PDA

Bekijk de volledige versie : Helft Amerikaanse volwassenen speelt games


Anne Van den Bosch
7th December 2008, 15:46
Helft Amerikaanse volwassenen speelt games

Iets meer dan de helft van de volwassenen in de Verenigde Staten speelt videospelletjes. Een op de vijf (21 procent) speelt zelfs dagelijks. Dat blijkt uit een rapport van het Amerikaanse studiecentrum Pew.

Van de tieners zegt 97 procent videospelletjes te spelen. Het percentage daalt met de leeftijd: van de 18- tot 29-jarigen speelt 81 procent; vanaf 65 jaar houdt nog maar 23 procent zich hiermee bezig.

Mannen voelen zich meer aangetrokken tot het spelen van videospelletjes dan vrouwen (55 procent tegenover 50 procent) en mensen uit de stad meer dan mensen van het platteland (56 procent tegenover 47 procent).

Diploma
Wat de sociale klasse en het inkomen betreft, is er bijna geen verschil, maar het diploma heeft wel invloed. Zowat 57 procent van de volwassenen met een diploma hoger onderwijs speelt, tegenover 51 procent die zijn humaniora afmaakte en 40 procent die voordien stopte met studeren.

Mensen die vaak het internet gebruiken, zijn bovendien meer vertrouwd met videospelletjes: 64 procent van de surfers speelt graag, terwijl slechts 20 procent van de niet-surfers zich in hun vrije tijd met videospelletjes bezighouden.

Consoles
De meeste mensen spelen het liefst op hun computer (38 procent). Ongeveer 28 procent verkiest consoles zoals de Xbox, PlayStation of Wii. Zowat 18 procent gebruikt zijn gsm om te spelen en 13 procent speelt op PSP of Gameboy. Van de tieners gebruikt 89 procent een console. (belga/bdr)

Bron: De Morgen, 07/12/08

Kritiek:
Wow! Van deze cijfers schrok ik toch wel even. Ik kan me niet inbeelden dat er zoveel mensen zijn die digitale spelletjes spelen!!
En ook vond ik de link met de studies eigenaardig.
Ik zou denken dat er meer mensen zijn die spelletjes spelen, als ze hun schoolcarrière vroegtijdig stopzetten, dan mensen die verder studeren.

wim leenaerts
7th December 2008, 16:29
Ik zou denken dat er meer mensen zijn die spelletjes spelen, als ze hun schoolcarrière vroegtijdig stopzetten, dan mensen die verder studeren.
Vanwaar deze redenering?
Ik vind net het tegenovergestelde logisch.
Tegenwoordig kan je het spelen van games vaak goed vergelijken met het lezen van een boek, het kijken van een film of het spelen van een bordspel. In de best verkochte titels zit doorgaans een erg goed verhaal (dat je zelf nog mee kan vormgeven ook) en veel spellen vormen toch wel een zekere intellectuele uitdaging. Natuurlijk vooral de spellen die daar specifiek op focussen zoals de alombekende Myst-reeks of Syberia. Maar ook een hele resem andere spellen vragen het nodige denkwerk, denk maar aan strategische oorlogsspellen zoals Age of Empires en Civilization of zelfs actiespellen zoals Tomb Raider en Splinter cell (waar tactiek erg belangrijk is). En zo kan ik nog wel even doorgaan (en ik ben dan nog niet eens een fervent gamer). Ik ga hier geen uiteenzetting geven over wat de bedoeling juist is in die spellen enzo, daar is wikipedia er tenslotte voor, maar de huidige generatie spellen zijn ver verwijderd van Pong of Pacman-achtige toestanden.

Anne Van den Bosch
10th December 2008, 13:23
Ja, je hebt misschien wel gelijk!
Ik speel zelf 'nooit' computerspelletjes of playstation! Dus de educatieve kant van die spellen, ken ik niet.

wim leenaerts
10th December 2008, 13:41
[QUOTE=Anne Van den Bosch]Dus de educatieve kant van die spellen, ken ik niet.[/QUOTE]
Kijk, weer wat bijgeleerd dus. ;)
Veel mensen kijken neer op computergames, maar probeer er eens één zou ik zeggen, dan ga je zien dat er toch meer aan is dan louter wat slaan en schoppen op denkbeeldige tegenstanders.
Vooral Myst is in dat opzicht echt fantastisch. Heerlijke puzzels die je moet oplossen voor je verder kan. Zo frustrerend soms, maar wel leuk :cool:

ToonThys
11th December 2008, 14:49
Met de opkomst van de computer en neem nu bv de play station hebben ook meer volwassenen de virtuele spelletjeswereld ontdekt. Ik vind dit nog niet zo raar, aangezien het toch iets is van deze tijd en dat men dit vroeger niet had, spelen de volwassenen er gewoon ook op en het is iets leuk, iets wat je niet doet vervelen. Het is nu niet dat de spelletjes die er gemaakt worden uitsluitend voor kinderen zijn, pak nu het spel FIFA, dit kan evenwel gespeeld worden door kinderen als volwassenen.

ambi-ann
28th December 2008, 12:33
Volgens mij zit het ook in de "reclame". Meer en meer gaan volwassenen in de spotjes voor spelconsoles voor komen:
http://www.youtube.com/watch?v=5oNVIcMnZh4

Ik heb hier niet veel kinderen in gezien. Wanneer er dan toch een kind in beeld komt, zijn er nog steeds volwassenen bij betrokken. Precies dat 'quality time' tegenwoodig betekent dat je dan met het hele gezin gezellig de spelconsole, in dit geval Wii Fit, opzet. Ouders gaan dit zien als cool middel om te binden met hun kroost.

Ook jong volwassenen zoeken hun toevlucht tot Nintendo, Playstation (3 ondertussen al). Het zal wel gewoon bij onze generatie horen, die hiermee is opgegroeid en eraan blijft vasthouden.

Al stel ik me wel vragen bij de 65 +'ers... hier gaat het misschien om de Breintraining van Nintendo DS ;-)

Moors_Nathalie
31st December 2008, 12:59
Zie ik hier ietwat een link met de infantilisering van de maatschappij? Games zijn populair, zowel bij oud als bij jong. Maar zoals Ann zegt, de media speelt hierbij een zeer belangrijke rol. Wanneer je reclame ziet over bijvoorbeeld spelletjes die je hersenen trainen, speelt meestal een oudere vrouw of man, vergezeld door kleinkind. Reclame voor spelconsoles van Wii is navenant. Met vrienden of met het hele gezin gezellig een partijtje tennissen. Waar zijn de traditionele gezelschapsspelen gebleven?

Kim Verlooy
31st December 2008, 14:00
wel even schrikken, maar als je verder gaat nadenken is het wel ergens normaal. Vroeger, voor de tijd van computers en games speelde men toch ook allerlei andere spelletjes, ik denk aan verstoppertje. Ik denk dat het vrij normaal is voor onze periode dat we zulke spelletjes spelen.

liesel.vertommen
31st December 2008, 15:47
ik vind het ook ergens wel normaal, maar ik hou mij er niet mee bezig!

wim leenaerts
31st December 2008, 15:55
Waar zijn de traditionele gezelschapsspelen gebleven?
Met citaat antwoorden
Als je denkt dat die niet meer gespeeld worden, mag je in het weekend altijd eens bij mij binnenspringen. ;)
Of neem eens een kijkje www.boardgamegeek.com
Zulke spellen worden echt nog wel gespeeld en zijn de laatste jaren terug erg populair geworden.

Billy Bosmans
31st December 2008, 16:17
Waar denk dat alle gamesfreak in de wereld vandaan komen?
Amerika, ik ben verbaasd over deze cijfers maar heb al veel 'zotte' mensen ontmoet die, afgezien van hun leeftijd, tienergames spelen. Maar had zoveel niet verwacht.

Dit is voor mij een soort van evolutie lang zal het niet meer duren voor de virtuele wereld samengaat met de echte. Alleen is het spijtig dat mensen minder en minder buiten komen om samen te gaan spelen. We mogen het sociaal contact niet verbreken.

Sanne Van der borght
31st December 2008, 17:20
Ik vind het echt belachelijk dat volwassen mensen nog computerspelletjes spelen. Hebben die mensen nu echt niets beter te doen? En wat een voorbeeld geven ze aan hun kinderen... Hun kinderen doen waarschijnlijk ook niets anders als gamen, veel sociale contacten zullen ze dus al niet hebben. En de Amerikanen kennende, beweging evenmin.

MinkeVanHoof
31st December 2008, 17:36
[QUOTE=Billy Bosmans]Waar denk dat alle gamesfreak in de wereld vandaan komen?
Amerika, ik ben verbaasd over deze cijfers maar heb al veel 'zotte' mensen ontmoet die, afgezien van hun leeftijd, tienergames spelen. Maar had zoveel niet verwacht.
[/QUOTE]

Ik vraag mij af waarop jij je hier op baseert.
Ik ben zelf een gamer (al is dat al heel hard geminderd sinds ik op de KHK zit) en ik kan je vertellen dat de meeste gamesfreaks uit Japan en China komen.
Ook de landen in noord-Europa bevat heel veel gamefreaks. Zo was in 'mijne tijd' de beste cs speler een Fin. hmm ik kan even niet op zijn naam komen.
En jij associeert gamers met zotte mensen? Er zijn op de markt heel veel games die +16 of +18 zijn. Gericht op (jong) volwassenen dus.

Omdat ik zelf een tijdje heel hard in de gamerswereld gezeten heb schrik ik totaal niet van deze cijfers.
Ik denk dat mensen die niet in dat wereldje zitten het soms moeilijk kunnen vatten. Ik heb samen gespeeld met heel wat vaders, die als de kinderen naar bed zijn zich ontspannen door wat te gamen.
Dus het is helemaal niet het geval dat zij de hele avond zitten te gamen en hun kinderen geen aandacht geven.
Het wordt allemaal wat negatief afgeschilderd vind ik.
Mijn haar gaat recht omhoog staan van mensen die zeggen van: ik vind het belachelijk dat volwassenen nog spelletjes spelen.
Sorry maar dan ken je er gewoon niets van. Ik heb een tijdje heel hard WoW gespeeld en deed wekelijks mee aan raids. In zo'n raid werk je samen met 39 anderen. Ik ben er zeker van dat ik meer sociaal contact had dan sommige mensen die heel de avond voor hun tv zitten. Sommige van die mensen ken ik nu nog, en nee niet enkel online. Ik ken ze ook in het echte leven.
Ik kan maar 1 dingen zeggen : Don't judge what you don't know ;)