PDA

Bekijk de volledige versie : Rusland naar Opec-vergadering


kevin pluym
13th December 2008, 17:29
Rusland en drie andere niet bij de Opec aangesloten olielanden zullen woensdag een vergadering van het oliekartel in Algerije bijwonen. Dat heeft het hoofd van de Opec, de Algerijnse olieminister Chakib Khelil, gezegd.

Rusland stuurt zijn vice-premier voor energie en zijn olieminister naar de Algerijnse stad Oran. De andere niet-Opec landen die daar zijn uitgenodigd zijn Oman, Azerbeidzjan en Syrië.

Khelil zei dat de veertien leden van de Opec -Organisatie van olie-exporterende landen- definitief overeen zijn gekomen hun olieproductie te verlagen. (novum/ap/tdb)
13/12/08 15u14
Bron HLN

De olie prijs staat de laatste tijd ongekend laag. Waarschijnlijk een streep door de rekening van Rusland en een streep door de winstverwachtingen van Arabische sjeiks. Persoonlijk vraag ik me af of het hen zal lukken de olie prijs terug op te drijven met een productiedaling.

Ik merk immers dat niet alleen de arbeiders maar ook de bedrijfsleiders zeer negatiefingestelde zijn. Ik denk dat bij een drastische productie verlaging nu, om de vraag terug bijna groter dan het aanbod te maken eerder een omgekeerd effect zal hebben. In plaats van een prijsstijging zou het wel eens kunnen zorgen voor een verergering van de recesie. Bedrijven besparen immers massaal voegen productie stops in, transport firma’s vinden niet genoeg klanten meer. Wanneer de olie prijs terug gaat stijgen denk ik dat nog meer bedrijven hun productie zullen staken. Met nog minder transportorders tot gevolg en ga zo maar door.

De hebzucht naar geld van de olie producerende landen zou wel eens een verdere doodsteek van ons economisch systeem kunnen betekenen.

kevin pluym
13th December 2008, 19:03
Shell legt een van zijn petrochemische fabrieken op het Nederlandse industriële complex Moerdijk vandaag stil voor de rest van het jaar. De vraag naar de stoffen propeenoxide en styreen die er worden geproduceerd is afgenomen. Dat bevestigt een Shell-woordvoerder. Niemand wordt ontslagen.

Primeur
De genoemde stoffen worden gebruikt om antivries, remvloeistof, piepschuim en andere plastic producten te maken. Het is voor het eerst dat Shell om economische redenen een fabriek in Moerdijk stillegt. Begin volgend jaar wordt bekeken of de fabriek weer kan worden opgestart.

Geen jobverlies
De fabriek ten zuiden van Rotterdam maakt deel uit van een complex van tien tot twintig fabrieken, licht de woordvoerder toe. Voor de ploeg van 160 mensen die in vier van deze fabrieken werkt is volgens hem nog werk zat, ook omdat de stilgelegde fabriek nog op een laag pitje blijft doordraaien. Daarom is werktijdverkorting, zoals dat in sommige andere sectoren wordt toegepast, niet aan de orde.
Deze week besloot Dow Chemical in Terneuzen, ook onderdeel van de petrochemische industrie, drie fabrieken te sluiten. (novum/lb)
13/12/08 14u36
Bron HLN

Om mijn vorige bewering te staven de olie consumptie blijft nog steeds afnemen.