PDA

Bekijk de volledige versie : 'Mijn baas mag niet weten dat ik hier ben'


Barst
2nd December 2008, 17:12
'Mijn baas mag niet weten dat ik hier ben'


TERNAT - De Ikea-vestiging in Ternat is onder de voet gelopen door duizenden mensen die wilden profiteren van de kortingen op toonzaalmodellen. Een uur na opening leek de winkel geplunderd.


Om 8.45 uur staat Margritte Weyns uit Lennik als eerste voor de ingang van de winkel. 'Ik sta hier al van 7uur', zegt de gepensioneerde dame. 'Ik weet perfect wat ik nodig heb. Het is voor mijn dochter. Maar ik ga je niet verklappen wat.'

Want naast Margritte heeft een man postgevat aan de ingang. 'Ik kom ook voor mijn dochter', zegt Leo Joucqen uit Holsbeek. 'Als mevrouw het niet zegt, verklap ik het ook niet. Stel je voor dat we voor hetzelfde komen.'

Meer mensen komen aangewandeld. Het is fris, maar dat kan hen niet deren. 'Wij komen voor een keuken', zegt een twintiger met zijn vriendin. 'We weten al precies dewelke. Dertig procent korting heeft het personeel mij gezegd. Dat is niet mis. Maar ik ga je mijn naam niet zeggen, want ik leef van de ziekenkas. Niemand mag weten dat ik in staat ben om een keuken los te vijzen.'

Hij is niet de enige die hier eigenlijk niet zou mogen staan. 'Nee, geen pers', zegt een vrouw. 'Ik heb mij ziek gemeld op het werk om hier vandaag mijn slag te slaan.' En een andere vrouw: 'Mijn man denkt dat ik aandelen heb bij Ikea, zo vaak kom ik hier. Ik heb verlof om dwingende reden genomen. Nu, de uitverkoop van toonzaalmodellen in de Ikea, dat ís ook dwingend.'

Tegen tien uur staat er al zeker tweehonderd man. De draaideur gaat open, maar stokt meteen omdat te veel mensen staan te duwen. Een andere deur zwaait open, waardoor de klanten naar binnen kunnen stormen. 'Ik wijk niet meer van deze zetel', zegt Betty Holderbeke. 'Ik ben er recht naartoe gelopen. Veertig procent korting, wat wil je. Mijn schoonbroer is onderweg om de zetel te helpen inladen.'

Andere zetels, bedden en kleerkasten zijn vliegensvlug ingepalmd door een vastberaden koper. Toch is de sfeer niet grimmig. 'De mensen zijn opvallend lief voor elkaar', zegt verkoopster Anna. 'Ik heb nog maar voor twee ruziënde klanten moeten bemiddelen. Het enige waarover ik klachten krijg, is dat we geen gereedschap ter beschikking hebben gesteld. Maar zeg, daar moeten de mensen zelf voor zorgen. Onmiddellijk meenemen is de boodschap, anders is er iemand anders mee weg.'

Dat is zeker het geval bij de keukens, waar in een mum van tijd kranen en spoelbakken losgeschroefd worden. Annick Van Hove uit Mechelen staat er goedkeurend naar te kijken. 'Mijn man en ik hebben een dag verlof gevraagd en we hebben een vriend meegenomen. We zijn direct naar deze keuken gelopen. Volgens de verkoopster staat hij hier nog maar een maand. Van 4.010 euro naar 2.808, apparaten en al inbegrepen. Wat een koopje. Ik hoef niet eens te helpen, alleen maar kijken dat mensen niets meenemen. Er is al een plaatje van het gasvuur verdwenen, dus ik moet goed opletten.' Dat denkt ook Rita Nimmegeers uit Liedekerke. Ze zit in een zeteltje, klemt met haar ene hand een roze tafeltje vast en heeft haar andere hand op een donkerbruine kast gelegd. 'Je mag niet even omkijken of ze zijn ermee weg.'

Tegen 11uur lijkt de winkel geplunderd. Veel mensen die niet om tien uur stonden aan te schuiven, zijn voor niets gekomen.

Aan de kassa's is de chaos compleet. Rijen en rijen mensen schuiven aan, tussen hoge kasten en grote zetels. 'We hebben bijna twee uur staan aanschuiven', zegt Ingrid Maes uit Stekene. Met haar man Julien probeert ze een roze boekenkast in de auto te krijgen. 'Het lukt niet. We zullen hem hier buiten moeten uit elkaar vijzen.' Het regent. 'En zeggen dat we thuis zoveel schroevendraaiers hebben. Zie ons hier staan met dit onnozel dingetje.'

Als ze met hun volle wagen terug naar Stekene rijden, moeten ze eerst de omleiding van de politie volgen. Die probeert het verkeer in goede banen te leiden. Er mogen maar zoveel nieuwe auto's bij als er de parking verlaten. Alle wegen naar Ternat zitten dicht.

'Tegen vier uur in de namiddag hadden we al 6.200 bezoekers', zegt Nele Bouchier, woordvoerster van Ikea. 'Dat kan je vergelijken met een zaterdag. Onze showroommodellen zijn zo goed als uitverkocht. In de loop van de week zullen we nog aanbiedingen hebben op spulletjes uit de stock.'


DS, 02-12-2008 (Elke Mussche)