PDA

Bekijk de volledige versie : Barcodes op leerlingen?


Pieterjan
20th September 2005, 18:47
Het Koninklijk Atheneum Charles Rogier in Luik zal binnenkort leerlingen die te laat komen, kunnen "scannen" met een uniek controlesysteem. Dat bevestigt directeur Pierre Vande Craen.

De onderwijsinstelling in Luik telt 1.350 leerlingen. Om het toezichthoudende personeel te ontlasten en een wettelijke verplichting te vervullen, besliste de studiemeester een systeem in te voeren dat afwezige leerlingen automatisch via een streepjescode registreert.

Testfase
Het systeem zal enkel gebruikt worden bij afwezigheid van leerlingen in studiezalen of wanneer leerlingen te laat komen. De installatie werkt nog niet en een testfase is nog aan de gang. De methode zal gedurende een jaar uitgeprobeerd worden.

"Het enige doel van het systeem is te voldoen aan een wettelijke verplichting", preciseert Pierre Vande Craen. "In Frankrijk wordt het al gebruikt om het aanwezigheidspercentage in scholen te controleren. Wij zoeken een goedkope maar betrouwbare oplossing om onze plichten te vervullen. Het is geen repressief systeem, wel een controlemiddel. Alleen de streepjescodes van de 'vertrekkaart' van de leerlingen die te laat zijn, zullen genoteerd worden".

Dagelijks 50 leerlingen te laat
Van de 1.350 leerlingen, komt dagelijks een vijftigtal te laat. De school heeft nochtans geen hogere afwezigheidsgraad dan gemiddeld. "Bepaalde ouders zijn voor de invoering van het systeem. Anderen hebben er zo hun bedenkingen bij, maar er is geen grote tegenstand", aldus nog Vande Craen.

Volgens de Franse Gemeenschap bestaat er in het officiële net geen gelijkaardig contolesysteem voor laatkomers.

20/09/05 17u34

judithgielens
20th September 2005, 19:53
ik vraag me af of het ook niet zou helpen tegen spijbelen.
Als er een barcode die dag niet gescand is, merken ze toch ook direct dat die leerling niet in de school aanwezig is?
als ze niet met dat systeem werken, dekken de klasgenoten hem wel met een of andere smoes.
Nu kunnen na een half uur de ouders al verwittigd worden.

Barst
20th September 2005, 23:14
[FONT=Trebuchet MS]Misschien is zo'n GPS-chip wel aangewezen (zoals in optie op dure wagens). Weten ze meteen in welke café's hun studenten zich ophouden...[/FONT] :rolleyes: :D

Kenny
20th September 2005, 23:51
[QUOTE=Pieterjan]"Bepaalde ouders zijn voor de invoering van het systeem.[/QUOTE]
Diegene met roots in de NSDAP?

Het gaat hier om mensen die een barcode krijgen toegewezen en dagelijks door een machine worden gescant om te zien of ze geen overtreding hebben begaan.

Dus het gaat hier om mensen die een barcode krijgen toegewezen en dagelijks door een machine worden gescant om te zien of ze geen overtreding hebben begaan...

[Quote=Pieterjan]"In Frankrijk wordt het al gebruikt om het aanwezigheidspercentage in scholen te controleren."
[...]
Volgens de Franse Gemeenschap bestaat er in het officiële net geen gelijkaardig contolesysteem voor laatkomers.[/quote]
Sterk bezig.

wim leenaerts
21st September 2005, 09:32
[QUOTE=Kenny]Dus het gaat hier om mensen die een barcode krijgen toegewezen en dagelijks door een machine worden gescant om te zien of ze geen overtreding hebben begaan...[/quote]
Je stelt het hier nu wel erg cru voor, en misschien is het dat ook, maar anderzijds is het niet meer en niet minder dan een alternatieve manier voor hetgeen nu gebruikt wordt, nl mensen die gecontroleerd worden door schoolpersoneel. Op deze manier kan het schoolpersoneel zich met nuttigere zaken bezighouden dan lln die te laat zijn te moeten inschrijven en sanctioneren. Natuurlijk is het allemaal nogal "koel" en het menselijk contact en de boze blik van diegene die je sanctioneerd is er niet meer, maar het resultaat blijft hetzelfde: het wordt genoteerd als je te laat bent en je zal de gevolgen waarschijnlijk wel dragen...

Kenny
21st September 2005, 19:15
[QUOTE=wim leenaerts]maar het resultaat blijft hetzelfde: het wordt genoteerd als je te laat bent en je zal de gevolgen waarschijnlijk wel dragen...[/QUOTE]

Het doel heiligt de middelen niet. En ik stel het niet meer cru voor dan het is. Een mens krijgt een barcode die wordt gescand door een machine om te zien of hij te laat komt. Zoiets moet de sociale situatie in een school echt bevorderen...

Pieterjan
21st September 2005, 19:23
Ik vind het afschuwelijk dat er toch wel een vertrouwensband geschonden is wanneer je leerlingen met zulke apparaten gaat controleren... En Wim misschien is dit op zich nog een aan te nemen situatie (of zo lijkt het misschien) maar waar trek je de grens tussen een leuke sfeer op school en een concentratiekamp dan? Zulke praktijken zullen de sfeer -zoals Kenny zegt- zeker niet verbeteren. Waarom dan geen wapendedectoren installeren? Of zelfs camera's? Big Brother is watching you! Zulke controlemethodes zijn waarschijnlijk gewoon een stap in de verkeerde richting.

wim leenaerts
21st September 2005, 21:00
[QUOTE=Pieterjan]Zulke praktijken zullen de sfeer -zoals Kenny zegt- zeker niet verbeteren. [/quote]
Dat is waar, en dat heb ik ook gezegd. Maar op zich is het wel een te begrijpen reactie omdat het administratief personeel steeds veel tijd kwijt is met het met controloren, inschrijven enz van studenten die te laat zijn. Als ik die enkele keer dat ik vroeger te laat kwam (ik was/ben een zeer voorbeeldige student :cool: ) de rij die stond te wachten bekeek en pas na een half uur eindelijk naar de klas kon vond ik dat ook altijd redelijk stom. Zo kom je uiteindelijk nog later in de les, en dat kan toch echt niet de bedoeling zijn.

Zulke controlemethodes zijn waarschijnlijk gewoon een stap in de verkeerde richting.
Dat moet de toekomst uitwijzen, maar je zou daar wel gelijk in kunnen hebben. Hoewel ik de vergelijking met concentratiekampen wat overdreven vind.

Pieterjan
21st September 2005, 21:03
Ik overdrijf altijd Wim, moet je toch weten... Ik wil gewoon maar zeggen dat leerlingen geen gevangenen zijn en het zal gegarandeerd de studiesfeer verpesten

Barst
21st September 2005, 21:11
[QUOTE=Pieterjan] (...) leerlingen geen gevangenen zijn...[/QUOTE]

:D :D :D