PDA

Bekijk de volledige versie : 'Jezus twee jaar voor Christus geboren'


Sofie.Moereels
11th December 2008, 09:01
LONDEN - Kerstmis moet eigenlijk in juni vallen. Volgens wetenschappelijk onderzoek is Jezus Christus twee jaar voor Christus geboren op 17 juni. Dat heeft de Britse krant Daily Telegraph dinsdag gemeld op gezag van wetenschappelijk onderzoek.

Kerkvaders in de derde eeuw situeerden de geboorte van Jezus symbolisch op 25 december, 2008 jaar geleden. Wetenschappelijk onderzoek leidde tot de algemeen aangenomen these dat de geboorte tussen het derde jaar voor en het eerste jaar na Christus heeft plaatsgevonden.

Een team rond de Australische astronoom Dave Reneke spitste zich toe op het evangelie van Mattheus en de fameuze ster die volgens de Bijbel de Drie Wijzen uit het Oosten naar het stalletje van Betlehem leidde. De vorsers kwamen op basis van complexe computersoftware omtrent de posities van alle hemellichamen tot de bevinding dat die ster eigenlijk niets anders was dan een conjunctie van de planeten Venus en Jupiter. Die stonden zo dicht ten opzichte van elkaar dat zij uitzonderlijk als een en hetzelfde plotseling opduikend ‘lichtbaken’ schenen. En dit vond dan plaats op 17 juni in het jaar twee voor Christus.

Deze ontdekking impliceert dat Jezus een Tweeling was en geen Steenbok, voegt de Daily Telegraph eraan toe.

Dave Reneke, ook journalist bij het magazine Sky and Space, beklemtoonde tegenover de krant dat hij niet de bedoeling had een godsdienst aan te vallen. ‘Iedere keer wanneer wetenschap en religie met elkaar worden vermengd, raken talrijke mensen geërgerd. In dit geval kan het alleen het geloof van de mensen versterken’.
llo

woensdag 10 december 2008 | Bron: belga, http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=DMF10122008_093&ref=nieuwsoverzicht

Karolien Theys
11th December 2008, 11:59
Persoonlijk vind ik dit allemaal maar belachelijk. Waarom alles zo uitspitten? Ik vind het vooral belangrijk dat je erin gelooft. Dergelijke dingen volledig uiteenhalen en onderzoeken heeft in mijn ogen geen nut. Het is een geloof, geen wetenschap. Trouwens, het letterlijk oppakken van dergelijke geschriften is toch fout... denk maar aan die creationisten, moslimfundamentalisten, ...

Francesco
11th December 2008, 14:27
[QUOTE=Karolien Theys]Persoonlijk vind ik dit allemaal maar belachelijk. Waarom alles zo uitspitten? Ik vind het vooral belangrijk dat je erin gelooft. Dergelijke dingen volledig uiteenhalen en onderzoeken heeft in mijn ogen geen nut. Het is een geloof, geen wetenschap. Trouwens, het letterlijk oppakken van dergelijke geschriften is toch fout... denk maar aan die creationisten, moslimfundamentalisten, ...[/QUOTE]

Ik vind niet omdat het een geloof is, dat er geen wetenschappelijke verklaring aan mag vasthangen. Als geloof en wetenschap beide de waarheid zouden moeten zeggen, dan zouden ze ook hand in hand moeten kunnen gaan. Maar ik geef toe dat het ook mij niet zeer boeit te weten of Jezus nu 17 juni of 25 december geboren is. Als christen in wording, spreekt mij meer aan wanneer God geboren wordt in mijn hart.

DieterVerheyen
11th December 2008, 14:46
Als ik me niet vergis, is ook niet enkel de dag van de geboorte discutabel, maar ook het jaar waarin Jezus Christus geboren is.
Onze jaartelling begint met het jaar -1/1 (daar het jaar 0 niet bestaat)
Belangrijk hierbij om weten is dat Jezus' geboortejaar 7 of 12 jaar voor onze Christelijke jaartelling begon, is. (ook hier is men niet zeker van)
Dit maakt dus dat onze milleniumviering in 2000 ook niet op zijn plaats was...
Heeft hier een mens toen druk om gedaan?
Als ik het mij goed herinner niet. Dus waarom nu al die drukte omtrent de dag dat Christus geboren is.
Misschien kan men volgen jaar ook eens onderzoeken of het toen regende, de zon scheen, ...
Komaan zeg.......

Dominik_Sebrechts
25th December 2008, 16:24
Moet daar nu onderzoek naar gedaan worden? Of dit nu twee jaar eerder of later was is toch niet belangrijk en daar heeft niemand een boodschap aan. het gaat om geloof in iets of iemand. Gelovige mensen putten hier kracht uit en in moeilijke tijden, verdriet, sterfgevallen enz. is dit voor velen een houvast. Ik hoop dat deze onderzoeken geen massa's geld kosten want die kunnen echt wel beter gebruikt worden cfr. artikel over gebrek aan toiletten in Europa - HIV enz.
Dus voor mij is dit gewoon "gazet"vulling.

Dominik Sebrechts

liesanne.adriaenssens
25th December 2008, 16:42
We vieren Kerstmis, de geboorte van Jezus Christus op 25 december omdat die dag vroeger een romeins lichtfeest was. Op die dag droegen de romeinen een beeld van een pasgeboren kindje rond, dat toen nog de zon voorstelde.
Omdat dit beeld goed overeenkwam met ons kerstverhaal, hebben ze achteraf deze dag benoemd tot de geboortedag van Christus.
als je er meer informatie over wilt kan je altijd naar http://www.kuleuven.be/thomas/basisonderwijs/in_de_kijker/5d_advent.php surfen - de site voor informatie ivm godsdienst

Hieronder vind je het stukje over het Romeinse lichtfeest:
Ook bij de Romeinen werd het feest van de onoverwinnelijke zon gevierd. De volgelingen van Mithras, de lichtgod, identificeerden hun god met de zon. In een besloten kring van ingewijden werd op 25 december - de dag van de winterzonnewende - de geboortedag gevierd van Mithras oftewel van de onoverwinnelijke zon. Dat werd uitgebeeld door optochten met beelden van een pasgeboren kind. Ook vierde men de dood van het oude jaar en de geboorte van het nieuwe gedurende ongeveer een week feest ter ere van Saturnus, de zogeheten Saturnalia. Saturnus werd door de Romeinen vereerd als de god van de landbouw en meer specifiek van het zaaien en de zaaitijd. De huizen werden versierd met takken 'heilige' hulst en klimop voor Saturnus, als bescherming tegen het kwade. Overal werden grote feestmaaltijden aangericht en men ging bij vrienden en verwanten op bezoek. Men bedacht elkaar met kleine cadeautjes, waarbij vooral de kinderen wel vaarden. De geschenken die zo uitgewisseld werden, waren vooral speciaal voor de gelegenheid gebakken beeldjes van aardewerk en waskaarsen die zinnebeeld van het zonlicht waren en die de terugkeer van dat licht mee zeker moesten stellen.

De oudste vermelding van het christelijke kerstfeest vindt men in een geschrift van 354, waarvan de kalender teruggaat tot ongeveer 336. Het is rond de tijd dat keizer Constantijn de Grote (272-337) zich in 313 tot christen bekeerde, dat het oosterse kerstfeest in het westen wordt overgenomen. Paus Julius I verklaart in het jaar 330 de 25e december tot geboortedag van Christus, en geeft aan 25 december een andere betekenis: niet de zon, maar Christus is "de onoverwinnelijke zon" (Sol Invictus), "de zon der gerechtigheid" (Sol Justitiae), kortom "het licht der wereld". Zo krijgt het midwinterfeest een christelijke betekenis. Het is vrijwel zeker, dat Kerstmis is ontstaan als christelijke tegenhanger (of vervanger) van het Romeinse feest van de geboortedag van de zon. Later gebeurde in onze streken bij de kerstening het zelfde met het Germaanse Julfeest. Vanaf die tijd viert men het feest gedurende vier dagen te beginnen op 25 december. Later viert men het geboortefeest alleen op de 25e en wordt de 26e gewijd aan Sint Stefanus, de eerste christelijke martelaar; de 27e aan Sint Jan de evangelist en de 28e aan de Heilige Onnozele kinderen (een juistere benaming zou zijn 'onschuldige kinderen'), naar het verhaal van Matteüs 2.
Zo wordt de oorspronkelijke verwijzing van de ronde krans als symbool van de zon vervangen door Jezus Christus. Men plaatst vaak op kerstdag een grote witte kaars in het midden om dat christelijk geloof uit te drukken.