PDA

Bekijk de volledige versie : Robot aapt gezichtsuitdrukkingen na


Ivan.Verwerft
27th November 2008, 20:13
Britse wetenschappers zijn er in geslaagd om een robot te bouwen die op basis van je eigen gezichtsuitdrukkingen zelf "gevoelens" kan tonen. Het doel is om deze robot zodanig te verifiėren dat hij vroeg of laat kan gebruikt worden om zieke mensen te verzorgen.

Jules heeft 34 motortjes in zijn hoofd die de rubberen huid en lippen kunnen bewegen. Hiermee kan hij gezichtsuitdrukkingen en praatbewegingen van mensen kopiėren. De uitdaging voor de wetenschappers was om Jules deze uitdrukkingen en bewegingen ook goed te laten gebruiken. Dit pakten ze aan door Jules emoties te laten overnemen van videobeelden.

Aangezien het platte videobeeld voor Jules niet direct te vertalen was naar zijn ‘robotspieren’, werd er eerst een animator aan het werk gezet. Acteurs lieten voor de camera een scala aan gezichtsuitdrukkingen zien. De animator selecteerde per uitdrukking tien beelden en zette deze mimiek handmatig over in het hoofd van Jules. Op deze manier ‘leerde’ Jules welke motortjes hij moest inschakelen om specifieke uitdrukkingen van de videobeelden te kopiėren.

De experts in Bristol ontwikkelden vervolgens software, waarmee Jules rechtstreeks gezichtsuitdrukkingen van videobeelden kan kopiėren. Hij controleert de beelden op kenmerken in het gezicht, bijvoorbeeld hoeveel je fronst en hoe wijd je mond openstaat. Deze gegevens worden naar de juiste motortjes gestuurd en Jules aapt iedereen na. Ook als Jules praat, ziet het er niet volkomen onnatuurlijk uit.

bron: vtm-nieuws en Noorderlicht Nieuws.vpro.nl

Ik heb ook eventjes een filmpje van Jules gezocht op youtube:

http://www.youtube.com/watch?v=2oUQfz0RD2U

Toch wel knap hoe ver deze techniek al staat! Het lijkt zeker nog niet echt, maar nu zal het volgens mij niet zo lang meer duren voor dat er op een haalbare manier een robot zal kunnen gemaakt worden die volledig op een mens lijkt. Maar ik zie net dat dit blijkbaar niet de eerste is. Waarom wordt deze robot dan zo gepromoot?

Op de onderstaande link zie je een foto van een andere robot die blijkbaar voor Jules de robot er was:
http://www.youtube.com/watch?v=RksP_gAqSh0&feature=related