PDA

Bekijk de volledige versie : Lightsigaretten schadelijker dan gewone


Gitte Leenaerts
15th December 2008, 16:37
Lightsigaretten schadelijker dan gewone

De rook van zogeheten lightsigaretten bevat nog meer schadelijke bestanddelen dan die van de gewone. Tot die vaststelling komen wetenschappers van de universiteit van Californië in Riverside.


Vroegere studies brachten al aan het licht dat gebruikers van de ‘lichte soorten’ bewust of onbewust de rook dieper gaan inhaleren waardoor het beoogde positieve effect helemaal ongedaan wordt gemaakt. Daarenboven komen rokers van lightsigaretten, beïnvloed door het lagere nicotinegehalte, in de verleiding om méér sigaretten te consumeren.

Additieven
De Californische onderzoekers constateerden nu dat ook de samenstelling van de tabak in lightsigaretten op zichzelf zo mogelijk nog ‘ongezonder’ is dan die van de gewone sigaretten.

Ze bestudeerden de uitwerking van de additieven in de rook van lightsigaretten op de stamcellen van muizen. Over de hele lijn kwamen schadelijke effecten tevoorschijn in verband met de voortplanting en de celontwikkeling.

Meteen zijn de wetenschappers gestart met dezelfde experimenten op menselijke, embryonale stamcellen. De eerste resultaten zijn identiek als die met muizen.

GVA 10/12/2008

Kathleen Van Staeyen
15th December 2008, 21:03
Ik vind het raar dat de mensen geloven in het fenomeen van lightsigaretten.

In het artikel wordt aangegeven dat lightsigaretten minder nicotine bevatten. Het is natuurlijk algemeen geweten dat er nog meer schadelijke stoffen aanwezig zijn in sigaretten. Hier is teer een voorbeeld van.
Bij het roken komen zelfs meer dan 40 schadelijke stoffen vrij!

Daarom vind ik het niet logisch dat de mensen denken dat lightsigaretten minder schadelijk zouden zijn. Nicotine is de stof die ervoor zorgt dat de mensen verslaafd geraken. Het is niet omdat er minder nicotine in de sigaretten zit, dat ze ook minder schadelijk zouden zijn.

Ik vind het dus niet zo verbazingwekkend dat lightsigaretten even schadelijk zijn als gewone sigaretten. Het is immers niet alleen de stof nicotine die schadelijk is.