PDA

Bekijk de volledige versie : Teveel fijn stof en lood in Vlaamse lucht in 2007


Barst
24th December 2008, 03:52
Teveel fijn stof en lood in Vlaamse lucht in 2007


BRUSSEL - Vlaanderen heeft de normen voor fijn stof en lood in de lucht niet gehaald in 2007. Wel worden er elk jaar minder vervuilende stoffen in de lucht geloosd in Vlaanderen.


Dat blijkt uit de jaarverslagen 'Lozingen in de lucht 1990-2007' en 'Luchtkwaliteit 2007' van de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM).

Uit metingen van de luchtkwaliteit in Vlaanderen blijkt dat de concentratie van een aantal luchtvervuilende stoffen vandaag veel beter is dan in het begin van de jaren 1990. Dat is te danken aan de algemeen verminderde uitstoot. 'Voor een aantal stoffen is die verbetering spectaculair, voor andere is die niet evenredig aan de verminderde uitstoot in Vlaanderen', meldt de VMM.

De uitstoot van broeikasgassen bedroeg in 2007 nog 93 procent van de uitstoot in 1990.

De uitstoot van koolstofmonoxide (CO) en dioxines is sinds 1990 respectievelijk met 46 procent en 92 procent gedaald. De emissies van fijn stof, PM10 en PM2.5, dalen in 2007 tot respectievelijk 62 procent en 57 procent van het niveau in 1995.

Ook de uitstoot van ozonvormende stoffen nam af met 36 procent. De uitstoot van ozonafbrekende emissies, verantwoordelijk voor het gat in de ozonlaag, ging met 75 procent achteruit.

Volgens de Vlaamse Milieumaatschappij zijn die goede resultaten te danken aan 'de overschakeling naar aardgas, minder steenkoolverbruik, het gebruik van fossiele brandstoffen met een lager zwavelgehalte, schommelingen in productiecapaciteit en uiteraard ook de invoering van reductiemaatregelen.' Luchtkwaliteit 2007

Uit het jaarverslag 'Luchtkwaliteit 2007' blijkt dat vorig jaar in het Vlaamse Gewest alle actuele luchtkwaliteitsnormen werden gerespecteerd, behalve de normen voor fijn stof en lood.

Wat fijn stof (PM10) betreft, legt Europa de grenswaarde op 50 microgram fijn stof per kubieke meter per dag. Die waarde mag 35 keer per jaar overschreden worden. Vlaanderen doet echter veel slechter. Zo werd die waarde in 21 van de 36 meetpunten in Vlaanderen meer dan 35 keer overschreden in 2007.

'Ongeveer 40 procent van de Vlamingen werd gedurende meer dan 35 dagen blootgesteld aan een daggemiddelde concentratie hoger dan 50 microgram per kubieke meter', luidt het.

In een aantal probleemgebieden werden in 2007 de toekomstige normen voor stikstofdioxide en de toekomstige streefwaarden voor cadmium, nikkel en arseen niet gerespecteerd. Zo zaten er in Beerse, Hoboken en Genk-Zuid te veel zware metalen in de lucht. Ook de langetermijndoelstelling voor ozon lijkt moeilijk haalbaar.


Blog DS, 24-12-2008 (kld)

Hanne Jansen
24th December 2008, 11:28
Toen ik dit bericht gisteren op het journaal (VRT 23/12/2008, 19u00) hoorde, had ik het gevoel dat de VMM dit vooral positief bekijkt. Dit vind ik een verkeerd signaal, want op die manier gaan de mensen denken dat ze in redelijk gezonde lucht leven. Dit is echter helemaal niet waar. Onze luchtkwalitieit is nog steeds erg wraakroepend, al is er inderdaad vooruitgang t.o.v. 1990. Als je dit artikel leest, moet je er echt niet van schrikken dat kanker nog steeds de belangrijkste doodsoorzaak is in ons land. We zijn de aarde, onze gezondheid en dat van onze kinderen, kleinkinderen,... helemaal naar de vaantjes aan het helpen. Het is dus hoog tijd om zeer ingrijpende maatregelen te nemen.
Anderzijds begrijp ik wel dat de VMM vooral het positieve nieuws in de kijker zet, anders zouden mensen wel eens kunnen paniekeren. Terecht, vrees ik.