PDA

Bekijk de volledige versie : Klasfoto's mogen niet zomaar op internet


Barst
17th December 2008, 20:58
Klasfoto's mogen niet zomaar op internet


BRUSSEL - Klasfoto's mogen niet zomaar op het internet worden gezet. Dat bevestigt de privacycommissie naar aanleiding van een vraag van ouders. Het standpunt van de commissie heeft ook invloed op sociale netwerksites als Facebook of Netlog, waar enorm veel foto's circuleren. Dat schrijft het magazine Smart Business Strategies.


Ouders die een klasfoto met hun kinderen in de Gazet van Antwerpen en op de website van die krant hadden zien staan, stelden daarover een vraag aan de Privacycommissie.

De ouders hadden naar eigen zeggen nooit toestemming gegeven voor de publicatie van de foto's met de vermelding van de naam van hun kinderen erbij.

Volgens de Privacycommissie zijn klasfoto's gerichte foto's, net zoals gewone individuele foto's. 'Voor dit type foto's moet de toestemming van de betrokkene worden bekomen. Dat hoeft niet schriftelijk, al is een mondelinge toestemming moeilijk bewijsbaar', luidt het antwoord van de Privacycommissie.

'In dit geval hebben de betrokken scholen blijkbaar de klasfoto's doorgegeven aan de krant, die ze vervolgens ook op haar website publiceerde.'

Volgens Smart Business Strategies heeft de kwestie ook invloed op de populaire netwerksites op internet als Facebook en Netlog. Daar worden heel veel foto's online gezet. 'Vanuit privacyrechtelijk oogpunt, is daar ook een probleem', erkent Peter Van de Velde, advocaat bij het kantoor Bird & Bird.

'Op Europees niveau wordt intussen bekeken hoe men juridisch met dergelijke sociale netwerken moet omgaan', weet hij. 'Het is overigens niet enkel een kwestie van privacywetgeving. In het geval van foto's speelt ook het portretrecht een rol.'


Blog DS, 17-12-2008

Véronique.Geudens
17th December 2008, 22:17
Ai ai ai beste Bart,

Met grote spijt in mijn hart moet ik meedelen dat er een snelle leerling (ikke :D ) u voor is geweest met deze post.
Uiteraard had deze snelle leerling niet het geniale idee om er een poll van te maken! :doh:

Barst
17th December 2008, 22:22
[QUOTE=Véronique.Geudens]Ai ai ai beste Bart,

Met grote spijt in mijn hart moet ik meedelen dat er een snelle leerling (ikke :D ) u voor is geweest met deze post.[/QUOTE]Geestig :p Wie een put graaft voor een ander... :doh:
Véro, mag ik de poll laten staan en jouw post verwijderen? Maar wel met de belofte dat ik hem zal laten meetellen?! ;)

Véronique.Geudens
17th December 2008, 22:29
[QUOTE=Barst]Geestig :p Wie een put graaft voor een ander... :doh:
Véro, mag ik de poll laten staan en jouw post verwijderen? Maar wel met de belofte dat ik hem zal laten meetellen?! ;)[/QUOTE]

Jaja die putten toch é ;)
Voor mij allemaal goed, en die poll mag blijven staan hoor!

karenwolput
18th December 2008, 18:16
[QUOTE=Barst]Geestig :p Wie een put graaft voor een ander... :doh:
Véro, mag ik de poll laten staan en jouw post verwijderen? Maar wel met de belofte dat ik hem zal laten meetellen?! ;)[/QUOTE]

Docent vraagt toestemming aan studente... Hoe ""schoewen"" :)

bas van gorp
18th December 2008, 18:50
Ik kan eigenlijk maar weinig aanvaardbare redenen vinden waarom klasfoto's niet op het net mogen staan. Een klasfoto is meestal een onschuldige foto waarop alle leerlingen in dezelfde positie staan en op dezelfde onnozele manier lachen. Ik kan echt niets verzinnen wat een klasfoto schade kan toebrengen aan iemand die daarop staat.

MinkeVanHoof
18th December 2008, 20:05
[QUOTE=bas van gorp]Ik kan eigenlijk maar weinig aanvaardbare redenen vinden waarom klasfoto's niet op het net mogen staan. Een klasfoto is meestal een onschuldige foto waarop alle leerlingen in dezelfde positie staan en op dezelfde onnozele manier lachen. Ik kan echt niets verzinnen wat een klasfoto schade kan toebrengen aan iemand die daarop staat.[/QUOTE]

Ik kan wel een reden bedenken, pleegkinderen waarbij de ouders geen contact mogen hebben met de kinderen en die eigenlijk niet mogen weten waar hun kind is. Die hoeven maar de krant vast te nemen om hun kind te vinden. Er staat in grote letters op naar welke school ze gaan.

ToonThys
19th December 2008, 13:14
Ik vind dit maar belachelijk, oké, er zou misschien misbruik van gemaakt kunnen worden, maar die kans zal vrijwel miniem zijn denk ik.
Voor wat zou de school klasfoto’s niet op de school website mogen zetten? Ik zou dit persoonlijk heel handig vinden.

liesanne.adriaenssens
20th December 2008, 23:13
Een klasfoto vind ik niet erg. Best genant natuurlijk als andere mensen je terugvinden bijvoorbeeld wanneer je nog rondliep met een beugel en twee staartjes. Voor mij zouden klasfoto's op het internet mogen. Ik vind het ook vreemd dat deze meerkeuzevraag wordt gesteld. Je zou vandaag beter vragen stellen over andere foto's. Want wisten jullie al dat belastingscontroleurs via facebook de kinderen van ouders gaan zoeken. Want kinderen posten vaak foto's op facebook. De controleurs gaan kijken of er foto's tussenzitten van vakantie die ingeschreven zijn als 'congres, zakenreis, ...' Ik wist dit niet maar het is ongelooflijk hoeveel informatie je van iemand te weten kan komen door hem gewoon te googlen. Je moet altijd oppassen met wat je post en welke naam je gebruikt. Later zullen ze je bij de sollicitatie ook hoogst waarschijnlijk googlen. Een klasfoto is nu geen erge informatie, maar pas toch op met al de rest dat je op het internet post.

Tinne.Buyens
21st December 2008, 16:47
Als een instantie een foto van een aantal leden hiervan ( bijvoorbeeld: een foto van leerlingen van een school ) op het internet/ in een magazine wil plaatsen, dan vind ik dat alle betrokkenen hiervan op de hoogte moeten gesteld worden.
Ikzelf heb hier geen problemen mee, maar als je het echt kwaad wil kan je hiermee veel centjes binnenrijven op de rechtbank op grond van 'wet op de privacy'.
Dus ook op facebook en netlog en dergelijke zou ik oppassen met zulke foto's. Je weet maar nooit wat voor mensen daarop komen die mensen kennen die op je foto's staan terwijl deze niet eens weten dat ze op de foto staan.

Kim Verlooy
21st December 2008, 16:59
misschien staat er een soort van toestemming in het schoolreglement dat je vroeger altijd moest tekenen??

Nelleke Van Beylen
22nd December 2008, 13:16
* Tja, als je foto’s van jezelf publiceert, kan ik alleen maar zeggen dat daar soms wel gevolgen aan zijn. Zo heeft een vriendin van mij het eens voorgehad dat ze op Netlog een heel profiel aangemaakt had, en enkele maanden later zag ze dat iemand met haar foto’s een fakeprofiel aangemaakt had.
* Klasfoto’s publiceren: Stel je voor je bent directeur van een school en je wilt een krantje(foldertje) laten maken over het hele schoolgebeuren om nieuwe leerlingen te lokken. Wat zou dat foldertje dan zijn, zonder enthousiaste, eigen leerlingen? Mag dat dan ook allemaal niet zonder toestemming?
Misschien moeten ze een document opstellen die in het begin van het schooljaar door de ouders ondertekent moet worden als ze akkoord zijn dat de klasfoto’s of foto’s van leerlingen op het internet of foldertje of … verschijnen?
In het artikel wordt vooral gesproken over Netlog en Facebook, maar vergeet vooral ook Noxa niet! 2525 foto’s bevatten nu al de categorie “klasfoto” … met soms postieve commentaar zoals “Ooh, in die klas heb ik ook gezeten!”, als negatieve: “Haha, zie die sul met zijn krullen en brilletje daar op de achterste rij!” Stel je nu maar eens voor dat die “sul” die commentaar leest… dat moet dan toch kwetsend zijn?