PDA

Bekijk de volledige versie : Antwerpse komiek riskeert boycot na jodenmop


Jiri.Claes
27th December 2008, 13:44
Komiek Philippe Geubels haalde zich met zijn grappen in de eindejaarsconference van Canvas en Radio 1 Het besluit, de woede op de hals van het extremistische Joodse Defensie Liga Europa. Het roept op zijn website op tot actie tegen Geubels. Vrt krijgt het op zijn beurt allicht aan de stok met het Franstalige Comité de Coordination des Organisations Juives de Belgique (CCOJB).


’What ’s in a name’, vraagt de Joodse Defensie Liga (JDL) Europa zich af op zijn website, waar Mortselaar Philippe Geubels consequent ’Philippe Goebbels’ wordt genoemd. Het heeft de speellijst van de stand-upcomedian geplaatst en de uitdrukkelijke oproep om boycotacties te ondernemen.

De JDL is een controversiële extremistische organisatie, met een Amerikaanse en een Europese tak. In juni 2003 verscheen het bericht dat de JDL een vestiging in België plande, maar het bleef bij een voornemen. In Nederland is JDL wel actief.

Plat Préféré
Geubels haalde zich de woede van de JDL op de hals met een grap over de recente Hitler- rel rond het VRT-programma Plat Préféré: “Als in Antwerpen een gaslek ontstaat, zal hoofdredacteur van Joods Actueel, Michael Freilich dan het stadsbestuur aanklagen wegens provocatie?”, vroeg hij zich in zijn eindejaarsconférence af. Eerst was er sprake van dat de VRT het stuk zou schrappen uit de uitzending op kerstdag, maar het besliste dat toch niet te doen.

Freilich reageert gelaten op de grap. “Ik heb de conference gezien. Zo erg vond ik Geubels’ moppen niet. Bovendien werd er met alles en iedereen gespot.” Freilich relativeert ook de mogelijke impact van de JDL-oproep. “Het is inderdaad een extremistische groepering, voortvloeiend uit de verboden Israëlische Kach-partij. Maar de aanhang is hier zo klein dat ik niet verwacht dat het daadwerkelijk tot acties zal leiden.”

Juridische klacht
Toch vermoedt Freilich dat het optreden van Geubels niet helemaal zonder gevolgen blijft. “De CCOJB, de Franstalige tegenhanger van het Forum der joodse organisaties, overweegt een juridische klacht tegen de Vlaamse openbare omroep in te dienen voor de feiten van de afgelopen dagen en maanden.

De joodse organisaties in Vlaanderen vinden het voldoende hun opinie mee te delen, onder de Waalse en Brusselse joden leeft het beeld van ’de racistische Vlamingen’ veel sterker. Dat het fragment van Geubels op de website van Radio 1 te beluisteren staat onder de titel ’Arbeit macht frei’, viel bij hen in zeer slechte aarde.”

Nooit meegemaakt
VRT-perswoordvoerster Diane Waumans had nog niets van een mogelijke klacht vernomen en kon bijgevolg niet reageren op mogelijke juridische stappen. “De druk over wat wel en niet mag, is de afgelopen tijd enorm gestegen. Ik heb zoiets nog niet meegemaakt in mijn carrière. Maar ik wijs niet met de vinger, want het protest hangt vast aan onze beslissingen. Ik kan voorlopig enkel zeggen dat de VRT vond dat Geubels grappen konden in het kader van de conference.”

Geubels zelf wilde zich niet uitlaten over de nieuwe ontwikkelingen. “Ik wil het niet erger maken dan het al is”, was zijn respons.

Evita BONNE

Kritische bespreking:
You got to be kidding! Nu gaan ze Philippe Geubels al hetzelfde aandoen als Alex Agnew! Als je al zo extremistisch denkt dat je iemand moet gaan boycotten voor een grap dan zijn we ver gekomen in deze wereld. Humor is juist een middel tot relativeren. Zoals in het artikel wordt gezegd kan 1 grap toch niet zo erg zijn, er wordt trouwens met alles en iedereen gelachen. Zo hoort het toch? Waar zouden we zijn zonder een beetje zelfspot af en toe. Het is ongehoord dat ze komieken het zwijgen willen opleggen. Met Agnew hebben ze dit ook geprobeerd en die is lustig blijven verder gaan met zijn moppen en verhalen. Ja, het is allemaal gebeurd en ja er zijn fouten gemaakt in het verleden maar moet daar dan constant zo hard op gehamerd worden? Persoonlijk denk ik dat de gemiddelde man, joods of niet, met zoiets ondertussen al zelf kan lachen. Als we het vermogen om te lachen verliezen, verliezen we het vermogen om te leven.
Hoe dom kan die extremistische groepering JDL wel zijn...

elienvanlimbergen
28th December 2008, 13:09
Ik geloof dat 'extreem' niet vaak een 'goed' woord is.

Jeroen Sueten
30th December 2008, 19:00
Op humor mogen geen grenzen staan. Hoe gevoelig het ook licht. De humorist moet zelf bepalen of hij hiermee kan lachen of niet. En het publiek moet kiezen of ze dit goede of slechte humor vinden. Freedom of speech staat bij mij heel hoog in het vaandel. Ook bij de Allah-cartoons dacht ik er zo over. Dat mensen furieus tot agressief kunnen reageren op een uitspraak of humor vind ik laf en onverantwoord. Met de kerk wordt ook vaak gelachen. Met homo's worden gelachen.... Met iedereen moet je kunnen lachen en als er met je gelachen wordt dan moet je daar maar tegen kunnen. Als humor al beperkt wordt dan vind ik dit een zware beperking in de menselijke vrijheid....

Kathleen Van Staeyen
30th December 2008, 19:47
Bij het lezen van dit artikel moet ik denken aan de cartoons die een paar jaar geleden zoveel ophef hebben gemaakt. Hier ging het over een aantal spotprenten over de profeet Mohammed.

Ik vind dat zo’n grappen moeten kunnen. Zoals reeds gezegd is er nog altijd zoiets als freedom of speech.
Aan de andere kant kan ik best begrijpen dat er mensen zijn die hier aanstoot aan nemen. Wij dragen ons geloof niet zo hoog in het vaandel, maar dit is bij de joden bijvoorbeeld anders. Daarom kan ik mij wel inbeelden dat zij zich beledigd voelen door deze grappen, maar dit is nog altijd geen reden om de voorstelling te boycotten.

Frederik Bogaerts
30th December 2008, 20:47
Dit is toch weer compleet absurd.
Volgens mij begrijpen deze mensen de betekenis van een 'mop' niet.
Door hier zo belachelijk over te doen zetten ze hun eigen toch niet in het goede daglicht.
Door deze dingen worden vooroordelen verspreid.
Moppen worden inderdaad over vanalles en nog wat gemaakt.
En sommige moppen lijken nogal confronterend, maar als je niet met jezelf kan lachen.
Dan is er toch gewoon iets mis.

Vincent
30th December 2008, 21:50
Als (bepaalde) joden hier niet mee kunnen lachen is dit hun zaak vind ik. In zijn shows wordt alles en iedereen uitgelachen net als bij Alex Agnew, net als bij Geert Hoste, net als bij Hans Teeuwen. Als ze acties ondernemen tegen Philippe dan moeten ze tegen elke stand up comedian acties ondernemen. Ik begrijp hun probleem niet echt.

Maartenc
31st December 2008, 00:54
[QUOTE=Vincent]Als (bepaalde) joden hier niet mee kunnen lachen is dit hun zaak vind ik. In zijn shows wordt alles en iedereen uitgelachen net als bij Alex Agnew, net als bij Geert Hoste, net als bij Hans Teeuwen. Als ze acties ondernemen tegen Philippe dan moeten ze tegen elke stand up comedian acties ondernemen. Ik begrijp hun probleem niet echt.[/QUOTE]

Ik ga volledig akkoord met dit standpunt. Als iedereen aan alles zo zwaar tilt was er geen enkele stand up comedian meer.

jefdaemen
13th January 2009, 15:55
Kom op he jongens! Phillippe Geubels maakt ook eens een grapje over joden en heel europa spreekt er van.
Die mannen hebben nog nooit van Alex Agnew gehoord denk ik. Als je zijn optredens bekijkt, zie je twee uur aan een stuk racistische praat, maar kraait daar een haan om, ik denk het niet. Waarom niet? Omdat het om te lachen is, hij meent totaal niet wat hij zegt en dat is bij Phillippe Geubels ook zo. Ik vind dat met iedereen wel eens gelachen mag worden.

Oké, er mag niet overdreven worden bij zulke humor, maar dat is ook niet gebeurd. Als een KOMIEK een KOMISCH OPTREDEN geeft beste mensen, is het vrij voordehandliggend dat datgene wat hij zegt VOOR TE LACHEN is. :wave:
Maar nee, daar had men precies niet aan gedacht bij Phillippe.

koenmaes8
16th January 2009, 08:50
Oké, er mag niet overdreven worden bij zulke humor, maar dat is ook niet gebeurd. Als een KOMIEK een KOMISCH OPTREDEN geeft beste mensen, is het vrij voordehandliggend dat datgene wat hij zegt VOOR TE LACHEN is.

Professor Daemen heeft gesproken! :) :)

Smits.Diede
16th January 2009, 10:59
[QUOTE=Jiri.Claes] Humor is juist een middel tot relativeren.[/QUOTE]

Inderdaad, humor gaat over ontspanning en relativering van de ernst.
Humor helpt om moeilijke situaties makkelijker te dragen. Dat geeft nieuwe kracht en uitzicht op oplossingen. Humor is een teken dat men greep krijgt op het gebeuren, dat men er zich niet door laat overdonderen.

Maar is het wel aan ons om te bepalen, wanneer je mag lachen met iets dat eigenlijk niet te relativeren valt.

line.puimege
11th May 2009, 23:27
Ik vind mensen die uitspraken van komieken zoals Phillipe Geubbels of Alex Agnew (trouwens ook al eens aangeklaagd door de joodse gemeenschap) serieus nemen echt lachwekkend. Ik denk ook dat dit uit proportie genomen wordt, want ik denk niet dat echt veel mensen problemen hebben met wat deze twee tijdens één van hun optredens zeggen. Het is nota bene hun BEROEP om zulke uitspraken te doen. Ze drijven dan ook de spot met alle mensen uit de maatschappij, zelfs met zichzelf, dus ik snap niet dat mensen hier een probleem van kunnen maken. Humor is inderdaad een goede manier om te relativeren, waarom kunnen dan sommige mensen hier dan echt niet mee leven? Iedereen heeft uiteraard een ander gevoel voor humor, maar ik vind dat je dit van elkaar moet kunnen respecteren. Zolang je niemand persoonlijk en gemeend aanvalt vind ik niet dat je uitspraken vervolgd mogen worden.

s5052345
13th May 2009, 11:03
Dit is standup-comedy, hier wordt met alles en iedereen gelachen dus probeer alsjeblieft een beetje redelijk te zijn.

Als door iedereen op dezelfde manier gerageerd wordt als nu dan is het gedaan met de humor in deze wereld, dan gaan we naar een wereld die gekenmerkt wordt door onverdraagzaamheid en haat en ik denk niet dat iemand zo'n wereld wilt zien vormkrijgen. :down: