PDA

Bekijk de volledige versie : Vandenbroucke voorziet meer geld voor hoger onderwijs


judithgielens
20th September 2005, 19:56
Het hoger onderwijs krijgt meer geld, maar moet wel iets doen aan de versnippering van het aanbod en de wildgroei aan opleidingen. Dat heeft Vlaams minister van Onderwijs Frank Vandenbroucke vandaag aan de Hogeschool West-Vlaanderen in Oostende verklaard bij de opening van het nieuwe academiejaar.

De Vlaamse regering beloofde eerder al de hogescholen meer middelen te geven. Het gaat om telkens 12,5 miljoen euro extra in 2006 en 2007. Vandenbroucke wil daarnaast echter ook sleutelen aan het financieringsmechanisme zelf.

Extra middelen gekoppeld aan rationalisering
In zijn toespraak gaf hij de krachtlijnen aan van het financieringsdecreet dat in de maak is. Aan de hand van de financiering wil de sp.a-minister het hoger onderwijsbeleid sturen. Doelmatigheid, kwaliteit en gelijke kansen staan daarbij centraal. In elk geval koppelt Vandenbroucke de extra middelen voor het hoger onderwijs aan een rationalisering van het aanbod. De financiering van de hogescholen zou niet enkel afhangen van het aantal ingeschreven leerlingen. Het aantal afgestuurden wordt ook een parameter. (belga)
weblog HLN 20/09/05 14u42



mm, lijkt me goed nieuws want de prijs van de broodjes was weer opgeslagen :mad: :D

Barst
20th September 2005, 23:35
[QUOTE=judithgielens](...) In elk geval koppelt Vandenbroucke de extra middelen voor het hoger onderwijs aan een rationalisering van het aanbod. De financiering van de hogescholen zou niet enkel afhangen van het aantal ingeschreven leerlingen. Het aantal afgestuurden wordt ook een parameter.
(...)[/QUOTE]

[FONT=Trebuchet MS]Dergelijke 'rationalisering van het aanbod' doet mij altijd een beetje het koud zweet krijgen, want de minister zou ook wel eens richting KHK kunnen kijken en constateren dat twee lerarenopleidingen in dezelfde regio (Turnhout, Vorselaar) iets 'rationeler' kan...[/FONT] :(


[QUOTE=judithgielens]mm, lijkt me goed nieuws want de prijs van de broodjes was weer opgeslagen :mad: :D [/QUOTE]

[FONT=Trebuchet MS]Prijs van het (nieuwe) decor is mee opgenomen :D Vandaag trouwens mijn eerste soepje kunnen drinken want ik mocht cash betalen - ben notoir tegenstander van Proton...
Overigens: de prijs van een pintje is vorige week ook omhoog gegaan, overal wel te verstaan[/FONT] :D

wim leenaerts
21st September 2005, 09:24
[QUOTE=Barst]Vandaag trouwens mijn eerste soepje kunnen drinken want ik mocht cash betalen - ben notoir tegenstander van Proton...[/QUOTE]
Volgens het keukenpersoneel zijn er nog meer klachten gekomen van studenten die wensen nog cash te kunnen betalen omdat de ouders ook tegen proton zijn (ik vraag mij wel af waarom eigenlijk. Barst?), omdat de proton niet altijd opgeladen is of omdat ze hun kaart gewoonweg niet bij hebben. Dit zal op de studentenraad voorgelegd worden.

ps: de reden waarom dit niet mag is omdat de boekhoudster dan naar de bank moet om dat geld te gaan deponeren...

judithgielens
21st September 2005, 20:16
[QUOTE=judithgielens]
mm, lijkt me goed nieuws want de prijs van de broodjes was weer opgeslagen

[QUOTE=Barst]
[FONT=Trebuchet MS]Prijs van het (nieuwe) decor is mee opgenomen :D Vandaag trouwens mijn eerste soepje kunnen drinken want ik mocht cash betalen - ben notoir tegenstander van Proton...
Overigens: de prijs van een pintje is vorige week ook omhoog gegaan, overal wel te verstaan[/FONT] :D[/QUOTE]

De prijs van het broodje was blijkbaar een misverstand! in de wegwijzer stond €1,80 maar bij ons liefste Rita stond er €1,60 :D

En koopt maar is wa studenten om/op om ff de proton te kunnen gebruiken he Barst! Anders moet ons Rita altijd met al da kleingeld zeulen! ;)