PDA

Bekijk de volledige versie : 'Tegengewicht tegen commercie Kerstmis'


Barst
8th December 2008, 01:21
'Tegengewicht tegen commercie Kerstmis'


ANTWERPEN - Reportage Weggeefbeurs in de Roma December is de maand van stampvolle winkelstraten, fonkelende kerstcadeautjes en rinkelende kassa's. Zaal Roma lanceerde zondag een alternatief voor de commercie in de ware geest van kerst: de weggeefbeurs.


Een PlayStation Portable en een brief. Dat vonden Jorg en Brent Verstrepen (7 en 10 jaar) uit Borgerhout zaterdagochtend in hun schoen. Omdat de broertjes zo'n duur cadeau hadden gekregen van Sinterklaas werd hen in een bijbehorende brief gevraagd een speciale opdracht uit te voeren: de kinderen moesten minstens vijf stukken speelgoed afstaan op de weggeefbeurs in zaal Roma.

Moeder Maggie De Smedt ziet het als een kritische noot bij de commerciële heisa van kerst. 'Om mijn zonen te leren dat geven even fijn kan zijn als krijgen', zegt ze.

Samen met hun ouders waren Jorg en Brent gisteren een van de elf standhouders in De Roma die spullen kwamen weggeven. De bezoekers waren in veel grotere aantallen opgedaagd om zich te goed te doen aan de uitgestalde schatten: van zoete doktersromannetjes en een schommel in de vorm van een banaan tot een porseleinen theeservies en knalrode rolschaatsen. Rond half vijf in de namiddag hadden bijna alle voorwerpen een gelukkige nieuwe eigenaar gevonden.

'Een lp van The Bee Gees en een taartvorm', demonstreert Edward De Groof (63 jaar) uit Antwerpen zijn vondsten. 'De plaat is een cadeautje voor mezelf en de taartvorm leg ik onder de kerstboom voor mijn echtgenote. Hij is nog zo goed als nieuw. Het is een wonder dat mensen zoiets zomaar wegdoen in deze tijden van crisis.'

Jorg en Brent Verstrepen hebben zich de kunst van het geven na een middag op de weggeefbeurs helemaal eigen gemaakt. 'Veel kinderen waren blij met ons speelgoed', zegt Brent. Alleen een paarse aap raken de jongens moeilijk kwijt. 'Als niemand hem wil, nemen wij hem weer mee naar huis. Of misschien kunnen we hem proberen te ruilen voor een voetbal aan de andere tafel.'

Om te vermijden dat bezoekers alle kraampjes zouden leegplunderen, stond er een beperking op het grabbelen. Elke bezoeker kreeg bij het binnenkomen twee bonnetjes om in te ruilen tegen een voorwerp. Maar wie een derde of zelfs vierde stuk wou, kon gerust een extra bonnetje vragen.

'De bonnetjes zijn symbolisch, want we creëren een soort handel zonder geld', zegt Rob Gielen, communicatieverantwoordelijke van De Roma. 'De weggeefbeurs wil vooral een tegengewicht zijn tegen de commercie rond Kerstmis. Alles draait bij ons rond het geven. Om die reden vinden we het belangrijk dat mensen zelf hun waren uitdelen.'

Toch is de gedachte van geven (elf gevers) duidelijk minder vertrouwd dan de gedachte van krijgen (enkele honderden bezoekers). 'Maar de reacties zijn positief', vindt Gielen. 'We gaan zeker door met dit initiatief. Het is de eerste keer dat we een weggeefbeurs organiseren.'

'Dit is een prachtig initiatief', zeggen Anja Bachot (40 jaar) en Els De Wacker (43 jaar), die een kraampje met kleding, glaswerk en speelgoed hebben. 'Onze afgedankte spullen krijgen een tweede leven. Wij hanteren de 'één-jaar-regel': als we een voorwerp een jaar niet gebruiken, schenken we het weg in De Roma.'

www.deroma.be


DS, 08-12-2008 (Eline Bergmans)

MinkeVanHoof
8th December 2008, 14:49
Het is jammer dat we er pas iets over horen nu het voorbij is.
Anders had de school misschien iets op poten kunnen zetten. Misschien kan het inspiratie zijn om iets op poten te zetten voor volgend jaar ;)
Wij zijn hier thuis de laatste maanden veel aan het opruimen en dergelijke (vooral omdat mijn zus het huis uit is) en je merkt toch dat er heel veel weg kan. Wij hebben uit plaatsgebrek al heel veel naar het containerpark gebracht.
De kledij is in die groene containers gegaan voor de derde wereld. Ik ben er zeker van dat ik in mijn kast ook nog heel wat kledij heb dat weg mag.
Misschien kunnen we in de school een inzamelactie doen voor de armere gezinnen in Belgie ;)
Of speelgoed voor armere kinderen, dit past perfect binnen OW specifiek op de moment. (armoede/kansarmoede)

Dergelijke initiatieven zoals de weggeefbeurs kan ik alleen maar aanmoedigen, al stel ik mij de vraag of de gezinnen die het echt kunnen gebruiken naar dergelijke initiatieven gaan komen. Zou de schaamte voor die mensen niet te groot zijn?