PDA

Bekijk de volledige versie : 23/12 Frank De Winne verlaat weldra België voor ruimtetrip


Dominik_Sebrechts
25th December 2008, 16:41
23/12 Frank De Winne verlaat weldra België voor ruimtetrip
Frank De Winne zal het komende jaar niet of nauwelijks in ons land vertoeven. De astronaut is in volle voorbereiding van zijn tweede ruimtemissie en vertrekt na de kerstperiode naar tal van ruimtevaartcentra over de hele wereld.


In mei 2009 zal Frank De Winne een half jaar lang in het Internationaal Ruimtestation ISS verblijven. In de laatste weken van zijn verblijf zal hij bovendien de eerste Europese gezagvoerder zijn.

Tweede ruimtetrip
Dat vergt heel wat training en voorbereiding en daarom vertrekt De Winne kort na de feestperiode naar een ruimtevaartcentrum in Japan. Nadien volgen opleidingen in Moskou, Houston en Keulen alvorens hij in mei met een Sojoez van op Bajkonoer de ruimte in zal vliegen.

Het wordt de tweede ruimtetrip van de Belgische astronaut nadat hij in 2002 als tweede Belg ooit op een missie mee mocht. Dat gebeurde toen eveneens met een Russische Sojoez


kritische bespreking

Ik heb dit artikel bewust bij wereld/wetenschap gezet omdat dit een wereldprestatie is voor Frank De Winne. Ik vind dat we niet chauvinistisch genoeg zijn. Dit heeft niemand ooit gepresteerd. Tweemaal in de ruimte en nu zelfs als eerste Eurpese gezagsvoerder. Deze opdracht is voor hem de kroon op zijn carrière maar op familiaal vlak zal dit toch wel wat opofferingen vergen. Hij verlaat voor een jaar zijn familie om zich te kunnen voorbereiden.
Chapeau Frank De Winne...ik kijk vol verwachting uit naar het vertrek van het ruimteveer!

Dominik Sebrechts

.

liesanne.adriaenssens
25th December 2008, 16:47
Het is inderdaad een mooie prestatie van Frank De Winne, dat doet niemand hem snel na.
Maar ik ben niet echt te vinden voor de bouw van het ruimtestation. dit project kan je ofwel via een wetenschappijle bril bekijken of zéér pessimistisch bekijken. Als we niet in staat zijn om de aarde enig wat op orde te houden, waarom gaan we dan nu de ruimte verknoeien ?
Ik persoonlijk, vind het wat vreemd. Waarom al iets starten buiten de aarde als we zelfs nog niets kunnen realiseren voor deze aarde.
Oké er zijn veel organisaties die zich inzetetn maar de aarde gaat sneller achteruit dan vooruit. Laten we ons eerst op het hier en nu concentreren om de aarde beter te maken alvorens we ons op de ruimte concentreren.

[Even herhalen: wel chique gedaan van Frank De Winne]