PDA

Bekijk de volledige versie : "Alle geluidshinder luchthaven is weer voor Vlaanderen"


Barst
21st December 2008, 00:42
"Alle geluidshinder luchthaven is weer voor Vlaanderen"


De federale regering negeert onder druk van Franstalige partijen de rechtspraak van de Raad van State en concentreert, net voor ze valt, schaamteloos bijna alle geluidshinder boven Vlaanderen. Dat zegt Daedalus in een reactie op de beslissing van de regering het spreidingsplan voor de luchthaven van Zaventem op te heffen. Daedalus is de juridische werkgroep van Actie Noordrand, de actiegroep die bewoners van de noordrand van Brussel verdedigt in de kwestie van de lawaaihinder van Brussels Airport.


Juridische toets doorstaan

Het spreidingsplan wordt afgevoerd, hoewel de Verenigde Kamers van de Raad van State, waarin beide taalgemeenschappen vertegenwoordigd zijn, in een tweetalige uitspraak uitdrukkelijk stelden dat de spreiding zoals ingevoerd door voormalig minister van Mobiliteit Bert Anciaux de juridische toets had doorstaan en verder uitgevoerd moest worden, stelt Daedalus in ene mededeling.


Dominante windrichting

Staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) liet gisteren weten dat het bestaande spreidingsplan voor de luchthaven van Zaventem wordt opgeheven. De startbanen zullen bij voorkeur tegen de dominante windrichting in worden gebruikt. "Die dominante windrichting is de westenwind", verduidelijkte Jan Pauwels, woordvoerder van Schouppe. Na de invoering van dit nieuwe gebruik zal een werkgroep de vliegroutes bestuderen om de concentratie van geluidshinder te vermijden.

Schouppe kondigde ook een opstijgverbod tijdens weekendnachten en nog andere maatregelen aan.


Blog HLN, 20/12/08

liesanne.adriaenssens
21st December 2008, 16:11
Er zijn de laatste tijd veel plannen in verband met de luchthaven geweigerd. Toch vind ik dat ze met deze nieuwe regel 'niet vliegen in de nachten van het weekend' een goede stap hebben gezet. Dat deze regel eigenlijk gekomen is voor het lawaaihinder staat bij mij op de tweede plaats. Het feit dat er hierdoor minder vliegtuigen zullen vliegen is voor mij belangrijker. Een vliegtuig is het meest vervuilende vervoersmiddel van allemaal. Ookal helpt dit maar een héél klein beetje voor het milieu deze paar vliegtuigen minder, elke stap naar de goede richting helpt.