PDA

Bekijk de volledige versie : Gratis sms'en in ruil voor reclame


Barst
8th December 2008, 20:24
Gratis sms'en in ruil voor reclame


BRUSSEL - De eerste bladzijde van de nieuwe J.K. Rowling of een nieuwe videoclip op je gsm? Het mobiele netwerk Blyk biedt het jongeren tussen 16 en 24 jaar aan. Lokmiddel: gratis belwaarde en sms'jes.


Hoe bereik je als adverteerder de jongeren, en hoe weet je wat zij over je product denken? Het is een vraag waar veel adverteerders zich vandaag het hoofd over breken. Het van oorsprong Finse bedrijf Blyk (spreek uit als 'blik') vond het gat in de markt: bereik de jongeren via hun gsm. Want dat is het enige communicatiemiddel dat ze dag en nacht bij zich hebben.

Na succes in Nederland en Groot-Brittannië, waar na slechts één jaar al meer dan 200.000 jongeren zich klant hebben gemaakt bij Blyk, staat het nieuwe mobiele netwerk nu ook klaar om ons land te veroveren.

Het principe is eenvoudig: 'Jongeren tussen 16 en 24 jaar die zich lid maken, krijgen van ons per maand een pakket gratis belminuten en sms'jes, dat overeenstemt met het gemiddeld gsm-gebruik', zegt Eric Samson, die vanaf 2 januari voor Blyk België aan de slag gaat. Het zal waarschijnlijk om 270 sms'jes gaan, en belwaarde voor een klein half uur tot veertig minuten.

Als tegenprestatie moeten de jongeren zich akkoord verklaren dat ze op hun gsm af en toe reclameboodschappen van adverteerders ontvangen. 'Niet zomaar reclame', zegt Samson. 'We willen een spam-effect vermijden. Het is niet de bedoeling om de jongeren dag en nacht met berichtjes te bestoken. Daar hebben we geen enkel belang bij, omdat ze dan snel zouden afhaken. We zullen de jongeren gericht reclame sturen, alleen over die producten die ze mogelijk interessant vinden. Zij vullen daarvoor eerst een uitgebreide fiche in, met informatie over hun hobby's en interesses zoals sport, muziek, film, kledij, boeken, cosmetica, enz.'

Hoe groter hun interessesfeer, hoe meer reclame de jongeren krijgen. Al bij al zal het om vier tot tien berichtjes per dag gaan.

De boodschappen zijn heel uiteenlopend. 'Als een uitgeverij een nieuwe jeugdroman uitbrengt, dan kunnen de jongeren op hun gsm een gratis audiofragment beluisteren van de eerste bladzijde. Of het eerste hoofdstuk', zegt Samson. 'Als The Kooks een nieuw album uitbrengen, dan kunnen de jongeren in première op hun gsm de eerste single beluisteren. Of als er een nieuwe film in de zalen komt, kunnen ze als eerste de trailer zien.'

Het doel is telkens hetzelfde: een 'buzz' of hype creëren waarbij de jongeren onder elkaar reclame maken over een nieuw product.

Jongeren kunnen ook in dialoog gaan met de adverteerders. 'Interactie is de kern van dit verhaal', zegt Samson. 'Als een bedrijf een nieuwe energy-drink op de markt wil brengen, kunnen de jongeren op hun gsm een coupon krijgen, waarmee ze een gratis drankje kunnen krijgen als ze ermee naar een bepaald verdeelpunt gaan.'

'Een ander voorbeeld is een nieuwe haargel voor jongens. In Groot-Brittannië gebruikte het bedrijf 'Brylcreem' ons netwerk om aan de jongeren te vragen hoe ze hun haar graag dragen: keurig, verward, of er tussenin. Op basis van de antwoorden die het bedrijf kreeg, zetten ze een nieuwe gel in de markt.' De jongens kregen er een gratis stijltip bovenop.

'Op dit marktonderzoekje kwam heel veel respons. Weet je waarom? Omdat de adverteerder dat berichtje niet overdag heeft gestuurd. Dat zou ongepast en opdringerig overkomen. Het berichtje werd op vrijdagavond verzonden, wanneer de jongeren voor de spiegel stonden en zich opmaakten om uit te gaan. Het ideale moment, dus.'

'We hebben voldoende marktonderzoek gedaan om zeker te zijn van ons stuk', zegt Samson. 'Vijftig procent van de Belgische jongeren zegt bereid te zijn lid te worden van Blyk. In een jaar tijd moeten we 40.000 tot 50.000 jongeren kunnen aantrekken. Daarna doet de mond-tot-mondreclame zijn werk. Misschien worden we wel te groot, en moeten we jongeren weigeren. Dat zou niet eens slecht zijn voor ons imago.'

Is er dan geen enkel addertje onder het gras? Toch wel. Jongeren kunnen niet onbeperkt gratis bellen en sms'en. 270 sms'jes lijkt veel (9 per dag), maar wie vaak op de reclameboodschappen ingaat, houdt niet veel krediet meer over om zijn vrienden te contacteren. Vanaf sms 271 betaal je de volle pot. Maar hoeveel dat is, wil Blyk nog niet kwijt.


DS, 08-12-2008 (Yves Delepeleire)

Barst
8th December 2008, 20:25
'Jongeren willen brandlovers zijn'


Volgens jongerentrendwatcher Maarten Leyts, van het onderzoeksbureau Trendwolves, heeft Blyk alle kansen om te slagen. 'Onderzoek toont aan dat jongeren hun gsm als belangrijkste communicatiemiddel beschouwen. Het is een verlengstuk van hun arm. Door te kunnen bellen en sms'en, bouwen ze hun eigen identiteit op. Het enige probleem is de kostprijs: de overtuigingskracht van Blyk.'


'Jarenlang leefde ook de mythe dat jongeren op hun gsm niet gestoord willen worden door onbekenden, en geen reclame willen ontvangen. Maar dat is niet juist. Merken of brands zijn vandaag dé manier voor jongeren om hun identiteit vorm te geven. Ze zijn bereid om zich daaraan te koppelen, ze willen brandlovers zijn. Blyk biedt daarvoor een ideaal platform', aldus Leyts.

'Het enige waar ik vragen bij heb, is de leeftijdscategorie waarop Blyk mikt', zegt Leyts nog. 'Ik denk dat Blyk de jongeren vanaf 14 jaar al kan aanspreken, en ik twijfel of jongeren van 24 jaar nog op zo'n initiatief zitten te wachten. Voor hen zijn gratis sms'jes niet meer belangrijk, omdat ze de nood niet meer voelen om erbij te horen. Ze hebben al een identiteit: ze hebben werk of wonen samen, en willen niet meer worden lastiggevallen.'

Vrijdag stelt het onderzoeksbureau Trendwolves op een congres in Gent de jongerentrends van 2009 voor, op basis van gesprekken met meer dan 25.000 Europese jongeren. Onder meer de oprichter van Blyk, Antti Öhrling, komt er spreken.

www.blyk.co.uk

www.youthwatching.com


DS, 08-12-2008 (yd)

koenmaes8
8th December 2008, 20:33
Ik denk dat dit gedeeltelijk juist is maar zeker niet volledig... Ik denk dat de gsm op zich al iets geworden is om hun identiteit duidelijk te maken. Niet het sms'en op zich...

Evelien Snels
8th December 2008, 21:13
Ik ben het hier niet mee eens. Ik wil geen reclame op mijn gsm, we hebben al zoveel miserie met de pc's om alle spam buiten te houden en de helft van de tijd blokkeren die firewalls dingen die we echt nodig hebben. Moeten we binnenkort dan ook zoiets gaan voorzien op onze gsm? En daarenboven ben ik het paranoia type dat dan een stap verder denkt, eens de reclame zich een weg naar onze gsm vindt op deze manier, ben ik er van overtuigd dat er firma's zijn die daar misbruik van maken en er jongeren gaan zijn die een torenhoge gsmfactuur in de bus gaan krijgen. Er zijn bovendien nu verschillende operatoren die heel voordelige formules aanbieden met 5000 sms'en per maand en 60 min bellen en geloof mij die sms'en krijg je echt niet op. :) Tieners zijn naïef en schrijven zich nogal snel (onbewust weliswaar omdat ze de kleine letters op tv niet lezen of more likely niet kunnen lezen) in voor dure abonnementen waarmee je toegang krijgt tot van alle ringtones, schermafbeeldingen,... en met reclame op je gsm wordt de verleiding alsmaar groter om te sms'en naar van alle diensten die handenvol geld kosten. Ik denk dat deze methode waarschijnlijk in het begin wel gaat werken en zijn nut gaat hebben maar op een bepaald punt gaan grote bedrijven geld ruiken en zich moeien en dan komen de problemen. Dus moest het ooit toegestaan worden dan hoop ik dat er een zeer strikte regulering komt en dat alles goed in de gaten wordt gehouden.

wim leenaerts
9th December 2008, 13:50
'Als een uitgeverij een nieuwe jeugdroman uitbrengt, dan kunnen de jongeren op hun gsm een gratis audiofragment beluisteren van de eerste bladzijde. Of het eerste hoofdstuk', zegt Samson. 'Als The Kooks een nieuw album uitbrengen, dan kunnen de jongeren in première op hun gsm de eerste single beluisteren. Of als er een nieuwe film in de zalen komt, kunnen ze als eerste de trailer zien.'
Dit zijn diensten waar ik bijna voor zou betalen! Vooral dat eerste is als leerkracht Nederlands wel handig... Zolang ik uit de reclame nog interessante informatie haal, heb ik er geen probleem mee. Reclame die me nog maar eens verteld dat Coca Cola 'your day maakt' of dat McDonalds verduiveld lekker zou zijn, stoort mij enorm. Maar reclame voor nieuwe films of boeken zou ik interessant vinden.