PDA

Bekijk de volledige versie : Jongeren blijven langer thuis


Barst
2nd December 2008, 16:56
Jongeren blijven langer thuis


BRUSSEL - Jongvolwassenen blijven langer thuis wonen. Zeker tot ze 24 jaar zijn, sommigen zelfs tot ze 34 zijn. Intussen nemen ook de eenpersoonshuishoudens toe door het stijgend aantal echtscheidingen.


De studiedienst van de Vlaamse regering heeft de manier onderzocht waarop we wonen en samenleven. Uit die studie blijkt alvast dat kinderen langer bij hun ouders blijven wonen.

In 1990 woonde iets meer dan de helft van de 20- tot 24-jarigen nog thuis. Nu is dat aantal gestegen tot 64 procent. Bij de jongens is dat zelfs 78 procent, haast vier jongens op de vijf dus. Enkele jongvolwassenen blijven zelfs thuis wonen tot ze 34 jaar oud zijn.

De onderzoekers voorspellen dat het aantal thuisblijvers nog gaat stijgen. Tegen 2021 herbergt het zogenaamde 'Hotel mama' een zesde van alle mannelijke dertigers.

Jongeren blijven niet alleen langer thuis omdat ze langer studeren. Het is ook gewoon gemakkelijker en goedkoper wanneer mama het huishoudelijk werk blijft opknappen.

Bovendien stelt de studie dat ouders minder veeleisend zijn geworden tegenover hun inwonende kinderen.

'Er worden weinig normen gesteld aan hun leefstijl. Er bestaat een grotere tolerantie van de ouders tegenover hun kinderen. En van de kinderen tegenover hun ouders.' Onafhankelijk zijn én tegelijkertijd bij mama wonen, gaat blijkbaar samen.

Wat daarnaast ook meespeelt en de cijfers beïnvloedt, is dat (oudere) jongeren vaak terugkeren naar het ouderlijk huis na een relatiebreuk. Eénachtste van de thuiswonende, vrouwelijke dertigers is gescheiden.

Vlaanderen telt steeds meer singles. Nu zijn er al 742.000 en tegen 2021 verwachten de onderzoekers dat hun aantal nog met een kwart stijgt en het miljoen bereikt.

De gevolgen zijn niet min, waarschuwt de studiedienst van de Vlaamse regering. Doordat er meer echtscheidingen zijn, meer singles en meer weduwen en weduwnaars, zijn er in de periode tussen 1990 en vorig jaar liefst 340.000 huishoudens bijgekomen in Vlaanderen (plus 15 procent). Het aantal eenpersoonshuishoudens nam zelfs met 37 procent toe.

Meer en kleinere huishoudens betekent meer CO2-uitstoot, meer afval, meer mobiliteit en files, zegt de studiedienst nog.

De woningmarkt moet hierop inspelen, stelt hij. Er zijn meer (kleine) sociale woningen nodig. het aanbod van de thuiszorg moet groter worden en ook rusthuizen moeten zich voorbereiden op de komst van veel hoogbejaarden.


DS, 02-12-2008 (fds)

KristofMertens
3rd December 2008, 13:40
Ik ben ook al bijna 23 en woon nog steeds thuis. Vanaf volgend schooljaar, als ik werk heb, zoek ik nog in de garage te gaan wonen voor een periode van ongeveer 5 jaar.

De laatste jaren zijn de prijzen van gronden, huizen en appartementen ook ongeloofelijk hoog. Vanaf januari 2009 zullen er wel kortingen tot €1000 gelden op een hypothecaire lening. HLN.be (http://www.hln.be/hln/nl/942/Economie/article/detail/522313/2008/12/02/Tot-1-000-euro-korting-op-hypothecaire-lening.dhtml)

Ook verwacht ik nog dat de prijzen gaan zakken in de komende jaren. Hopelijk kan ik zo nog iets op de kop tikken binnen een aantal jaar.

Ik denk ook dat, als alles wat meer betaalbaar wordt, er ook terug meer jongeren thuis weggaan.

Karenoris
4th December 2008, 09:52
Ik denk dat studies er ook wel een reden voor kunnen zijn.
Vroeger studeerde 'de mensen' vaak niet verder na hun middelbaar onderwijs, als zij dit al afmaakten. Hierdoor had men op 18jaar vaak al werk. Als je een job hebt, kan je je kosten betalen. Als student kan je beter even op de centen van mama en papa teren. :p

koenmaes8
4th December 2008, 11:50
Er zijn inderdaad verschillende redenen hiervoor... Het verder studeren is er zeker één van maar ik denk dat ook veel jonge werknemers nog thuis wonen. En dit heeft te maken met de hoge kosten van bouwgrond, huizen. Sociale woningen bieden misschien een oplossing, maar dit is niet financieel niet haalbaar denk ik. Een oplossing kan misschien zijn met vrienden een "huis" huren zodat de kosten kunnen gedeeld worden.

Coleta
4th December 2008, 21:23
Ik denk ook dat nu meer en meer jongeren er voor kiezen om verder te studeren. Vroeger hadden ouders vaak ook niet het geld om hun kinderen de kans te geven om verder te studeren. Gezinnen waren vaak ook groter en dan was het moeilijk om iedereen de kans te geven nog een opleiding te volgen. Jongeren gingen dan vroeger werken om zelf al geld te verdienen. Nu zijn er aanpassingen die jongeren meer kans geven om verder te kunnen studeren en de gezinnen zijn doorgaans kleiner. En wanneer jongeren gaan verder studeren, kiezen ze er vaak voor om thuis te blijven wonen. Dit doordat zij zelf nog geen inkomen hebben om alles te betalen. Ook hebben ze minder tijd om het huishouden te doen doordat ze ook na de lesuren nog werk hebben voor school. Dit is denk ik al een belangrijke oorzaak waarom jongeren nu langer thuis blijven wonen. Dat alles nu duurder is geworden dan vroeger zal ook wel meespelen bij deze beslissing. Wanneer je langer thuis blijft wonen, ook al ga je al werken, kan je veel meer sparen om later een eigen nestje te bouwen.

Natalie Docx
5th December 2008, 14:50
Ik denk dat als je nu studeert of niet, het zowiezo makkelijker is om thuis te wonen. Als je op je eentje gaat wonen als je werk hebt, moet je toch ook elke maand veel geld betalen om alleen te kunnen blijven wonen. En ik denk ook dat 'hotel mama' net iets aanlokkelijker is.

Ann Van der Flaas
5th December 2008, 18:28
Het is waar, bij mamma op hotel gaan heeft enorme voordelen; je kan sparen, je 'moet' niets doen, ...
Maar anderzijds was er bij toch het verlangen om op eigen benen te staan. Ik ben ondertussen 1,5 jaar getrouwd (en woon dus 'alleen') en ik heb hier nog geen moment spijt van gehad.