PDA

Bekijk de volledige versie : 'Dodelijke' incompetentie!


Barst
12th December 2008, 01:52
Coup de théâtre op proces-Lhermitte


NIJVEL - Een brief die Geneviève Lhermitte de dag voor haar vreselijke daden aan haar psychiater bezorgde, kwam gisteren pas boven water. Hij werpt een heel nieuw licht op de zaak. Lhermitte wacht een nieuw psychiatrisch onderzoek.


De kans is groot dat psychiater Diderik Veldekens, die Lhermitte in behandeling had voor ze haar vijf kinderen doodde, aangeklaagd zal worden voor het niet-verlenen van hulp aan een persoon in nood. Lhermitte ging een dag voor het drama een brief afgeven in de polikliniek. Ze schreef expliciet over haar zelfmoordgedachten, en dat ze geen andere oplossing zag dan haar kinderen mee te nemen. Veldekens las de brief, maar pleegde zelfs geen telefoontje.

Deze en nog een andere brief, waarop Veldekens wel in actie kwam, zaten tot gisteren nog niet in het dossier. Toen assisenvoorzitter Luc Maes vroeg hoe hij ze kon bezorgen, zei Veldekens tot verbazing van iedereen: 'Ze liggen in mijn auto. Ik haal ze even.' Eerder zou hij aan de onderzoeksrechter hebben gezegd dat hij de brieven niet meer in zijn bezit had. Maar dat ontkent hij nu: 'De onderzoeksrechter heeft er niet naar gevraagd.' Dat de man de ernst van de zaak begreep, viel af te leiden uit het feit dat hij met steeds stillere stem sprak.

De destijds bij het gezin inwonende dokter Michel Schaar trilde na afloop van woede: 'Die man draagt een grote verantwoordelijkheid.' Danny Spreutels, een van de advocaten van Lhermitte, zei: 'Ik moet ook mijn mening over Schaar herzien.' Nathalie Gallant, advocate van een van de burgerlijke partijen, zei op haar beurt: 'Ik heb nu veel medelijden met de beklaagde.'

Het lijkt erop dat het vanaf nu vooral over de geestelijke toestand van de beklaagde zal gaan. Want, en het is ook ongezien op een assisenproces, na de onthulling van dit nieuwe element in de zaak heeft de voorzitter de gerechtelijke experts met een nieuwe opdracht naar huis gestuurd. Ze moeten Lhermitte komend weekend in de gevangenis van Berkendael aan een nieuw psychiatrisch onderzoek onderwerpen. Tegen dinsdag moeten zij antwoorden op drie vragen die eerder al door de onderzoeksrechter zijn gesteld: 1. Was de beschuldigde op het moment toerekeningsvatbaar en is ze dat nu? 2. Vormt ze een gevaar voor de samenleving? 3. Kan een behandeling haar eventueel genezen?

Gisteren zeiden ze dat ze het eerder te delicaat vonden om de beschuldigde al dan niet toerekeningsvatbaar te verklaren. Dat was, zeiden ze met nadruk, voor ze de brieven te lezen kregen. Ze vergeleken haar ook met 'een schelpdier dat week is vanbinnen, maar sterk vanbuiten': heel goed mogelijk dat haar man en de inwonende dokter er niets van gemerkt hebben, zeiden ze.


Blog DS, 12-12-2008