PDA

Bekijk de volledige versie : Snuif een gram cocaïne, verniel 4 vierkante meter regenwoud


Gitte Leenaerts
24th November 2008, 13:50
19/11 Snuif een gram cocaïne, verniel 4 vierkante meter regenwoud

"Cocaïnegebruikers schaden het milieu. Als je een gram cocaïne snuift, verniel je immers vier vierkante meter regenwoud." Dat zei de Colombiaanse vicepresident Fransisco Santos dinsdag in Belfast. Het regenwoud moet wijken voor cocaplantages, die de grondstof voor de populaire harddrug leveren.


"Colombia is in de voorbije vijftien jaar al meer dan twee miljoen hectare regenwoud verloren aan cocaplantages”, zei Santos op de politieconferentie in Belfast. "En dat regenwoud is niet enkel Colombiaans. Het behoort toe aan alle mensen op deze wereld, iedereen moet er voor zorgen.”

Geen misdaad zonder slachtoffers
Volgens Santos moeten druggebruikers zich bewust zijn van hun impact op het milieu. “Wie met een hybride wagen rijdt, recycleert en zich zorgen maakt om de klimaatverandering, moet zich ook bewust zijn dat een avondje feesten vier vierkante meter regenwoud vernielt”, zei hij.

“We voelen frustratie, omdat drugs hier in Europa beschouwd worden als een persoonlijk keuze, en cocaïne wordt gezien als de champagne onder de drugs, zonder nadelige effecten, een misdaad zonder slachtoffers”, zei hij. “Wel, cocaïne maakt wel slachtoffers.”

Terrorisme
Volgens Santos is de drugshandel ook een motor voor misdaad en terrorisme. “Het geld dat druggebruikers uitgeven aan cocaïne komt uiteindelijk in handen van de FARC en andere rebellengroeperingen terecht, die mijnenvelden aanleggen om de plantages te beschermen, mensen kidnappen en terroristische methodes gebruiken om hun handel veilig te stellen.”

De cocaïneproductie zorgt ook voor vervuiling met kerosine en de chemicaliën die gebruikt worden om de cocabladeren te verwerken, en voor stroperij door de gewapende groepen die de plantages bewaken. Maar ook de strijd tegen de plantages eist een zware tol. De Colombiaanse regering bestrijdt de plantages door ze te besproeien met krachtige chemicaliën die een nefaste invloed hebben op het omringende woud en de waterlopen.
19/11/2008 GVA

jan van hoogten
24th November 2008, 22:11
Hoe zit dat met de legaliteit van al die plantages? Of is dat een stomme vraag in die stukken van de wereld?
Gezien het feit dat men op de hoogte is van de aantasting ervan voor het regenwoud zal men dus wel degelijk weten wat daar allemaal gebeurd? Ik vind dat toch maar een vreemd gegeven!

MinkeVanHoof
24th November 2008, 22:41
[QUOTE=jan van hoogten]Hoe zit dat met de legaliteit van al die plantages? Of is dat een stomme vraag in die stukken van de wereld?
Gezien het feit dat men op de hoogte is van de aantasting ervan voor het regenwoud zal men dus wel degelijk weten wat daar allemaal gebeurd? Ik vind dat toch maar een vreemd gegeven![/QUOTE]

Van wat ik uit het artikel afleid en wat ik van dergelijke zaken weet weten ze dat het gebeurt maar kunnen ze er niet veel tegen doen. Het is in handen van rebellen en dergelijke groeperingen die hun plantages waarschijnlijk met veel geweld zullen beschermen. (dit staat ook in het artikel zelf)
Dergelijke zaken zijn meestal in handen van de onderwereld en daar is veel geld mee gemoeid, dus het zo maar even oprollen is niet zo simpel.

Ik schrok zelf even bij het leven van dit artikel, nog maar eens een reden om tegen cocaïne te zijn!
Jammer genoeg is het zoals ik al zij niet gemakkelijk om er een einde aan te maken.