PDA

Bekijk de volledige versie : Turkije's overspelwetgeving delft eigen (Europese) graf...


Barst
14th September 2004, 04:02
Turkije haalt kansen als EU-lid zelf onderuit


De verwezenlijking van het vurig gewenste EU-lidmaatschap van Turkije komt in gevaar nu de regerende AK-partij een overspelwetgeving wil invoeren. Ga je vreemd, dan ga je de gevangenis in. Keert de islamistische AK-partij terug naar haar wortels?


Het lijkt op een 1-aprilgrap. Turkije, dat de afgelopen jaren taboe op taboe heeft doorbroken om aansluiting bij de Europese Unie te vinden, gaat vlak voor de 'wel of niet-top' in december struikelen over een overspelwetgeving die uit het niets op komt dagen.

Twee weken geleden verklaarde de minister van justitie, Cemil Cicek, dat naar aanleiding van de vele brieven van plattelandsvrouwen uit Anatolië het verbod op vreemdgaan bij het vernieuwde strafrecht wordt toegevoegd. De persoon die zich schuldig maakt aan dit toekomstige misdrijf ondergaat een gevangenisstraf. De politie gaat op onderzoek uit mits er een aangifte is van een van de partners.

De dag na de verklaring van Cicek bevestigde AK-partijleider Tayyip Erdogan het plan. ,,We willen het bedrog binnen de huwelijken tegengaan'', zei de premier.

Waarom komt de islamitische AK-partij ineens met dit plan, dat verstrekkende gevolgen heeft voor de Turkse maatschappij, maar dat ook de EU-ambities van het land aan diggelen kan gooien? Want past een islamitisch land wel bij de Europese Unie dat wetten aanneemt, die sterk lijken op de sjaria, de wetgeving volgens de Koran?

De woordvoerders van de AK-partij gaan voorlopig niet al te veel in op vragen over deze nieuw beoogde wet. Ze zeggen dat het doel is om vrouwen in bescherming te nemen tegen mannen die een buitensporig leven leiden. Ook klaagt de AK-partijleiding dat dit 'vrouwvriendelijke' wetsvoorstel door de Turkse pers misbruikt wordt om de regering bij de EU aan te klagen.

Vrouwenorganisaties zijn echter allerminst voorstander van deze overspelwetgeving. Selma Acun van de vrouwenorganisatie Kader zegt: ,,Met deze wet kunnen plegers van eerwraakmoorden weer een beroep doen op strafvermindering. Want als het vreemdgaan verboden is bij de wet, is het ook een verlichtende omstandigheid bij de moord op een vrouw die vreemd is gegaan.''

De AK-partij heeft echter meer plannen, zegt Acun. ,,Seksuele gemeenschap van jongeren onder de achttien jaar wordt ook een strafbaar delict. Dat betekent dat bij een aangifte elk meisje door de politie opgepakt kan worden om een maagdelijkheidscontrole onder te gaan. Ze willen religieuze regels aan de hele maatschappij opleggen.''

Ook Turkse kranten zoeken naar uitleg naar de reden van deze verrassende stap van de regeringspartij. Er wordt geschreven dat de AK-partij verplicht is om de islamistische achterban zoet te houden.

Het is nu namelijk bijna twee jaar dat de AK-partij de absolute meerderheid heeft in het Turkse parlement. In de twee jaar konden ze niets doen aan de hoofddoekenkwestie. Hoofddoekdragende studenten mogen nog steeds de middelbare scholen en de universiteiten niet in. Honderdduizenden leerlingen van de speciale islamscholen krijgen nog steeds een puntvermindering bij de toelatingsexamens voor de universiteiten. De hoofddoekdragende echtgenotes van de ministers en zelfs die van de premier worden uit staatsrecepties geweerd. Misschien wilde de regering met een overspelwet alsnog een punt scoren.

De seculier-republikeinse krant Cumhuriyet schreef dat de overspelwetsvoorstel een trucje is van de AK-partij. Terwijl de publieke opinie zich bezighoudt met de wet op overspel gaan de AKP'ers wetten aannemen die de fundering van de seculiere staat aan gaan tasten. Maar wat die andere wetten zijn, volgens de krant worden ze tot de laatste dag geheimgehouden.

Gülay Göktürk, columniste bij de krant Tercuman, zegt: ,,Ik heb nooit geloofd dat er in Turkije het gevaar bestaat van invoering van de sjaria. Waar ik wel bang voor was is dat de conservatieven hun levenswijze aan de rest van het land zouden willen opleggen. De AK-partij doet dat nu.''

Ze willen een conservatieve samenleving creëren, zegt Göktürk. ,,Maar ze moeten beseffen dat ze met deze houding geen EU-plannen moeten koesteren. Willen ze met de middelen van de staat de bedkamers van mensen onder controle houden, dan moeten ze lid worden van een andere club.''

Trouw, door Erdal Balci, 14-09-2004

Barst
15th September 2004, 03:28
Ongetwijfeld onder druk van Europa heeft de Turkse regeringspartij haar voornemen om een overspelwetgeving in te voeren, laten varen...

Goed om te weten: tot 1987(!) stond overspel ook nog in het Belgische strafrecht... De strafmaat voor vrouwen was dubbel zo streng dan voor mannen... Vandaag staat overspel in ons recht alleen nog vermeld als mogelijke echtscheidingsgrond

Jan_VT
1st October 2004, 00:02
Originally posted by Barst

Goed om te weten: tot 1987(!) stond overspel ook nog in het Belgische strafrecht... De strafmaat voor vrouwen was dubbel zo streng dan voor mannen... Vandaag staat overspel in ons recht alleen nog vermeld als mogelijke echtscheidingsgrond

Het is inderdaad wederom een moeilijke kwestie. Kunnen wij als Europa eventuele nieuwe leden een norm op leggen, omdat wij denken dat ie goed is, en ze zo lid kunnen worden van de club.

Ik denk dat je dan naar de essentie van de oprichting van EU moet gaan kijken. HET VORMEN VAN EEN BETERE SAMENLEVING BINNEN EEN DEMOCRATISCH MODEL.

Toch iets waar ik achter sta. En ja,... ik vind ook dat het wetsvoorstel van Turkije niet deugde. Dat kan een EU niet toe laten vind ik. Een democratie moet zich nu éénmaal beschermen tegen zichzelf, zo ook de EU. Dat is het gevaar van een democratie denk ik. Democratie is mooi, het vertrekt van de gedachte dat de burger zelf kan bepalen hoe zijn samenleving verloopt,... maar de praktijk bewijst ons dat de democratie uit te buiten is door mensen die er weten misbruik van te maken (het is een beetje zoals het Vlaams Blok nu via de democratie als een wolf in schaapsvacht aan de macht probeert te komen, en eens dat zo is... wat dan???? Zal de democratie zich dan niet zelf doden????)

Er moeten gewoon basisnormen zijn in onze democratische samenleving denk ik (cfr. de grondwetsnormen van bijvoorbeeld het verbod op discriminatie die moeilijk aan te raken zijn). Deze normen zijn er dan om de democratie te beschermen tegen zichzelf. Ik vergelijk dit dus eigenlijk een beetje met de houding die de EU tegen de Turkse regering aannam inzake dit voorstel. De EU heeft ook de basisnormen zoals een recht op leven, een recht op vrije meningsuiting,... en zegt, ja Turkije als u bij onze club wil, dan moet je deze respecteren, wij als EU denken dat dit het beste is voor onze samenleving. Ik denk dat het dan ook normaal is dat de EU zich negatief uitte tegen het Tirkse voorstel inzake overspel.

Als je de discussie dan nog wil opentrekken kan je gaan zeggen, ja maar wie zijn wij als EU om onze waarden en normen op te leggen aan een ander???? Weten wij het dan zo goed???? Dat is steeds het probleem in zo een debatten denk ik. Uiteindelijk moet Turkije niet bij de EU. Je vertrekt als EU gewoon van een waarde die je goed vind, en daar probeer je dan ook naar te leven... en je hoopt dt diegene die meedoen dat ook doen.

Het is natuurlijk waar dat deze maatregel (cfr. voorstel turken) lange tijd in het Belgische strafrecht heeft gestaan. Maar OK.... zo mag je volgens het Burgerlijk Wetboek ook nog volgens een wet van ik zeg nu maar 100 jaren geleden alle producten die je bijvoorbeeld koopt in een supermarkt voorproeven, en als je ze niet goed vindt niet aanvaarden. Dat komt er dan op neer dat als ik morgen een pot augurken wil kopen, ik deze eerst mag proeven, vind ik ze niet goed, mag laten staan. Dit is niet meer representatief aan onze samenleving. Toch is de wet er nog. Net zoals ik denk het verbod op overspel nog jaren in ons strafboek stond. maar niet werd toegepast, gewoon omdat hij niet meer representatief aan onze samenleving was omdat die sterk veranderd was. We hebben vandaag gewoon een Van Repingen nodig (is diegene die indertijd ons Gerechterlijk Wetboek eens grondig oppoetste) die eens grondig al die verouderde wetten wegvaagt uit onze wetboeken. Maar ja wat wil je nu vandaag de dag met al die volksvertegenwoordigers die elke dag vol 'enthousiasme' naar Brussel komen in de file, daar dan werkend met het hoofd rustend in de linkerhand en de gsm in de rechterhand om af te spreken met de vrouw wat te eten die avond... :D :D

Barst
1st October 2004, 01:11
Originally posted by Jan_VT
Er moeten gewoon basisnormen zijn in onze democratische samenleving denk ik (cfr. de grondwetsnormen van bijvoorbeeld het verbod op discriminatie die moeilijk aan te raken zijn). Deze normen zijn er dan om de democratie te beschermen tegen zichzelf. Ik vergelijk dit dus eigenlijk een beetje met de houding die de EU tegen de Turkse regering aannam inzake dit voorstel. De EU heeft ook de basisnormen zoals een recht op leven, een recht op vrije meningsuiting,... en zegt, ja Turkije als u bij onze club wil, dan moet je deze respecteren, wij als EU denken dat dit het beste is voor onze samenleving. Ik denk dat het dan ook normaal is dat de EU zich negatief uitte tegen het Tirkse voorstel inzake overspel.

Akkoord, met daarbij nog volgende bedenkingen:
-Ik zie misschien spoken, maar ik begin zo'n beetje te denken dat die Turkse overspelwetgeving een handig manoeuvre is geweest om de aandacht van nog veel fundamenteler punten af te wenden, zoals de erkenning van de genocide op de Armeniërs - denk in 1917 -, én (vooral) gans het probleem van de minderheidsrechten in Turkije, vraag maar aan de Koerden!
-In gans het debat zie ik inderdaad nog meer dan genoeg problemen zitten alvorens Turkije 'smoothly' de status van E.U.-lid kan verwerven... Maar als het er op termijn(!) zou kunnen toe leiden dat 35 miljoen Turkse mannen eindelijk hun vrouwelijke tegenpolen voor vol gaan aanzien, als daarmee een echt Europees bruggenhoofd kan gesticht worden naar 'miserielanden' in het nabije Oosten en in de Kaukasus, en als daarmee ook 'Mohammed-met-de-tulband' perspectief krijgt op democratisch gekozen leiders en respect voor de mensenrechten... dan (en pas dan) denk ik dat deze opening écht wel de moeite waard is...