PDA

Bekijk de volledige versie : Kinderen plegen gewapende overval in Schaarbeek


Gerinckx Lieselotte
29th December 2008, 12:09
Kinderen plegen gewapende overval in Schaarbeek
Jongeren tussen 10 en 13 hebben op de Lambertmontlaan in Schaarbeek een voorbijganger overvallen. De oudste gebruikte daarvoor een mes. Een groepje omsingelde het slachtoffer, deelde klappen uit en maakte een gsm buit. De jongeren werden opgepakt. Enkel de oudste werd ter beschikking gesteld van het jeugdparket. De anderen werden vrijgelaten. (belga/vsv)
Hln 29/12/08 09u30

Mening
Dit vind ik gewoon verschrikkelijk. Onlangs was er zo nog een voorval dat jongeren voor hun plezier een vrouw hebben aangevallen. Hier kan ik echt niet bij. Ik hoop dat dit wreedzaam geweld ooit stopt. Al vrees ik er een beetje voor.

Bram Jacobs
29th December 2008, 12:38
Waarom wil een jongeren nu geweld gebruiken, waar halen ze zulk gedrag.

Ik denk dat de jongeren te veel geweld op tv zien en doordat de ouders minder thuis zijn kunnen zij niet uitleggen dat het allemaal niet echt is of zeggen dat het niet normaal is dat mensen dit doen. Ook willen de jongeren zo meer aandacht krijgen van hun ouders, ze weten niet wat ze anders moeten doen om de aandacht van hun ouders te trekken.
Jongeren krijgen misschien iets te veel vrijheid om te doen wat ze willen, ze geraken aan allerlei informatie en kunnen met 1 druk op de toets alles bestellen wat ze willen via het internet. Zo komen ze aan bepaalde wapens waardoor ze dan gewapende overvallen kunnen plegen.
Veel kinderen vervelen zich sneller als vroeger en daardoor gaan ze “spannende” dingen doen of uitvinden. Ze willen scčnes uit films naspelen of zo. Ze denken dat alles zomaar kan de dag van vandaag. Om nog maar is te zeggen dat zulke zaken niet of zeer weinig onder de aandacht worden gebracht door hun opvoeders.

Eveline.Vanderheijden
29th December 2008, 13:46
[QUOTE=Bram Jacobs] Ik denk dat de jongeren te veel geweld op tv zien en doordat de ouders minder thuis zijn kunnen zij niet uitleggen dat het allemaal niet echt is of zeggen dat het niet normaal is dat mensen dit doen. [/QUOTE]

Oké, er is veel geweld op tv en internet waar ik absoluut tegen ben.
En het kan inderdaad zijn dat kinderen agressiever worden bij het zien van dit geweld.

Maar is dit de schuld van de kinderen?
Het zijn toch de volwassenen en de maatschappij die geweld op tv toelaten?

Men mag geen vooroordelen trekken vind ik. We weten niets over de oorzaak.
Wat was de reden dat deze kinderen dit deden?
Het is niet zeker of deze kinderen het deden voor de 'fun', om even 'leuk' agressief te zijn.

Ik vind dat we moeten nadenken over andere standpunten.
Hoe zit het met de opvoeding? Waarom waren de kinderen alleen weg? Waar waren de ouders? Wisten de ouders iets van deze 'wapens'?
Of misschien was het voor geld, de kinderen hebben het misschien financiëel moeilijk thuis...

Zolang we niet weten wat er zich daar werkelijk heeft afgespeeld en wat de mogelijke oorzaken zijn, vind ik niet dat we een waardeoordeel mogen uitspreken.