PDA

Bekijk de volledige versie : 27/11 Syndroom van Down bestrijden in de baarmoeder


Anne Van den Bosch
2nd December 2008, 23:11
27/11 Syndroom van Down bestrijden in de baarmoeder
Een experiment met muizen heeft volgens het medisch vakblad New Scientist aangetoond dat het mogelijk is om sommige negatieve effecten van het syndroom van Down uit te schakelen, nog vóór de geboorte, in de moederschoot.


Door het syndroom van Down wordt normaal de productie geremd van twee belangrijke proteïnen die moeten instaan voor de ontwikkeling van zenuwcellen. Als dat gebeurt, komt de mentale ontwikkeling in gevaar.

Muizen
Amerikaanse wetenschappers van het nationaal gezondheidsinstituut van Bethesda (Maryland) injecteerden deze twee proteïnen bij muizen die drachtig waren van jongen met het Downsyndroom.

Bij de geboorte bleken de nakomelingen deze problemen niet te vertonen. De experts leggen er wel de nadruk op dat het succes, bij muizen behaald, geen garantie levert dat dit ook voor mensen geldt, maar de hoop is gewekt.

Down doet zich voor bij kinderen die een extra kopie hebben van één van hun chromosomen, bundeltjes genetisch materiaal die bepalen hoe een mens zich ontwikkelt. Downkinderen hebben doorgaans meer hart-, leer- en andere ontwikkelingsproblemen dan de anderen.


Bron: GVA 27/11

Dit is een mooie ontdekking, zoals er ondertussen al een aantal op het forum staan, maar ook hier wordt in het artikel weer verwezen naar het feit dat nog niets gegarandeerd is... Misschien is de situatie nu lichtelijk anders. In de gevallen van genezing van bijvoorbeeld HIV, kunnen een hele hoop mensen een lichtje zien aan het eind van een lange donkere tunnel. Hier gaat het over een behandeling van een foetus, dus bij een ongeboren kind. Het kan wel een opluchting zijn voor koppels die in verwachting zijn, maar het is geen techniek om een (genetisch) ziek persoon te 'genezen'. (wat in de vorige artikels wel was)
Daarom heb ik dit artikel bij 'wetenschap' geplaatst, i.p.v. bij 'gezondheid'.
Toch vind ik dat er meer zekerheid moet zijn, alvorens zo'n ontdekkingen te publiceren.

Francesco
11th December 2008, 15:37
Als het braafjes om een injectie gaat, dan heb ik er nog niet zozeer problemen mee. Maar als er toestanden worden gecreëerd als 'prenatal stimulation' dan ga ik in passieve strijd: hoofdtelefoons op zwangere buiken zetten om kindjes toch maar net ietsje slimmer te maken, doet bij mij af. Een mens-in-spe in de baarmoeder hoort rust en sereniteit te kennen. Het leven later zal al stressig genoeg zijn. Weg met die brain stimulators dus. Laat school en leren nog maar lekker in de toekomst dwalen.

(Artikel over prenatale stimulatie: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/zwangerschap/4598-stimuleer-je-babys-ontwikkeling-prenataal.html)