PDA

Bekijk de volledige versie : 04/12 "Reality-tv is opgezet spel"


Véronique.Geudens
5th December 2008, 08:13
Het zit er bovenarms op in het wereldje van de realityshows. Deelnemers uit de Franse Temptation Island stappen naar de rechter. Ze vonden dat ze moesten acteren en dus willen ze geld zien voor hun ‘geleverde prestaties’. Ook bij ons zijn kandidaten uit dergelijke programma’s boos en ondernemen ze juridische stappen: de programma’s ‘Keukenrebellen’ en ‘Toast Kannibaal’ liggen onder vuur.


De Franse Temptation Island-gezichten zeggen dat ze een scenario moesten volgen. Een soortgelijk verhaal is te horen bij Aikie, die deze herfst meedeed aan VT4’s Keukenrebellen.

“Er werden geen teksten uitgeschreven, maar we moesten wel een vooraf uitgestippeld scenario volgen”, zegt hij. “Zo moest ik tijdens mijn stage risotto maken. In het script stond dat mijn stagemeesters die niet lekker vonden en voor het oog van de camera moesten uitspuwen. Uiteindelijk hebben ze dat uit respect niet gedaan."

"Maar ik weet van andere kandidaten dat ze wel opzettelijk in de zeik zijn gezet. Zo moest Wim rijstkorrels tellen en leek het alsof hij heel naïef was. Als het maar kijkers opleverde”.

Montage
Aikie voelt zich voor schut gezet. “In de montage is er echt gegoocheld met de opgenomen beelden. Ze monteerden de beelden op zo’n manier dat ik voortdurend traag en lui leek. Probeer daarna nog maar aan werk te geraken! Gelukkig heb ik nu een toffe job in een restaurant.”

Toast Kannibaal
Ook de familie Deroo heeft geen goed woord over na hun verblijf in Indonesië voor Toast Kannibaal. Destijds (de opnames dateren van 2005) wilden ze tijdens de opnames al opstappen.

“We moesten bepaalde gebeurtenissen meerdere keren ‘naspelen’ omdat men slechts één camera had. We voelden ons acteurs en moesten écht werken. We willen geld zien van de producenten. En dan zwijgen we nog over de risico’s die we liepen omdat de medische voorzieningen nihil waren”, zegt Marc Deroo in De Morgen.

Jan Huyse van het productiehuis Eyeworks, dat Toast Kannibaal maakt, zegt dat het om een alleenstaand geval gaat. "We staan recht in onze schoenen", klinkt het

Bron:
Gazet Van Antwerpen
04-12

Sanne Van der borght
5th December 2008, 12:42
Normaal weet je al wel van op voorhand dat er zo'n toestanden gebeuren op tv denk ik. Bij zo'n programma's streven ze nu eenmaal naar veel kijkcijfers, en dat doen ze door het zelf te bewerken met gevolg dat de meerderheid fake is. Ik vind het een beetje dom van die mensen dat ze met zulk programma meedoen. Altijd is er wel eens ruzie in zo'n programma, kijk maar naar The Block, volgens mij is dat ook veel opgezet spel, om echt bouwen gaat het niet veel meer tegenwoordig. Toch trekt het programma heel wat kijkers, mensen houden blijkbaar van programma's waar alles in opgeblazen kan worden.

Coleta
10th December 2008, 20:03
Hoe meer kijkers, hoe beter. Dat is volgens mij de manier van denken van de producers van realityprogramma's. Wat men daarvoor ook moet doen. Ik kan me voorstellen dat veel mensen deelnemen aan zo'n programma en in de goedheid geloven dat alles realiteit is, maar dit is meestal niet het geval. Men kan de beelden zo door elkaar halen of stukken weglaten dat alles heel anders kan lijken dan hoe het echt gebeurde. Opgezet spel dus. Wel moet ik toegeven dat ik zelf ook graag naar tvprogramma's kijk zoals bijvoorbeeld de Block, en dat ik zelf ook niet kan tegenhouden dat ik beïnvloed wordt door de trucages. Nu ja, interesse die gewekt wordt door het sensationele zeker? Wel besef ik steeds dat alles echt kan lijken, maar dit daarom niet is. Ik schrik er dus zelf niet van dat mensen die aan zulke programma's deelnemen verwonderd zijn van de echteheid ervan.

Hanne.Van.Rooy
11th December 2008, 13:43
Tegenwoordig moet je al een hele tijd zappen vooraleer je een 'degelijk' tv- programma hebt gevonden. Er is echt zoveel rommel dat ze uitzenden op televisie ! O.a. die reality programma's. Het concept 'reality' klopt al niet meer want bijna niets wat wordt getoond is authentiek ! Zo was ik vorige aan het zappen en ik kwam terecht op vtm: 'moeders en dochters'. Deze week stond in een tijdschrift een artikel over één van de deelnemers die haar beklag deed over hoe ze werd afgeschilderd in het programma. Ze leek 'lui' en 'arrogant' omdat ze door de montage alleen die bepaalde momenten lieten zien op tv.
De vraag is: is DIT wat de mensen willen zien op tv? Waarom halen deze programma's zoveel kijkcijfers? Mensen houden hier blijkbaar inderdaad van.

Nelleke Van Beylen
22nd December 2008, 13:46
Tja, eigenlijk schrik ik hier helemaal niet van.
Hoewel, toen ik de afleveringen van Keukenrebellen zag, leek het wel echt dat Wim rijstkorrels aan het tellen was, omdat het moest van de chef en leek hij dus echt wel kwaad nadat hij hem vertelde dat het voor te lachen was. Ook Aikie leek op tv erg lui… Is het dan ook allemaal opgezet spel dat ze 1 voor 1 vertrokken, en daarna 1 voor 1 terugkwamen. Ik dacht op een gegeven moment dat ze het programma moesten stilleggen, omdat er geen koks meer overbleven ! Eigenlijk vond ik dit best wel grappig. Maar ja, dit is natuurlijk goed voor de kijkcijfers. Naar een tv-programma waarin alles rozengeur en maneschijn is, kijken veel minder mensen dan naar een programma waarin het “kot op stelten” staat…

Zo vond ik ‘The Block’ ook wel hilarisch. Eerst waren Mike en Sandra de allerbeste maatjes met Marc en Nadine, maar nadien waren het de grootste vijanden. En dan schrikken de mensen ervan dat Cédric en Lien wonnen, natuurlijk..zij hadden Marc en Nadine achter hen staan, maar dat hebben ze natuurlijk zelf uitgelokt.
Het stemgedrag van de kijkers heeft ook veel te maken met hoe de beelden worden getoond. Zo lijkt het dat de meer sympathiekere koppels telkens zo’n programma winnen. Als de beelden nu eens anders worden getoond en anders door elkaar worden gemengd, kan het misschien zijn dat een ander koppel had kunnen winnen !

Om nog maar een voorbeeld te geven van dat mensen een scenario moeten volgen: SOS Piet. Er is een mevrouw die geen chocomousse kan maken. SOS Piet wordt uitgenodigd in haar mooie, pas opgekuiste keuken en hij begint alles in kannen en kruiken uit te leggen. Net de dingen die de mevrouw fout doet, tovert hij te voorschijn uit zijn koffertje. En op het einde volgt het zinnetje “Wat hebben we vandaag geleerd?” Waarop de mevrouw meteen enkele puntjes uit haar mouw schudt… Die puntjes zal ze ook wel vanbuiten hebben moeten leren..

Nu ik er zo eens over nadenk, kijk ik nogal veel naar zulke programma’s…

Jiri.Claes
22nd December 2008, 14:56
Het komt dan ook door de tegenstelling. Reality tv. Je kan nu eenmaal geen goed programma maken over het dagelijkse leven zonder een script. Als je echt alles zou moeten laten zien dan krijg je urenlang sensatieloze nonsens, en dat is nu niet wat de kijker wil zien. De kijker wil spanning, sensatie, humor, actie en dergelijke. Een echt reality programma kan dit nooit van zijn leven bereiken, want het leven is nu eenmaal niet constant spannend en sensationeel.
Dat de mensen hierdoor incorrect worden voorgesteld wil ik gerust geloven, maar is dat niet deels hun eigen fout? Volgens mij worden er bij dit soort programma's altijd contracten ondertekent door deelnemende partijen.
Trouwens, wie wel in reality tv gelooft moet maar eens naar programma's als "de jeugd van tegenwoordig" kijken. Die jongeren doen ook niet uit zichzelf al die dingen. Meestal worden ze gewoon aangezet tot zulk gedrag omdat dit nu eenmaal voor kijkers zorgt. Moesten ze allemaal gewoon luisteren en braaf zijn zouden de mensen er na een tijd gewoon niet meer naar kijken. Dus als je echt gelooft dat reality tv nooit deels geforceerd is, dan stel ik voor dat je dit jaar een schouw zet zodat de kerstman daar ook nog door kan.

Charlotte Wellens
22nd December 2008, 15:21
Vroeger keek ik vaak naar zulke programma's op tv. Maar sinds mijn vorige buurman heeft deelgenomen aan Expeditie Robinson, krijgen zulke programma's geen aandacht meer van mij. Hij heeft ons in geuren en kleuren verteld hoe hard deze shows in elkaar gekunsteld zijn.

Zo werden de proeven die de deelnemers moesten afleggen tijdens de opnames op andere momenten gefilmd. De beelden werden zo gemonteerd dat het leek alsof die proef echt op het juiste moment was gefilmd. En zo waren er tal van zaken die niet klopten met wat men uitzond.

Tijdens de opnames van het programma werkte mijn vorige buurman niet mee aan de scenario's die men uitschreef en daarom werd hij in de helft van het seizoen uit het programma "gestemd". De programmamakers konden het niet verkroppen dat hij het spel echt wilde spelen en niet wilde doen wat de kijkers willen zien. De beelden die van hem gemaakt zijn, waren zo gemonteerd dat hij afgestempeld werd als de boosdoener van dit seizoen van Expeditie Robinson toen de afleveringen op de buis kwamen.


Het Big-Brothergevoel blijft natuurlijk wel een erg belangrijk element dat meespeelt in het maken van zulke programma's. De TV-kijkende persoon blijft het leuk vinden om het leven van andere mensen te volgen, om die mensen te 'bespioneren'. De programmamakers zullen op deze vraag blijven inspelen en ze zullen er niet mee stoppen vooraleer we van deze Big-Brothermentaliteit afstappen.

Tinne.Buyens
22nd December 2008, 15:39
Och, zo'n programma's moet je altijd met een korreltje ( en soms een hele zak ) zout nemen vind ik.
Neem nu Toast Kannibaal, je ziet zo dat de makers van zo'n programma hun gezinnen heel goed kiezen, meestal de speciaalste, alternatiefste, luxueuste, ... eruit. Op zo'n moment denk ik echt 'typisch'. De stammen die aan zo'n programma meenemen krijgen zelfs westers eten en westerse kledij als bedanking voor hun 'medewerking'.
Ik lach me een breuk met zulke programma's, ik kijk er echt puur naar voor het entertainment. Iedereen bij ons trouwens, geen enkel reality-programma nemen wij ernstig, je weet sowieso dat het om sensatie gaat.

Kim Verlooy
23rd December 2008, 14:32
Als je dit nog niet zelf kan uitpuzzelen.. Elke show is opgezet spel. Als men er echt een expiditie robinson van willen maken, haal die camera-mannen die in hun tentje 100 meter verder op het strand een frietje aan het eten zijn weg. Indien nodig, installeer cameras in de bomen en laat ze dan maar eens aan hun lot over. Dat zou pas televisie zijn. Ik vind het een beetje belachelijk dat je de mensen hiervoor gaat aanklagen na de show. Je leest toch het "script" voor de uitzending? Dan zeg je toch gewoon dat je niet mee doet aan opgezet spel..

Lindsey Theys
23rd December 2008, 15:51
Waarom verbaast me dit niet! Ik kijk al lange tijd niet meer naar zulke programma’s. Elke keer is het overduidelijk dat er geacteerd wordt. Zelf zou ik aan zulke programma’s nooit meedoen.
Elke zender doet er alles aan om zoveel mogelijk spektakel te creëren. Enkel zo hopen ze de meeste kijkers te bereiken. Volgens mij worden de “acteurs” goed betaald, anders doe je zulke stommiteiten niet. Je ziet dat vele situaties worden gespeeld. Ik geloof nooit dat er altijd meerdere camera’s in de buurt zijn om realistische beelden op te nemen.
Een bepaald karaktereigenschap van een persoon wordt extra in de verf gezet. Dit kan een positief of een negatief karakter zijn. Als er moet gestemd worden, beïnvloedt de zender vooraf wie er uit het spel vliegt. Kijkers zijn hier gevoelig voor. Ze krijgen sympathie voor een bepaald persoon en willen dat deze wint.
Conclusie, deze programma’s zal men blijven maken. Er zijn kijkers genoeg. Al was het maar om eens goed te kunnen lachen met de miserie van een ander.

Dominik_Sebrechts
25th December 2008, 10:25
Tv maken is big business en kijkcijfers zijn heel belangrijk. Dus ik denk dat we daar niet moeten over verbaasd zijn. Je hebt als kijker ook de keuze of je al dan niet kijkt. Mensen die daar aan mee doen weten dat op voorhand. Ik zou me nooit tot zo iets laten verleiden. Het is ook zo dat de makers van zulke programma's dingen kunnen uitvergroten en uit zijn context kunnen halen maar dat is ...part of the game!

dominik Sebrechts

elienwuyts
25th December 2008, 14:54
Als je naar de verklaring voor het begrip reality tv gaat zoeken kom je op het volgende uit. Reality television is a genre of television programming which presents purportedly unscripted dramatic or humorous situations, documents actual events, and usually features ordinary people instead of professional actors.

Er staat duidelijk 'unscripted'. Wanneer er dus wel sprake is van een vooropgesteld scenario is de term reality tv dus eigenlijk niet mogelijk. In dat geval vind ik dat deelnemers wel verdere stappen mogen ondernemen hieromtrent.

jasper.meeussen
26th December 2008, 12:57
Ik heb niet alle reacties gelezen over reality-tv maar wil kort even mijn mening geven. Ik ben er van overtuigd dat er vooraf scripts, scenario's worden uitgeschreven voor reality-tv programma's zoals expeditie robinson, big brother, 71 graden Noord, ... Natuurlijk moeten die mensen acteren. Maar ik vind dat je dit hoort te weten als je aan zo'n programma meedoet. Ook als kijker moet je van die mening zijn. En als je van die mening bent, vind ik dat je best wel naar zo'n programma kan kijken. Niet dat ikzelf ooit een van bovengenoemde programma's heb gezien. Maar mensen kijken er massaal naar, dus zal er wel iets 'goed' aan zijn. En dat 'goed' zijn dan wel de deelnemers of beter acteurs. Ik vind dat zolang je maar beseft dat je naar een soort serie kijkt ipv echte reality, dat er niets mis is met die programma's. Overigens, de klacht waarmee deze discussie begon, is dus volgens mij onterecht...

Lize Holemans
26th December 2008, 17:28
There is no such business as media business... Hoe zou het toch komen dat een favoriet het spel meestal wint? Hoe zou het toch komen dat die ene rebel toch nog net een lift krijg bij peking express? Waarom krijgen bewoners van The Block op het nippertje toch budget of extra uren om hun keuken af te werken? Natuurlijk is reality tv ook opgezet spel... De meeste formats althans. Natuurlijk is er voor elke vorm van reality tv een scenario en zijn er ook regisseurs die quotes ontlokken bij deelnemers en zijn er monteurs die op aanwijzen van deze regisseurs beelden en quotes door mekaar plakken. Vele formats worden gedraaid op enkele weken tijd waarin er honderden tapes worden gedraaid. Er zijn mensen die uit dat beeldmateriaal het 'scenariomateriaal' moeten selecteren. Als een regisseur op de locatie ziet dat een interessante kandidaat aan het verliezen is, zal hij of zij niet aarzelen deze een handje toe te steken. Het blijft wel verbazend hoeveel mensen dit een waarheidsgetrouwe weergave achten. Maar natuurlijk zijn er ook mensen die zelfs pure fictie voor echt houden. Als bomma op straat acteurs bij hun fictieve naam noemt...