PDA

Bekijk de volledige versie : En wij maar proberen om zo oud mogelijk te worden...


Barst
15th September 2004, 03:20
Geen tijd voor zorg: luiers aan - Onderzoek Nivel bevestigt beeld tekortschietende zorg


UTRECHT - Twintig procent van de verzorgenden in verpleeg- en verzorgingshuizen zegt dat bewoners regelmatig inleggers of luiers dragen, omdat er geen tijd is om hen te helpen bij toiletbezoek. Vijfentwintig procent geeft aan dat tijdgebrek ook de reden is voor verplichte toiletrondes op hun afdeling.


Dit blijkt uit onderzoek van het onderzoeksinstituut Nivel met de AVVV, de koepel van verpleegkundige en verzorgende beroepsverenigingen en het Landelijk Expertisecentrum Verpleging en Verzorging. De resultaten bevestigen deels het beeld dat vorige week bleek uit onderzoek van de Inspectie voor de Gezondheidszorg. Daaruit bleek dat tachtig procent van de verpleeghuizen niet voldoet aan de minimale eisen voor zorg.

In het Nivel-rapport staat dat tien procent van de verzorgenden hun zorg van matige of slechte kwaliteit vinden. Dat lijkt nog mee te vallen. Maar op specifieke onderwerpen is het zelfoordeel veel negatiever. Dan blijkt dat 64 procent vindt onvoldoende tijd te hebben voor goede zorg. Dat leidt niet alleen tot verplichte toilet rondes voor de bewoners of overbodig gebruik van incontinentiemateriaal. Ook wordt het vanwege hun traagheid niet aan bewoners overgelaten zelf te eten of zichzelf te wassen, terwijl ze dat nog goed zelf zouden kunnen. Voor bewoners die bij het eten en drinken wél hulp nodig hebben, is die er niet, zegt 17 procent van de verzorgenden. Voor persoonlijke aandacht is slechts soms tijd, beweert 44 procent.

Vastbinden vanwege gebrek aan toezicht komt eveneens voor: 29 procent van de verzorgenden doet dat soms, zeven procent regelmatig en een procent altijd. Er is niet altijd toezicht op psychogeriatrische afdelingen, zegt 34 procent. Twintig procent van het personeel in verzorgingshuizen geeft aan dat er niet altijd een verzorgende aanwezig is op de afdeling. Tien procent is van mening dat er risicovolle en/of gezondheidsbedreigende situaties ontstaan doordat men zich niet houdt aan het zorgplan.


Trouw, 15-09-2004

Davy V.H.
14th October 2004, 23:49
Wow,

En dan vragen die 'verzorgingstehuizen' nog een arm en een been aan huur voor zo een kamer en de bijhorende 'zorg'. Als je dit zo leest wil ik zo lang mogelijk helder blijven als ik oud word. Of een jongere vrouw nemen die voor me kan zorgen...

Haha... grapje Kim... I love you :p

sophiekecools
19th October 2004, 11:19
triestig...
dit is een vb van gebrek aan tijd én gebrek aan respect voor de ouderen in onze maatschappij...
ze behandelen de bejaarden ook als kleine kinderen, ook diegenen die nt dement zijn... dan wil ik liever nt te oud w...