodlijdende Amerikaanse autoconstructeurs General Motors (GM) en Chrysler krijgen maandag elk 4 miljard dollar uit de Amerikaanse schatkist. Het geld is afkomstig uit het reddingsplan-Paulson van 700 miljard dollar.

Voor Chrysler betekent het de volledige som die de autobouwer tot nu toe is toegekend. GM zou in januari nog 5,4 miljard dollar moeten krijgen, en nog eens 4 miljard dollar in februari onder voorbehoud dat het tweede deel van het plan-Paulson door het Amerikaanse Congres wordt gedeblokkeerd. Het geld voor Chrysler en GM gaat gepaard met strikte voorwaarden. Tegen 31 maart moeten de groepen aantonen dat ze de middelen hebben aangewend om "financieel leefbaar" te worden, anders moeten ze het volledige bedrag terugbetalen. Ford, de derde van de "Big Three" uit Detroit, bevindt zich in een financieel minder precaire situatie en vroeg alleen een kredietlijn bij wijze van voorzorg. (KWO)

www.skynet.be
_______________

Bij dit item krijg ik een dubbel gevoel. Er wordt gesproken van reddingsplan-Paulson, 700 miljard dollar. Onlangs las ik nog een artikel van een 7 jarig meisje, dat op sterven na dood was. Ze kon enkel gered worden door Amerikaanse medicijnen, maar de staat kon hier geen geld voor vrijmaken. Intussen wordt er weer enorm veel geinvesteerd in autocotructeurs. 4 miljard is een hoop geld, maar op lange termijn zal dit naar mijn gevoel een nutteloze investering zijn. Er is teveel concurrentie en de mensen hebben het geld niet om meerdere keren een nieuwe wagen te kopen. Door deze investering zullen veel arbeiders 'gered' worden, maar ze hadden dit geld beter kunnen investeren in een nieuwe arbeidsgelegenheid. Zodat er werkzekerheid is over een langere periode.

Anne Van den Bosch
30th December 2008, 10:00
Ik zag onlangs een nieuwsuitzending waarin een item aan dit onderwerp werd gewijd. Op dat moment waren ze het in elk geval nog niet eens over een reddingsplan voor de twee bedrijven...
Er werd tijdens dat overleg de volgende vraag gesteld aan de hoofden:
"Wie van jullie is bereid om straks met een lijnvlucht terug te keren naar zijn woonplaats en gaat zijn privéjet hier achterlaten en voor verkoop?"
Hierop kwam echter geen enkele reactie, waardoor het overleg werd stilgelegd. Als de mannen zelf niet bereid waren om een handje te helpen, vond men dat ze ook geen financiële hulp verdienden...


Daar hebben ze wel gelijk in, vind ik. Als je als rijke kerel met een privéjet rond kan vliegen, maar je bedrijf failliet laat gaan en dan toch nog gewoon verder rijkelijk door het leven wil gaan, dan klopt er ergens iets niet...

Jeff Diels
30th December 2008, 10:33
Gelukkig dat GM en Chrysler gered worden zou ik zeggen. Ook in ons land zijn er fabrieken die werken voor GM en Chrysler en anders zouden waarschijnlijk ook deze mensen weer op straat gestaan hebben. Nu zal er wel geherstructureerd worden maar gaat de impact qua ontslagen niet zo groot zijn als wanneer deze failliet zouden gaan. Dus gelukkig dat ze die 4 miljard krijgen om te overleven.