PDA

Bekijk de volledige versie : 16.000 euro boete voor elektrische verwarming


Barst
10th December 2008, 02:26
16.000 euro boete voor elektrische verwarming


BRUSSEL - Een man uit Kuurne die zijn woning elektrisch verwarmt, had een boete verwacht, 'maar niet zo'n hoge'.


In 2006 nam de Vlaamse regering maatregelen om de energieprestaties van woningen te verbeteren. Dat past in de omzetting van een Europese richtlijn. Sinds vorig jaar is het decreet van kracht. Wie nu een nieuwe woning laat bouwen of bepaalde verbouwingen doet, mag een controle verwachten van het Vlaams Energieagentschap (VEA), dat het 'energieprestatiepeil' van de woning berekent.

Wie goed wil scoren, moet rekening houden met strenge isolatie- en ventilatienormen en kiest ook best voor een zuinige verwarmingsinstallatie. Dat is dan bij voorkeur aardgas of stookolie. Verwarmen met elektriciteit wordt afgeraden.

Frans Naessens (63) en zijn vrouw Annij Delie uit Kuurne kozen er toch voor om met elektrische accumulatoren te verwarmen. 'Dat doen we al dertig jaar, en tot onze grote tevredenheid', zegt Frans Naessens. 'Dus wilden we daar ook mee verwarmen in onze nieuwbouwwoning die we begin vorig jaar hebben aangekocht en sedert begin dit jaar bewonen.'

Dat het gezin zich daarmee een boete op de hals zou halen, nam Naessens er van in het begin bij. 'In het contract van de bouwonderneming stond dat we hiervoor een eenmalige administratieve boete zouden krijgen van 4.000 euro. Dat hadden mijn vrouw en ik ervoor over.'

'Nu blijkt dat bedrag liefst vier keer zo hoog. Dat lijkt me erg overdreven als je bedenkt dat we een veeleer bescheiden woning hebben en ons elektriciteitsverbruik dit jaar 2.000 kilowatt lager was dan in onze vorige woning.'

Donderdag trekt Naessens naar de hoofdzetel van het VEA in Brussel in de hoop een lagere boete te 'krijgen'. Het wordt een van de veertig dossiers die het VEA dan zal bekijken.

Ook Luc Peeters, woordvoerder van het VEA, is verbaasd over het hoge bedrag. 'De man verwarmt blijkbaar met elektrische accumulatoren en dat speelt altijd in heel negatieve zin mee. Hij haalt daardoor een E-peil (energiepeil) van 172. De eis is dat je eigenlijk op ongeveer E100 uitkomt. Hij zit er dus flink boven. Bovendien stellen we vast dat de al ingediende aangiftes voor vergunningen afgeleverd in 2007 gemiddeld E85 scoren.'

'De boete is afhankelijk van de mate waarin de eisen worden overschreden. Die legt het decreet per afwijking vast. Maar de boetes liggen toch normaal gezien veel lager, tussen de 500 en 1.000 euro. Een boete van 2.000 euro is al heel uitzonderlijk. Boetes van 10.000 euro en meer hebben we tot nog toe alleen uitgeschreven voor appartementscomplexen.'

Er zijn al 364 dossiers behandeld tijdens een hoorzitting van het VEA, dat in het najaar van 2007 met die hoorzittingen startte. De meest voorkomende redenen zijn het ontbreken van ventilatievoorzieningen (meer dan de helft) en het niet naleven van de administratieve procedures. Vier op de tien moeten naar een hoorzitting komen omdat ze geen startverklaring hebben ingediend. Dat is een document met allerlei technische gegevens over de nieuwbouwwoning die het VEA moeten helpen om te bepalen welk E-peil een woning krijgt toegewezen.


Blog DS, 10-12-2008 (Freddy Vermoere)

wim leenaerts
10th December 2008, 09:33
Misschien is er hier inderdaad sprake van een administratieve fout, maar ik zou het persoonlijk niet erg vinden als de boetes echt zo hoog waren. Het wordt toch echt stilaan tijd dat de mensen hun eigen belangen en verlangens in gevallen als dit opzij zetten en kiezen voor het algemeen belang.

'Dat doen we al dertig jaar, en tot onze grote tevredenheid',
Aaaahhh! De kortzichtigheid! *trekt zich aan de haren*
En hij was wel bereid om die 4000 EUR boete te betalen?! Gewoon voor iets waar hij 'wel tevreden' over is? :shocked: Ik zou bijna het woord decadentie in de mond durven nemen...

Gertjan.Buyle
10th December 2008, 14:32
Dat de boete 16.000 euro bedraagt lijkt me inderdaad nogal ongeloofwaardig. Toch ben ik een grote voorstander van het decreet, voor mij gaat het eigenlijk nog niet ver genoeg. Elektriciteit is inderdaad de slechtste manier om op te verwarmen. (Toch met accumulatoren, verwarmen op elektriciteit met behulp van een warmtepomp is op dit moment de meest ecologisch verantwoorde manier om te verwarmen!)

Voor nieuwbouwhuizen vind ik het erg belangrijk dat de overheid de mensen in de juiste richting wijst. Kan dit niet met subsidies en campagnes dan moet het maar met boetes. Een boete van 4000 euro is niet mis, maar blijkbaar toch nog niet genoeg om iedereen te overtuigen. Waarom gewoon geen verbod opleggen voor deze manier van elektrisch verwarmen? Het verbieden van isolatie met asbest erin kan toch ook...!

Billy Bosmans
24th December 2008, 18:12
Die boete moet waarschijnlijk een tipfout zijn maar om te zeggen dat ze geen verdienen dat ook weer niet. 2000 euro lijkt me meer dan genoeg voor de mensen. Toch moeten mensen beter leren letten op hun energieverbruik anders lopen we allemaal rond met gasmaskers.

Dat de overheid een controle laat doen over uw energieprestatiepeil is goed daardoor kunnen mensen die huizen meer energie besparen. Energie kan omgezet in warmte en als je moete proberen zoveel mogelijk warmte binnen te houden anders verspilde hopen energie.