PDA

Bekijk de volledige versie : Winkelier in Charleroi hangt dief aan de schandpaal


Barst
12th December 2008, 02:15
Winkelier in Charleroi hangt dief aan de schandpaal


BRUSSEL - Een uitgeklede man die vastgebonden zat aan een paal, trok de aandacht van tientallen passanten in Charleroi.


De diefstal van zijn computer was de druppel die de emmer deed overlopen bij Olivier, de uitbater van de tatoeagestudio Oli & Son in Gosselies. Bij een brutale roofoverval hadden de daders het raam van zijn kraaknette winkel ingeslagen en zijn computer gepikt. Thuis had hij ook al zeven keer inbrekers op bezoek gehad. Toen hij erachter kwam wie de computer gestolen had, bezocht hij de verdachte.

'Zodra hij naar beneden kwam, wist ik hem te overmeesteren. Ik heb hem in mijn bestelwagen gegooid en ben naar het centrum van Charleroi gereden. In de auto raadde ik hem aan nog even van de warmte te profiteren.' Op de plaats van bestemming dwong hij de man zich uit te kleden, op zijn slip na.

Om aan iedereen te laten zien dat hij een dief te pakken had, bond hij de man vast aan een paal. Daarna schreef hij met een stift 'ik ben een dief' op de borst van de man en reed weer naar huis.

's Avonds stond de politie voor de deur, met een sleepwagen. Ze namen de auto mee voor onderzoek. 'De agenten konden erom lachen en waren heel vriendelijk', reageert Olivier. 'Maar de wet is de wet. Ik heb een brief naar de procureur geschreven om mijn spijt te betuigen.'


Blog DS, 11-12-2008 (est)

Sofie Daems
12th December 2008, 10:57
Toen ik dit bericht gisteren hoorde op de radio, moest ik er toch wel mee lachen. Ik kan geloven dat, na verloop van tijd, de emmer 'overloopt' en dat je op de een of andere manier de dief wil terugpakken. (Oog om oog, tand om tand?)
In mijn ogen is dit niet zo'n erge straf voor de dief, het had erger gekund. Als een persoon echt woedend is, is hij tot veel meer in staat dan enkel een man vastketenen. (Er zijn voorbeelden genoeg in de actualiteit: iemand vermoorden bijvoorbeeld).

Karenoris
12th December 2008, 22:42
De lessen RZL zijn ook duidelijk nog niet tot mij doorgedrongen, want ik vind het echt onzettend grappig en terecht! :p

Misschien dat dit in de loop van het jaar nog verandert en dat ik die vicieuze cirkel van oog om oog, tand om tand nog leer verbreken. Dit alles zal u dan wel uitgebreid in mijn POP kunnen lezen, maar voorlopig ben ik zover nog niet. :D

De dief heeft er, denk ik, geen fysieke pijn voor geleden (misschien tijdens het overmeesteren?). En het zou mij inieder geval serieus aanzetten tot denken.

Ik denk dat als je meerdere keren zoiets meemaakt en daarna ontdekt wie de dader is, mensen vaak erger zouden reageren dan hier het geval was.

Hanne Jansen
13th December 2008, 10:01
Ik vind dat zoiets absoluut niet kan! Al is het een dief, dan nog verdient hij basisrespect. Als je iemand aan de schandpaal hangt, en dan nog op zulke manier, dan heb je helemaal geen respect meer voor die persoon. Ik hoop dat ze de winkelier dus fel straffen, want wat hij doet is zeker zo erg als stelen!
Als ik dit artikel lees, heb ik het gevoel van terug in de middeleeuwen te leven... :(

wim leenaerts
13th December 2008, 10:37
Ik sluit me volledig aan bij Hanne.
Waar gaan we naartoe als iedereen dit 'principe' zou gaan toepassen?
De schandpaal. Jongens toch.
Waarom niet ineens mandjes met eieren en tomaten in de buurt zetten zodat de mensen de 'terechtgestelde' kunnen bekogelen? Of zijn handen afkappen, dan kan hij niet meer stelen. :rolleyes:

Ik zeg niet dat ik de winkelier niet begrijp. Na zo vaak bestolen te zijn geweest is het verleidelijk om - als je dan eindelijk eens zo'n dader te pakken krijgt - de man het eens goed betaald te zetten, maar ergens moet je toch beseffen dat dit niet de juiste manier is? Ik moet bij verhalen als dit ook altijd denken aan het verhaal van de man die bij een apotheker inbreekt om een levensreddend geneesmiddel voor zijn doodzieke dochter te kopen. Je wordt niet zomaar inbreker. Volgens mij moet het toch al erg gesteld zijn voordat je je tot zulke drastische maatregelen gaat wenden. Kansarmoede (thuis deze waarden niet meegekregen), niet in staat om een job te vinden, doodzieke kindjes thuis, kleptomanie enz. zijn maar enkele van de redenen. Diefstal kan nooit echt goedgepraat worden, maar er is wel zoiets als een wet om mensen toch iets van een eerlijk proces te gunnen en de omstandigheden ook in acht te nemen bij het bepalen van een strafmaat.

'Oog om oog, tand om tand' is een 'principe' dat ik toch zoveel mogelijk uit mijn leven wil bannen. Geef mij maar 'keer de andere wang'. Dat is de enige manier om deze wereld enigszins leefbaar te houden.

Van Baekel Tim
13th December 2008, 14:25
[QUOTE=Hanne Jansen]Als je iemand aan de schandpaal hangt, en dan nog op zulke manier, dan heb je helemaal geen respect meer voor die persoon.[/QUOTE]
Ik snap zeer goed dat die winkelier geen respect meer heeft voor deze persoon.
Als je al zo dikwijls bestolen bent geweest en je komt er dan achter wie het was (ook al was dat maar 1 maal die persoon, want dat staat er niet bij), dan zou ik mezelf ook wel tot handelen zien overgaan. Nu niet op deze manier, want dat vind ik er persoonlijk toch ook wel wat overgaan, maar ik zou toch ook geen respect meer kunnen oproepen voor die persoon, hoor.

kevin pluym
13th December 2008, 16:46
In eerste instantie ga ik akkoord met wat de winkelier gedaan heeft en zo te lezen in het artikel waren de agenten van Charleroi het ook enigszins met hem eens. Natuurlijk ben ik in geen voorstander van hier een algemene praktijk van te maken.
Persoonlijk zie ik het als volgt recht moet gesproken worden in een rechtbank. Er moet objectief en niet met het buikgevoel (oog om oog tand om tand) recht gesproken worden. Maar gerechtigheid moet wel geschieden. Als ik bedenk dat Charleroi heel veel criminaliteit kent en je stelt vast dat politie er niet tegen opgewassen is. En wanneer dan als eens daders gevat worden worden deze vaak veel te licht gestraft of ze zijn te jong en worden wegens plaatsgebrek in de instellingen weer vrijgelaten en zo voort. Wanneer mensen dit met lede ogen moeten aanzien en dan ook nog eens verschillende malen bestolen worden kan ik heel goed begrijpen dat ze het recht in eigen handen nemen en ik kan hen dat niet kwalijk nemen.

Want we moeten beseffen straffeloosheid is ook onrecht. Iedere onopgeloste diefstal of ieder ander misdrijf dat zonder gevolg blijft doet onrecht aan het slachtoffer. Als ik het artikel lees vermoed ik dat het gerecht en de politie geen van de 8 misdrijven opgelost heeft. Dit wil dan ook zeggen dat de winkelier 8 keer onrecht aangedaan is. De achtste keer heeft hij dan ook het recht in eigen handen genomen en hiervoor verdient hij geen straf. Pas wanneer politie en gerecht samen in staat zijn de meeste (alle is onmogelijk dat besef ik ook wel) misdrijven op te lossen de daders op te pakken en vervolgens gepast recht te spreken. Pas wanneer ze daartoe in staat zijn mogen ze een winkelier die zo iets doet straffen. Want dan is het aan de winkelier om de rechtspraak en het politie apparaat te herkennen zolang deze echter te veel onrecht onberecht laten valt de winkelier echter niets te verwijten.
Pleiten wil ik dan ook voor een beter politie en rechtssysteem zodat schandpaal initiatieven van winkeliers niet meer nodig zijn.

Jente.Roosenbroeck
13th December 2008, 17:37
Ik zou niet weten waarom niet?

Het is toch geen fysieke pijn? De dief wordt niet gemarteld of zo hé..
Oké ja hij wordt wat vernederd, maar dat vind ik ergens terecht. Hij steelt
van mensen die ook moeten werken voor brood op de tafel te krijgen.
En misschien leert hij het op deze manier wel af. En nog beter, zo mindert het
aantal diefstallen misschien...

Hanne Jansen
14th December 2008, 12:42
Ik zou graag willen reageren op de reactie van Jente Roosenbroeck. Ik kan best begrijpen dat die winkelier zeer gefrustreerd is na zoveel inbraken, maar daarom moet hij nog niet het recht zelf in handen nemen. Wij leven in een land met politie en gerecht. Die man kon evengoed de politie bellen, en zo zou de dief zijn straf waarschijnlijk toch krijgen. En dit dan op een correcte manier.

Tot slot wil ik nog reageren op volgend citaat (ook van Jente Roosenbroeck): Het is toch geen fysieke pijn? De dief wordt niet gemarteld of zo hé..

Wetenschappers hebben al meermaals aangetoond dat psychische pijn vaak veel ernstigere sporen nalaat dan fysieke pijn. Spijtig genoeg beseffen mensen vaak niet wat de gevolgen kunnen zijn van psychische mishandeling. Het is daar immers niet tastbaar genoeg voor...

Karenoris
15th December 2008, 11:27
[QUOTE=Hanne Jansen]Ik zou graag willen reageren op de reactie van Jente Roosenbroeck. Ik kan best begrijpen dat die winkelier zeer gefrustreerd is na zoveel inbraken, maar daarom moet hij nog niet het recht zelf in handen nemen. Wij leven in een land met politie en gerecht. Die man kon evengoed de politie bellen, en zo zou de dief zijn straf waarschijnlijk toch krijgen. En dit dan op een correcte manier.

Tot slot wil ik nog reageren op volgend citaat (ook van Jente Roosenbroeck):

Wetenschappers hebben al meermaals aangetoond dat psychische pijn vaak veel ernstigere sporen nalaat dan fysieke pijn. Spijtig genoeg beseffen mensen vaak niet wat de gevolgen kunnen zijn van psychische mishandeling. Het is daar immers niet tastbaar genoeg voor...[/QUOTE]

Daar ga ik het niet mee akkoord, zoals hier onder al gezegd is door 'Kevin Pluym' zou de dief waarschijnlijk net géén straf gekregen hebben.
Na zoveel overvallen zonder enig succes van tussenkomst van de politie, zou je voor minder.

Hij ging misschien wat te ver. Maar wat je zegt van fysieke pijn t.o.v. psychische vind ik in dit voorbeeld niet van toepassing.
Het gaat er over dat de winkelier veel ergere dingen had kunnen doen, zoals je wel vaker in het nieuws hoort. Als ik morgen iets gedaan heb :rolleyes: en het slachtoffer laat mij kiezen tussen halfnaakt aan een paal hangen of zwaar ineen geslagen worden (al dan niet met ''extra hulpmiddelen'' :confused: (het is misschien extreem, maar wel realistisch tegenwoordig :( )) dan kies ik toch wel héél snel voor het eerste!

ToonThys
15th December 2008, 11:54
Als je al zoveel keer bent overvallen en je vindt uiteindelijk de dader en je weet hem te traceren, zou ik ook wel iets van plan zijn om met deze dief te gaan doen alvorens de politie te bellen. Wat deze man gedaan heeft vind ik kunnen, hij had veel ergere dingen kunnen doen me de dief. Met deze openbare vernedering komt hij er nog gemakkelijk vanaf.

daphne.nauwelaerts
15th December 2008, 15:58
Eigenlijk zou ik moeten zeggen dat dit niet kan. Hij mag niet zomaar zelf die dief gaan straffen.Toch zegt mijn gevoel eerder dat de reactie van de man te begrijpen is. Mensen doen soms rare dingen als het hen te veel wordt. Gelukkig heeft hij het op een originele manier aangepakt en "geen" geweld gebruikt. Het is wel durven van die man, zomaar die dief gaan ontvoeren en vastbinden.

Karolien Theys
15th December 2008, 18:29
Zoals velen hieronder al gezegd hebben, sluit ik mij ook aan bij de meerderheid. Op deze manier iemand straffen, dat is niet de juiste manier.
Ik denk dat we al lang van deze praktijken afgestapt zijn (of moeten afstappen!). Ik vrees er ook voor of deze dief echt wel gestraft is geweest op deze manier. Zoals ze op Q-music ook al zeiden: vaak zijn deze mensen echt genoodzaakt om te stelen, dat ze anders écht geld te kort komen, of op een bepaalde manier leven (bv drugs), dat ze zichzelf wel genoodzaakt voelen om te stelen. Deze man moet in ieder geval de kans krijgen om op een fatsoenlijke manier zijn straf te krijgen (/verdedigen).

Toch besef ik de reactie wel van de man. Deze man moet ook hard voor zijn centjes werken, en als je vaak beroofd bent geweest. Dan komen er frustaties, die je soms tot zulke praktijken doen leiden.

bas van gorp
16th December 2008, 15:20
Het kan natuurlijk niet wat de man gedaan heeft, maar ik begrijp hem wel een beetje. Hij is geschrokken, de spreekwoordelijke druppel is gevallen en hij heeft iets gedaan om de dief ten schande te brengen.
Uit het artikel kunnen we duidelijk afleiden dat hij weet dat hij de wet heeft overtreden en ik ben ervan overtuigd dat de man dit in de toekomst niet meer zal doen.
Toch valt er, in mijn ogen, niet goed te praten wat de man heeft gedaan. Hij had, nadat hij de dief had overmeesterd, simpelweg de politie moeten bellen.

Barst
22nd December 2008, 13:20
Vader straft zoon met publieke vernedering


Een vader in het Amerikaanse Long Beach was zo boos omdat zijn zoon in diens school graffiti had gespoten, dat hij de zestienjarige de straat opstuurde met een sandwichbord rond de nek met daarop het opschrift "Ik verknalde uw belastinggeld met stom vandalisme op een openbare school".


Schaamrood

Dennis Baltimore Jr. moest vorige week vijf uur lang door de straten van Long Beach en Signal Hill paraderen met het schandbord. De jongeling verging het lachen terwijl omstanders hem uitlachten en foto's namen.

"Ik wil dat hij zich vernederd voelt, want hij moet leren nadenken vooraleer hij dingen doet", verklaarde zijn vader, Dennis Baltimore Sr. "Hij heeft een foute beslissing genomen, en daar moet hij voor boeten. Hij wilde aandacht trekken door een fictief bendelogo op de muren van zijn school te spuiten. De kosten bedragen 875 dollar (625 euro) en Dennis werd vier dagen van school gestuurd. Tijdens de vakantie moet hij bovendien enkele dagen gemeenschapsdienst doen op de campus. Zo zal hij onder meer zijn eigen graffiti moeten overschilderen".


Begrip

De publieke vernedering schijnt te werken. "Ik ben boos, verward en ik voel me stom om wat ik heb gedaan, maar ik begrijp wat mijn vader bedoelt. Als je iets uithaalt, moet je ook de gevolgen ervan dragen", aldus de tiener.


Blog HLN, 22/12/08